Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Joulukuu 16, 2022, 11:52:19



Otsikko: SNCF (Ranska) X3800 Picasso
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Joulukuu 16, 2022, 11:52:19
SNCF (Ranska) X3800 Picasso. Historiateoksen esittely.
Kirjoittaja Olivier Constant. Julkaisija Le Train, 2012, tyyppikirjasarjan n:o 72.

Sivukoko A4, sivuluku 100, valokuvia 172 (pääasiassa värikuvia), lisäksi piirroksia.
Jokaisesta vaunusta on listattu vastaanottopäivä, kaikki varikkomuutokset päivineen, hylkäyspäivät ja listattu säilyneet yksilöt. X3800 moottorivaunun erityispiirre on vain toisessa päässä oleva ohjaamo, joka on kattolinjaa korkeammalla ja junaa voidaan siitä käsin ajaa kumpaan suuntaan tahansa.

Kirjanen etenee seuraavasti: ensin esihistoria, sitä seuraa tekninen rakenneselostus, sitten käyttöhistoa yleispiirteittäin, käyttö varikoittain, muut käyttäjät kuin SNCF ja lopuksi museovaunut.

Painojälki on kauttaaltaan erinomainen ja yleisarvosanaksi annan 5*/5*

Vaunujen suunnittelu aloitettiin 1947 ja ensimmäiset tilaukset tehtiin 1948 ja viimeiset 1959. Kaikkiaan vaunuja rakennettiin 251 kpl, joista ensimmäinen vastaanotettiin 22.9.1950 ja viimeinen 11.4.1961. Lukumäärä 1.1.1966 oli 250, 1.1.1979 = 203. Sen jälkeen seurasi nopea lasku 1.1.1983 = 89 ja 1.1.1987 = 30. Museovaunuiksi (2012 tilanne) päätyi 47 vaunua.

Moottori oli Renault 300 hv/1500 kierr. Mekaaninen 4-vaihteinen vaihteisto. Työpaino 30 t/kuormassa max 39 t. Pituus 21,851 m. Nopeus 120 km/h.

Mallisivut:
1 etukansi
2 sisällysluettelo
3 kuljettajan toimitilat
4 esimerkki, jossa näkyy kuinka liitevaunun kanssa voitiin ajaa niin, että ohjaamo oli keskellä.
5 SNCF:n tyyppisivu (teksti saattaa mennä liian pieneksi, mutta perusrakenne selvinnee).