Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Pietu Tuovinen - Joulukuu 21, 2022, 22:28:52



Otsikko: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Pietu Tuovinen - Joulukuu 21, 2022, 22:28:52
VR-Yhtymä Oyj:n hallitus on 21. joulukuuta 2022 tehnyt hankintapäätöksen julkisessa yöjunakalustohankinnassaan. Tarjouskilpailun voittajaksi valittiin Škoda Transtech Oy.

Hankinnan kohteena on yhdeksän makuuvaunua ja kahdeksan autovaunua sekä niihin liittyvät varaosat, erikoistyökalut, koulutus ja dokumentaatio hankinnan lopullisessa tarjouspyynnössä kuvatun mukaisesti. Lisäksi hankinta sisältää optiot, joiden mukaisesti VR:llä on mahdollisuus ostaa 30 makuuvaunua sekä 30 autovaunua lisää.

Hankintapäätöksestä voidaan valittaa 14 päivän valitusajan kuluessa. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan valitusajan päätyttyä.

Uusi kalusto tulisi käyttöön VR:n yöjunakokoonpanoissa vuoden 2025 loppuun mennessä. Hankinnan arvo on noin 50 miljoonaa euroa.

https://www.epressi.com/tiedotteet/logistiikka-ja-liikenne/vr-hankkii-uutta-yojunakalustoa-skoda-transtechilta.html


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Simo Virtanen - Joulukuu 22, 2022, 08:11:45
9+30 makuuvaunua sekä 8+30 autovaunua on aikamoinen määrä. Aikooko operaattori avata uudelleen uuden juna-ajan mukana kadonneita reittejä vai mistä on kyse?


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Onni Tikkala - Joulukuu 22, 2022, 14:19:58
Tarkoittaako tämä CEmt-vaunujen lopullista poistumista? Ainakin nyt niihin on kai vielä tarkoitus uusia lämmitysjärjestelmiä.

Mitä muuten sille Kainuun yöjunalle oikein tapahtui?


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Joulukuu 22, 2022, 14:56:35
Yhdeksän ei kyllä vielä riitä kaikkien CEmt-vaunujen poistamiseen, mutta tuo optiomäärä toki jo riittäisi. Ja tietysti jos sesonkiliikennettä supistetaan, riittäisi. Jospa yhdeksän riittää siihen, että ympärivuotisessa junaparissa 269/276 Kolariin luovutaan kokonaan CEmt-vaunuista, mutta sesonkijunat 263/262 ja 267/264 jäävät vielä CEmt-vaunuilla ajettaviksi.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Miitre Timonen - Joulukuu 22, 2022, 16:28:51
Tarkoittaako tämä CEmt-vaunujen lopullista poistumista? Ainakin nyt niihin on kai vielä tarkoitus uusia lämmitysjärjestelmiä.

Mitä muuten sille Kainuun yöjunalle oikein tapahtui?

Sille ei osoitettu rahaa 2021 ja sen jälkeen keskustelu on hiipunut.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Joulukuu 22, 2022, 18:19:57
Montakohan makuuvaunua tarvitaan jos VR aloittaa yöjunaliikenteen Helsingistä Haaparantaan, josta on huhuiltu kun sähköistys valmistuu?
Se varmaan hoidettaisiin niin että joko Rovaniemen tai Kolarin junassa on vaunuryhmä Haaparantaan.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Panu Breilin - Joulukuu 22, 2022, 19:09:57
Ostoliikennesopimuksesta ja siihen liittyvästä muistiosta löytyy tietoa tästä kalustohankinnasta: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f8079002f

Näistä vaunuilla ei siis ole tarkoitus ajaa mitään uutta liikennettä vaan tarkoituksena on korvata osa nykyisissä junakokoonpanoissa olevista vanhemmista vaunuista.

Valtio maksaa VR:lle erillisen korvauksen siitä, että VR hankkii nämä vaunut itselleen.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Arto Papunen - Joulukuu 22, 2022, 21:35:48
Twitterissä VR:n Juho Hannukainen väittää, että tehokkaamman agregaattivaunun hankinnan on estänyt ympäristöministeriö..

