Otsikko: Otso BB1400 ja muut tarjotut Kirjoitti: Eljas Pölhö - Joulukuu 14, 2022, 00:18:56 Onko tarjouskilpailun hävinneistä yleensä puhuttu mitään? Tässä esimerkkinä sivukuva veturista Otso BB1400.
Tästä ja vastaavista on kaikista (useimmista?) täydet piirrokset ja specificaatiot (mutta onko niillä enää mitään mielenkiintoista tarjottavaa?) Otsikko: Vs: Otso BB1400 ja muut tarjotut Kirjoitti: Urpo Mustapää - Joulukuu 14, 2022, 05:28:12 Tarjouskilpailun häviäjä ei aina ole se huonoin tarjottu vaihtoehto. Nuo vanhat piirustukset ovat yleensä hyvin tehtyjä ja mukavia katsella (insinööripornoa?) Pienoismallirakentajillehan nuo ovat aarreaitta ja voihan joku muu suunnittelijakin niitä katsella jos ei halua keksiä pyörää uudelleen.
Otsikko: Vs: Otso BB1400 ja muut tarjotut Kirjoitti: Eljas Pölhö - Joulukuu 17, 2022, 13:49:18 Tässä kuvia MLW:n tarjouksesta Hr13-veturiksi. (MLW = Montreal Locomotive Works, Kanada)
Otsikko: Vs: Otso BB1400 ja muut tarjotut Kirjoitti: Teemu Saukkonen - Joulukuu 18, 2022, 10:40:28 Tässä kuvia MLW:n tarjouksesta Hr13-veturiksi. (MLW = Montreal Locomotive Works, Kanada) Mikä mahtaa olla lähin olemassa oleva malli? Olisipa ollut hieno jenkkirauta tuo.Otsikko: Vs: Otso BB1400 ja muut tarjotut Kirjoitti: Eljas Pölhö - Joulukuu 18, 2022, 13:43:06 Tässä kuvia MLW:n tarjouksesta Hr13-veturiksi. (MLW = Montreal Locomotive Works, Kanada) Mikä mahtaa olla lähin olemassa oleva malli? Olisipa ollut hieno jenkkirauta tuo.Otsikko: Vs: Otso BB1400 ja muut tarjotut Kirjoitti: Eljas Pölhö - Joulukuu 18, 2022, 14:31:53 Hr13. Tässä on yhteenveto tehdyistä tarjouksista. Moottorivaihtoehtoja oli useita eri tarjouksissa, joten laitan niistä myöhemmin 3 sivuisen yhteenvedon. En tiedä miksi Nohab ja MaK eivät esiinny yhteenvedossa ja puuttuuko tästä muitakin.
Otsikko: Vs: Otso BB1400 ja muut tarjotut Kirjoitti: Petri Nummijoki - Joulukuu 18, 2022, 18:44:23 Olisiko listaan hyväksytty vain uusien vaatimuksien mukaiset veturit, jolloin tehoa piti olla 2500 hv tai enemmän?
Listan perusteella SLM:n veturi vaikuttaa hyvin kilpailukykyiseltä Alsthom-veturia vastaan, jos lähdetään siitä, että valmistus tapahtui joka tapauksessa kotimaassa. Tosin SLM:n veturi oli kai akselikohtaisilla ratamoottoreilla varustettu eikä varmaan sellaisena olisi ollut tavarajunan vetäjänä Alsthom-veturin veroinen. Mutta SLM omasi Hr12-veturin kautta kokemusta Suomen rataverkolle tarkoitetun veturin suunnittelusta, joten mahdollisesti sen kanssa olisi vältytty monelta harmilta, johon Alsthom-veturin kanssa ajauduttiin. |