Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Marko Vornanen - Lokakuu 24, 2022, 16:09:32



Otsikko: VR-Yhtymä Oyj:n hankintapäätös koskien sähkömoottorijunien hankintaa
Kirjoitti: Marko Vornanen - Lokakuu 24, 2022, 16:09:32
VR-Yhtymä Oyj (”VR”) on tänään 24. lokakuuta 2022 tehnyt hankintapäätöksen julkisessa hankinnassaan koskien sähkömoottorijunien hankintaa.

Hankintapäätöksen mukaan tarjouskilpailun voittajaksi valitaan Stadler Bussnang AG.

Hankinnan kohteena on 20 sähkömoottorijunaa sekä sähkömoottorijuniin liittyvät varaosat, erikoistyökalut, koulutus ja dokumentaatio hankinnan lopullisessa tarjouspyynnössä kuvatun mukaisesti. Lisäksi hankinta sisältää optiot, jonka mukaisesti VR:llä on mahdollisuus ostaa 50 sähkömoottorijunaa lisää sekä junien kunnossapito.

Hankintapäätöksestä voidaan valittaa 14 päivän valitusajan kuluessa. Sopimus hankinnasta voidaan tehdä aikaisintaan valitusajan päätyttyä.

Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä julkinen hankinta, jonka arvoksi ilman optioita VR arvioi noin 250 miljoonaa euroa.
VR-Yhtymä Oyj


Otsikko: Vs: VR-Yhtymä Oyj:n hankintapäätös koskien sähkömoottorijunien hankintaa
Kirjoitti: Asmo Rasinen - Lokakuu 25, 2022, 14:18:04
Onkohan Stadler kiss? 


Otsikko: Vs: VR-Yhtymä Oyj:n hankintapäätös koskien sähkömoottorijunien hankintaa
Kirjoitti: Tommi Koskinen - Lokakuu 25, 2022, 19:01:46
Onkohan Stadler kiss? 

Tuskin, kun tarjouspyynnössä oli määritelty yksikerroksisuus: http://jlf.fi/f19/16437-vr-lle-uutta-lahi-ja-yojunakalustoa/index3.html#post233825


Otsikko: Vs: VR-Yhtymä Oyj:n hankintapäätös koskien sähkömoottorijunien hankintaa
Kirjoitti: Topi Lajunen - Marraskuu 29, 2022, 10:14:41
Stadler:

https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2022_1129_media%20release_flirt%20vr%20group_en.pdf

Yle:

https://yle.fi/a/3-12682144

Nelivaunuinen yksikerroksinen sähköjunayksikkö. Joidenkin havainnekuvien perusteella Flirt200-tyylinen keula, Flirt160-tyylinen ovijako, mutta perinteinen teliratkaisu. Tulkitsen siis, että vahvasti räätälöity malli.


Otsikko: Vs: VR-Yhtymä Oyj:n hankintapäätös koskien sähkömoottorijunien hankintaa
Kirjoitti: Marko Vornanen - Marraskuu 29, 2022, 11:02:19
Stadler:

https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2022_1129_media%20release_flirt%20vr%20group_en.pdf

Yle:

https://yle.fi/a/3-12682144

Nelivaunuinen yksikerroksinen sähköjunayksikkö. Joidenkin havainnekuvien perusteella Flirt200-tyylinen keula, Flirt160-tyylinen ovijako, mutta perinteinen teliratkaisu. Tulkitsen siis, että vahvasti räätälöity malli.
Hei Marko,

Lähetin kysymyksesi asiantuntijoille ja palaan sinulle heti, kun saan vastauksen.

Yt, Panu




Otsikko: Vs: VR-Yhtymä Oyj:n hankintapäätös koskien sähkömoottorijunien hankintaa
Kirjoitti: Sami Koistinen - Marraskuu 29, 2022, 11:14:57
Hesarissa on ulkonäkökuva.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009232832.html (https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009232832.html)


Otsikko: Vs: VR-Yhtymä Oyj:n hankintapäätös koskien sähkömoottorijunien hankintaa
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Marraskuu 29, 2022, 12:11:54
Stadler:

https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2022_1129_media%20release_flirt%20vr%20group_en.pdf

Yle:

https://yle.fi/a/3-12682144

Nelivaunuinen yksikerroksinen sähköjunayksikkö. Joidenkin havainnekuvien perusteella Flirt200-tyylinen keula, Flirt160-tyylinen ovijako, mutta perinteinen teliratkaisu. Tulkitsen siis, että vahvasti räätälöity malli.

Tyyliltään näköjään vahvasti "Dosto" tyyppinen juna, mutta vain yksikerroksisena. Tällöin "yläkertaan" taitaa tulla tekninen tila, johon saa lumelle herkät laitteet. Ehkä.


Otsikko: Vs: VR-Yhtymä Oyj:n hankintapäätös koskien sähkömoottorijunien hankintaa
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Marraskuu 29, 2022, 14:14:30
Stadler:

https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2022_1129_media%20release_flirt%20vr%20group_en.pdf

Yle:

https://yle.fi/a/3-12682144

Nelivaunuinen yksikerroksinen sähköjunayksikkö. Joidenkin havainnekuvien perusteella Flirt200-tyylinen keula, Flirt160-tyylinen ovijako, mutta perinteinen teliratkaisu. Tulkitsen siis, että vahvasti räätälöity malli.

Tyyliltään näköjään vahvasti "Dosto" tyyppinen juna, mutta vain yksikerroksisena. Tällöin "yläkertaan" taitaa tulla tekninen tila, johon saa lumelle herkät laitteet. Ehkä.

Varmaan ihan fiksu juna. Se vapauttaa varmaan "puput" niille rataosille joille olisi käyttöä lyhyemmille sähköjunayksiköille.


Otsikko: Vs: VR-Yhtymä Oyj:n hankintapäätös koskien sähkömoottorijunien hankintaa
Kirjoitti: Topi Lajunen - Marraskuu 29, 2022, 15:32:37

Varmaan ihan fiksu juna. Se vapauttaa varmaan "puput" niille rataosille joille olisi käyttöä lyhyemmille sähköjunayksiköille.


Näin mainittiin, että Sm4-yksiköt korvaisivat Sm2-yksiköitä.


Otsikko: Vs: VR-Yhtymä Oyj:n hankintapäätös koskien sähkömoottorijunien hankintaa
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Marraskuu 29, 2022, 15:55:56

Varmaan ihan fiksu juna. Se vapauttaa varmaan "puput" niille rataosille joille olisi käyttöä lyhyemmille sähköjunayksiköille.


Näin mainittiin, että Sm4-yksiköt korvaisivat Sm2-yksiköitä.

Toivottavasti niitä pupuja riittäisi myös sinne jossa on sähköt, tai pian sähköt tulossa, ja joissa ajetaan nyt dieselkiskobussilla, tai niiden ollessa poissa pelistä, maantiebussilla.


Otsikko: Vs: VR-Yhtymä Oyj:n hankintapäätös koskien sähkömoottorijunien hankintaa
Kirjoitti: Markku Naskali - Marraskuu 29, 2022, 18:21:14
Jopa Sm2 on hyvä vaihtoehto jos toinen vaihtoehto on ei mitään. Tampereen seutu sen todistaa. Toivotan onnea Turun seudun yrittäjille.
Onko siltä suunnalta muuten kuulunut mitään?