Rajoittaako se vain että CEmttejä on pakko olla junissa kaksikerrosvaunujen mukana, jos ei teho riitä nyt kaikkien vaunujen olevan kaksikerroksisia..


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Arto Papunen - Joulukuu 22, 2022, 21:44:24
Montakohan makuuvaunua tarvitaan jos VR aloittaa yöjunaliikenteen Helsingistä Haaparantaan, josta on huhuiltu kun sähköistys valmistuu?
Se varmaan hoidettaisiin niin että joko Rovaniemen tai Kolarin junassa on vaunuryhmä Haaparantaan.

Vaihtotyöt maksaa, mutta mieleeni tuli että kun sähköstä dieseliin joudutaan vaihtamaan niin oisko sähköjuna suoraan Haaparantaan. Dieselveturi tulee Torniosta toiseen päähän ja juna Kolariin ja enempi CEmt-vaunuin. Ja toisinpäin toiseen suuntaan Vai oliko siinä rajoitetta että autovaunut ei saisi olla veturin perässä?


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Joulukuu 22, 2022, 21:48:10
Saisikohan Edm-vaunuja öljypolttimilla? Tehokkaita kattiloita valmistetaan yhä Suomessa.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Jaakko Pehkonen - Joulukuu 22, 2022, 22:02:26
Twitterissä VR:n Juho Hannukainen väittää, että tehokkaamman agregaattivaunun hankinnan on estänyt ympäristöministeriö..

Rajoittaako se vain että CEmttejä on pakko olla junissa kaksikerrosvaunujen mukana, jos ei teho riitä nyt kaikkien vaunujen olevan kaksikerroksisia..

Onkohan ihan oikeasti kieltänyt ja jos on niin mitkä on perustelut? Resiinassa oli muistaakseni maininta että De-vaunujen agregaatit uusittaisiin... Monellekko vaunulle De:n teho riittää entä Dr16 parin? Nythän Kolarin junassa on lähes aina 2*Dr16 ja De mistä niistä 1500V pääsäntöisesti tulee? Voiko 1500V syöttää sekä veturista että vaunusta yhtäaikaa?

Mahtaisiko optio tulla käyttöön jos Kainuun yöjuna toteutuisi? Nyt tuo yhdeksän vaunun määrä viittaisi vähän siihen että perus Kolarilaisesta olisi pelkkiä Edm-makuuvaunuja ja CEmtit uusittuine(?) lämmitysjärjestelmineen olisi lisäjunassa.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Joulukuu 22, 2022, 22:27:18
Montakohan makuuvaunua tarvitaan jos VR aloittaa yöjunaliikenteen Helsingistä Haaparantaan, josta on huhuiltu kun sähköistys valmistuu?
Se varmaan hoidettaisiin niin että joko Rovaniemen tai Kolarin junassa on vaunuryhmä Haaparantaan.

Vaihtotyöt maksaa, mutta mieleeni tuli että kun sähköstä dieseliin joudutaan vaihtamaan niin oisko sähköjuna suoraan Haaparantaan. Dieselveturi tulee Torniosta toiseen päähän ja juna Kolariin ja enempi CEmt-vaunuin. Ja toisinpäin toiseen suuntaan Vai oliko siinä rajoitetta että autovaunut ei saisi olla veturin perässä?

VR olisi jo 30 vuotta sitten voinut ryhtyä ajaa Kolariin niin että juna käy Haaparannassa kääntymässä, ihan nykyisillä vetureilla ja vaunuilla, mutta ei vaan ole. Tai edes järjestää bussi (joko kisko- tai kumipyörä-)  Kemistä Haaparannan rautatieasemalle josta lähtetevät sitten junat "suureen maailmaan".

Tosin ilman valtion tukea ei mitään liikennettä järjestetä pohjoisessa mutta pitääkö olla maailman tappiin asti niin että matkustajien pitää kävellä 3 km Tornion itäisen seisakkeen ja Haaparannan aseman välillä jos haluaa matkustaa junalla naapurimaiden välillä? Ainoastaan jossain kaukoidässä tai latinalaisessa amerikassa on samanlaista touhua.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Joulukuu 22, 2022, 22:58:08
matkustajien pitää kävellä 3 km Tornion itäisen seisakkeen ja Haaparannan aseman välillä jos haluaa matkustaa junalla naapurimaiden välillä?

