Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 27, 2022, 00:30:59



Otsikko: Rajasuon liikennepaikka
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 27, 2022, 00:30:59
Parikkalan Putikon ja Särkisalmen välillä on vuosina 1950–1977 sijainnut Rajasuo-niminen liikennepaikka.

Laiturirakennus (piirustus n:o 2211 (https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=5731972007&aineistoId=836307703)) valmistui 1953. Samanlainen kuin esim. Alavojakkala tai Jaatila.

Ulkohuonerakennus ja sauna valmistuivat 1954. Ruokailukoju saatiin vuonna 1960.


    1.6.1950 Rajasuon laiturivaihde perustettu, liikennöintitapa HlmT ( KL 27/50. 4.) ja nimilyhenteeksi vahvistettu Rjs ( KL 30/50. 3. )

    1.1.1965 liikennöintitavaksi H Tt ( KL 52/64. 2. )

    1.1.1966 Rajasuon laiturivaihde (lv) alennettu seisakevaihteeksi (sevh), liikennöintitavaksi HTtTpA ( KL 51/65. 4. )

    1.8.1972 liikennöintitavaksi Hil Tt ( VT 29/72. 2. )

    26.5.1974 tavaraliikenne lopetettu, liikennöintitavaksi Hil ( VT 16/74. 3. )

    30.5.1976 matkustajaliikenne lopetettu (en valitettavasti löytänyt tarkkaa lähdettä)

    22.5.1977 lakkautettu ( VT 19/77 )


Mitähän käyttöä varten tämä liikennepaikka on perustettu? Ilmakuvan perusteella jotain on lastattu, mutta mitä? Puuta, turvetta? Onkohan jollakulla kuvia Rajasuolta?


Otsikko: Vs: Rajasuon liikennepaikka
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Lokakuu 27, 2022, 11:56:11
Rajasuo sijaitsi toisella puolen Särkisalmea eli Särkisalmen ja Putikon välillä km:llä 528+288 (ei Parikkalan ja Särkisalmen välillä)

Rajasuo perustettiin puutavaran lastauspaikalsi. 1940-luvun lopulla ja vielä 1950-luvulla tiet olivat niin huonossa kunnossa, että puutavaraliikennettä oli rajoitettava rajusti etenkin keväisin kelirikkoaikaan. Parikkalan kohdalla tilanne oli erityisen kriittinen, sillä kunnan kannalta Särkisalmen ja Parikkalan sahojen puutavarakuljetukset olivat välttämättömyys. Lisäksi Parikkalan pohjoispuolelta vietiin puutavaraa Simpeleelle ja Imatra-Lappeenranta-alueen teollisuudelle. Tilanne oli niin paha, että kunta joutui rahoittamaan Lappeenrannan-Savonlinnan valtatien kunnostusta ja oikaisua, vaikka se olisi kuulunut valtiolle. Valtion tuli sitten vastaan avaamalla rautatiekuljetusta varten Parikkalan pohjoispuolelle uuden puutavaran lastauspaikan eli Rajasuon.