Otsikko: Ehdotus v. 1870: Matkustajavaunuihin sekä pääty- että sivuovet Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Joulukuu 12, 2022, 12:27:06 Syyskuussa 1870 Pietarin - Riihimäen rautatierakennuksen toimistoinsinööri laati muistion Pflugin matkustajavanutilauksen liitteeksi. Muistiossa hän esitti, että vaunut rakennettaisiin rautatiejohtokunnan laatimien spesifikaatioiden mukaan, mutta muutamin poikkeuksin. Vaunuihin piti mm. päätyovien lisäksi rakentaa kaksi ovea kummallekin sivuseinälle. Muitakin muutoksia muistiossa esitettiin, mm. vaununsiltojen muuntaminen vaununeteisiksi.
Sivuoviehdotusta ei muistiossa mitenkään perustella, mutta sillä lienee tavoiteltu nopeampia vaunuunnousu- ja vaunustalasketumisaikoja. Oletettavasti näitä ehdotuksen mukaisia vaunuja ei lopulta kuitenkaan tilattu. Otsikko: Vs: Ehdotus v. 1870: Matkustajavaunuihin sekä pääty- että sivuovet Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Joulukuu 13, 2022, 08:43:17 Onkohan tässä ollut kyse jostakin myöhemmästä vaunuhankinnasta Pietarin - Riihimäen rautatielle? - Syksyllä 1870 alkuperäiset hankinnat oli jo tehty, ja Turun - Tampereen - Riihimäen kalustosta ei voine vielä olla kyse, sillä rautatien kalustomitoitus määrättiin vasta vuonna 1874.
Muistio listaa seuraavat vaunumäärät:
• II lk: 10 kpl. Kaksi osastoa, joissa 16 paikkaa ja yksi osasto jossa 8 paikkaa. Ei klosettia. Muutettu korin pituus 30'. (Kuva 1 edellä) • I&II lk yhdistetty vaunu: 2 kpl. Erillinen perheosasto muutetaan osastoksi, jossa 6 paikkaa. Päätysilloille rakennetaan ovikomerot, jotka voidaan tarvittaessa irrottaa. (kuva 2 edellä) • III lk kuvaus lienee viivattu yli sen tähden, että muistion tarkoituksena lienee ollut kuvata muutoksia aiempiin Pietarin - Riihimäen rautatien vaunuihin verrattuna. III luokkaanhan muistio ei muutoksia edellyttänyt. Otsikko: Vs: Ehdotus v. 1870: Matkustajavaunuihin sekä pääty- että sivuovet Kirjoitti: Erkki Nuutio - Joulukuu 13, 2022, 10:43:02 Edellisessä pohjapiirustuksessa ei ole paikkaa kamiinalle, mutta jälkimmäiseen sellainen ehkä tuli käymälää vastapäätä.
I luokan vaunuissa oli lämpölaatikoita (hiekkaa) sohvien alla, kuten kai myös II lk:n vaunuissa. III lk vaunuissa oli korkeintaan taskumatteja rintataskuissa. Jälkikäteisiä muutoksia vaunuihin tuli tehtäväksi tästäkin johtuen 1880 -luvusta alkaen. En osannut lukea allekirjoituksia. Otsikko: Vs: Ehdotus v. 1870: Matkustajavaunuihin sekä pääty- että sivuovet Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Joulukuu 13, 2022, 11:46:05 Pietarin - Riihimäen rautatien vaunujen lämmitys toteutettiin aluksi hiekkalaatikoin, mutta vain I luokassa. II luokassa lämmitystä ei ollut. (ks. kuva) Vaunuihin asennettiin kuitenkin kamiinoita jo ennen Turun - Tampereen - Hämeenlinnan rautatien vaunujen suunnittelemista.
Pietarin - Riihimäen rautatieltä saatujen kokemusten perusteella Turun - Tampereen - Hämeenlinnan rautatien vaunujen lämmtys toteutettiinkin heti kamiinoilla. Mutta näistä vuoden 1870 muistion vaunuista oletan, että niitä ei koskaan rakennettu. Allekirjoitus on Knut Stjernvall öfveringeniör Toisesta allekirjoituksesta minäkään en ota selkoa. Otsikko: Vs: Ehdotus v. 1870: Matkustajavaunuihin sekä pääty- että sivuovet Kirjoitti: Marko Anttila - Joulukuu 13, 2022, 14:28:59 Luultavasti Th Ahlgren,
eli hän Gustaf Theodor Ahlgren (1836–1883) oli ruotsalaissyntyinen rautatien rakentaja. Hän tuli Suomeen 1858[1] tai 1859 ja johti Turun–Tampereen–Hämeenlinnan ja Vaasan ratojen rakentamista. (wikipediasta lainattu) Otsikko: Vs: Ehdotus v. 1870: Matkustajavaunuihin sekä pääty- että sivuovet Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Joulukuu 13, 2022, 16:15:53 No, Gustaf Theodor Ahlgrenin allekirjoitushan se tosiaan on.
Mm. hänestä Suomalainen Wirallinen lehti kertoi 27.1.1870: "Keisarillinen Majesteeti on 17 (5) p:nä wastakulunutta joulukuuta armossa määrännyt, että Suomen tie- ja wesi-yhdistysten insinöörikunnassa palwelewat ... wiidennen luokan insinöörit, alaluutnantit Gustaw Theodor Ahlgren ... siirrettäkööt siwiliwirastoon insinööreiksi siihen luokkaan, johon kunkin wirkatoimi 2 §:ssä armollista ohjesääntöä mainitulle insinöörikunnalle 20 p:ltä kesäkuuta wastakulunutta wuotta on luettu." Otsikko: Vs: Ehdotus v. 1870: Matkustajavaunuihin sekä pääty- että sivuovet Kirjoitti: Kari Haapakangas - Joulukuu 14, 2022, 11:54:46 Kumpaankohan suuntaan tuossa mahtaa arvo nousta, eli onko kuudennen luokan insinööri arvoltaan ylempi vai alempi?
Otsikko: Vs: Ehdotus v. 1870: Matkustajavaunuihin sekä pääty- että sivuovet Kirjoitti: Erkki Nuutio - Joulukuu 14, 2022, 14:15:22 Koeta tulkita tuosta kenen pitää kumartaa syvempään :
https://fi.wikisource.org/wiki/Arvoj%C3%A4rjestys_Suomen_Suuriruhtinaanmaalle_1860 Venäjän rankijärjestelmä oli lähtökohta Suomessa sovelletuille arvoasteille: https://fi.wikipedia.org/wiki/Rankij%C3%A4rjestelm%C3%A4 Otsikko: Vs: Ehdotus v. 1870: Matkustajavaunuihin sekä pääty- että sivuovet Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Joulukuu 14, 2022, 15:38:43 Kumpaankohan suuntaan tuossa mahtaa arvo nousta, eli onko kuudennen luokan insinööri arvoltaan ylempi vai alempi? Vaikka Erkki tuossa jo vastasikin; niin tässä lyhyt pikaopasvinkki Ensiluokkainen, ja sitten sekunda ja ne muut. |