4 km ja 700 metriä. Tosin moni taitaa tulla Kemistä, josta onkin reilummin kilometrejä.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Joulukuu 22, 2022, 23:10:49
matkustajien pitää kävellä 3 km Tornion itäisen seisakkeen ja Haaparannan aseman välillä jos haluaa matkustaa junalla naapurimaiden välillä?

4 km ja 700 metriä. Tosin moni taitaa tulla Kemistä, josta onkin reilummin kilometrejä.

Tai vaikka haluaisi tulla Helsingistä tai Rovaniemeltä tai Kuopiosta niin matkustaminen Ruotsiin ei onnistu muulla tavalla kuin omalla autolla, lentämällä tai laivalla.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Arto Papunen - Joulukuu 23, 2022, 00:12:03
Muistamme toki sen, että junayhteys Ruotsissakin Haaparannalle on melko tuore tapaus..


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Joulukuu 23, 2022, 11:46:30
Muistamme toki sen, että junayhteys Ruotsissakin Haaparannalle on melko tuore tapaus..

Huhtikuusta 2021 on ajettu säännöllisiä matkustajajunia Haaparantaan.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Joulukuu 23, 2022, 11:56:03
Muistamme toki sen, että junayhteys Ruotsissakin Haaparannalle on melko tuore tapaus..

Huhtikuusta 2021 on ajettu säännöllisiä matkustajajunia Haaparantaan.


Melko tuore siis :)


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Topi Lajunen - Joulukuu 31, 2022, 05:35:02
Voiko 1500V syöttää sekä veturista että vaunusta yhtäaikaa?

Ei samaan linjaan, koska vaihtosähkön vaiheet eivät ole tahdistettuja keskenään. Periaatteessa voisi ehkä syöttää veturista ensimmäistä vaunustopuolikasta ja aggregaattivaunusta jälkimmäistä. Vähän tämäntyyppisesti toimittiin, kun ajettiin tupla-Edo-runkoja: kumpikin veturi syötti omaa puoliskoaan.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Jaakko Pehkonen - Tammikuu 18, 2023, 14:58:37
Ylen uutisessa olevan havainne kuvan perusteella uusissa vaunuissa näyttäisi olevan erilaiset hytit aikaisempaan verrattuna. https://yle.fi/a/74-20013421


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Mikko Nyman - Tammikuu 18, 2023, 15:25:42
Ylen uutisessa olevan havainne kuvan perusteella uusissa vaunuissa näyttäisi olevan erilaiset hytit aikaisempaan verrattuna. https://yle.fi/a/74-20013421

Tuolta löytyy lisää kuvia: https://vrgroup.studio.crasman.cloud/bank/yojunakalusto


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Tammikuu 18, 2023, 18:15:24
Ylen uutisessa olevan havainne kuvan perusteella uusissa vaunuissa näyttäisi olevan erilaiset hytit aikaisempaan verrattuna. https://yle.fi/a/74-20013421

Tuolta löytyy lisää kuvia: https://vrgroup.studio.crasman.cloud/bank/yojunakalusto

Noiden havainnekuvien mukaan vaunuista tulee todella hienoja! Väheneekö paikkamäärä kun tulee 3 hengen perhehyttejä?


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Arto Papunen - Tammikuu 18, 2023, 18:20:53
Yksi perhehyttihän on per vaunu ja oliko se välitasolla, että tuskin sen takia vähenee?

Mutta oliko kaikissa hyteissä alakerrassa WC, että vähentyykö sen takia alakerran paikkamäärä?


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Tammikuu 18, 2023, 18:29:27
Yksi perhehyttihän on per vaunu ja oliko se välitasolla, että tuskin sen takia vähenee?

Mutta oliko kaikissa hyteissä alakerrassa WC, että vähentyykö sen takia alakerran paikkamäärä?

Ei, jos alavuode on 120 cm pitkä. ;D


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Olli Aalto - Tammikuu 18, 2023, 19:57:20
Voiko 1500V syöttää sekä veturista että vaunusta yhtäaikaa?

Ei samaan linjaan, koska vaihtosähkön vaiheet eivät ole tahdistettuja keskenään. Periaatteessa voisi ehkä syöttää veturista ensimmäistä vaunustopuolikasta ja aggregaattivaunusta jälkimmäistä. Vähän tämäntyyppisesti toimittiin, kun ajettiin tupla-Edo-runkoja: kumpikin veturi syötti omaa puoliskoaan.
Nyt en enää löydä asiaan liittyviä määräyksiä, mutta LISO on sallinut ja asettanut vaatimukset junarungon osastoimisille/jakamiselle kahdesta eri lähteestä tapahtuvaa syöttöä varten. Pitäisi siis onnistua.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Daniel Preiss - Tammikuu 19, 2023, 01:27:34
Kiva että VR uskoo yöjunan tulevaisuuteen. Mutta mulle puutuu se monipuolisuus tästä, koska ne uudet vaunut on taas vain makkuvaunua.
Ois kiva jos olis Suomessa myöskin halvempi lepo-vaunu mahdollisuus missä voi nukua 6 ihmistä, niin kuin muissa Euroopan yöjuna-liikenteessä.
Tai sellaiseista "kapselit" mitä on tulossa ÖBB:n Nightjetissa: https://ceetransport.com/obb-unveils-interior-of-new-nightjets-offering-mini-cabins-for-one-passenger-1722/ (https://ceetransport.com/obb-unveils-interior-of-new-nightjets-offering-mini-cabins-for-one-passenger-1722/)

Koska olevansa yksin matkalla Suomen yöjunassa on tosi kallista koska makuuvaunussa ei voi ostaa pelkää vuodepaikkan, aina on pakko osta koko hyttin.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Tammikuu 19, 2023, 14:26:00
Kiva että VR uskoo yöjunan tulevaisuuteen. Mutta mulle puutuu se monipuolisuus tästä, koska ne uudet vaunut on taas vain makkuvaunua.
Ois kiva jos olis Suomessa myöskin halvempi lepo-vaunu mahdollisuus missä voi nukua 6 ihmistä, niin kuin muissa Euroopan yöjuna-liikenteessä.
Tai sellaiseista "kapselit" mitä on tulossa ÖBB:n Nightjetissa: https://ceetransport.com/obb-unveils-interior-of-new-nightjets-offering-mini-cabins-for-one-passenger-1722/ (https://ceetransport.com/obb-unveils-interior-of-new-nightjets-offering-mini-cabins-for-one-passenger-1722/)

Koska olevansa yksin matkalla Suomen yöjunassa on tosi kallista koska makuuvaunussa ei voi ostaa pelkää vuodepaikkan, aina on pakko osta koko hyttin.

Lopettiko VR pandemian takia yksittäisten makuupaikojen myynnin? Nyt olisi syytä palata takaisin vanhaan käytäntöön, koska nyt osa hyteistä ovat väkisin vajaatäyttöisiä ja toisaalta nuuka yksin matkustava valitsee lentomatkan silloin junan sijaan.

Samoin päivällä kulkeviin IC-juniin olisi syytä palauttaa mahdollisuus varata vain yksi istumapaikka ns työskentelyhytistä.

Lepovaunuista on ollut keskustelua ja niitä oli VR:llä 1950-70 luvulla mutta koska reittejä oli vain Helsinki-Oulu ja vaunut vanhoja niin niiden käyttö lopetettiin. Suomalaiset halusivat mielummin matkustaa "oikeissa" makuuvaunuissa koska hintaero ei ollut niin suuri.




Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Panu Breilin - Tammikuu 19, 2023, 16:28:34
Kiva että VR uskoo yöjunan tulevaisuuteen. Mutta mulle puutuu se monipuolisuus tästä, koska ne uudet vaunut on taas vain makkuvaunua.
Ois kiva jos olis Suomessa myöskin halvempi lepo-vaunu mahdollisuus missä voi nukua 6 ihmistä, niin kuin muissa Euroopan yöjuna-liikenteessä.
Tai sellaiseista "kapselit" mitä on tulossa ÖBB:n Nightjetissa: https://ceetransport.com/obb-unveils-interior-of-new-nightjets-offering-mini-cabins-for-one-passenger-1722/ (https://ceetransport.com/obb-unveils-interior-of-new-nightjets-offering-mini-cabins-for-one-passenger-1722/)

Koska olevansa yksin matkalla Suomen yöjunassa on tosi kallista koska makuuvaunussa ei voi ostaa pelkää vuodepaikkan, aina on pakko osta koko hyttin.

Tuota ongelmaa pahentaa vielä se, että yöjunissa nykyisin olevissa päivä-ic-vaunuissa on niin kovat penkit, ettei päivävaunun puolella enää pysty kohtuudella nukkumaan. Joutuu siis valitsemaan joko todella kalliin makuuhytin tai sitten valveilla olemisen päivävaunussa.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Daniel Preiss - Tammikuu 19, 2023, 21:55:35
Lopettiko VR pandemian takia yksittäisten makuupaikojen myynnin? Nyt olisi syytä palata takaisin vanhaan käytäntöön, koska nyt osa hyteistä ovat väkisin vajaatäyttöisiä ja toisaalta nuuka yksin matkustava valitsee lentomatkan silloin junan sijaan.

Lepovaunuista on ollut keskustelua ja niitä oli VR:llä 1950-70 luvulla mutta koska reittejä oli vain Helsinki-Oulu ja vaunut vanhoja niin niiden käyttö lopetettiin. Suomalaiset halusivat mielummin matkustaa "oikeissa" makuuvaunuissa koska hintaero ei ollut niin suuri.

Joo, ja nyt on pandemia ohi mutta silti pitäs edelleen ostaa kokon hyttin. Ja VR:n mukaan se mahdolisuus osta pelkä vuode-paikan ei enää tulee takasin.
Myöskin sen takia olis hyvä että leppovaunut tulee nyt takasin, että vois matkusta halvempi mutta silti vois nukua kunnolla. 


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Tammikuu 19, 2023, 22:25:55
Joo, ja nyt on pandemia ohi mutta silti pitäs edelleen ostaa kokon hyttin. Ja VR:n mukaan se mahdolisuus osta pelkä vuode-paikan ei enää tulee takasin.
Myöskin sen takia olis hyvä että leppovaunut tulee nyt takasin, että vois matkusta halvempi mutta silti vois nukua kunnolla. 

Voisiko sinisiten makuuvaunujen paikkoja myydä yksittäisinä? Se tosin edellyttäisi että niitä saisi Rovaniemen junaan kanssa.

Lepovaunujen idea keski-euroopassa on ollut että niissä on mahdollisimman niukka varustelu petivaatteiden suhteen ja 6 hengen aika ahtaissa hyteissä on naisia ja miehiä sekaisin. Joillekin se kunnolla nukkuminen onnistuu niissä joillakin ei, varsinkin jos hyttikavereiksi sattuu iloisella juhlatuulella olevaa nuorisoa. Sitten ei auta muuta kuin juhlia mukana  8-)



Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Daniel Preiss - Tammikuu 20, 2023, 12:40:00
Talouselämä lehdessä artikkeli tästä asiasta: https://www.talouselama.fi/uutiset/te/4c7d6648-acd3-4c05-85b5-af721c145aae? (https://www.talouselama.fi/uutiset/te/4c7d6648-acd3-4c05-85b5-af721c145aae?)

Lepovaunua ei ole vain Keski-Europassa, myöskin SJ:n yöjunassa niitä on, sekä Snälltågetin yöjunassa.
SNCF:n yöjunassa on vain lepovaunua, makuuvaunua siellä ei ole (vielä) mukana.

Tähän asti mulla ei vielä mitään ongelmia nukua lepovaunussa, muut ihmisä samassa hyttissä oli aina empatisia ja halua myöskin nukua.
Jos joku haluu juhla sitten voi mennä ravintolavaunuun tai istumavaunuun. Ravintolavaunua on valitetavasti aika harvoin Europan yöjunassa mukana, tästä asiasta on VR sitten parempi.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Juha Toivonen - Helmikuu 14, 2023, 19:51:29
Tuo nyt ilmoitettu makuuvaunujen hankintamäärä vaikuttaa vain kosmeettiselta paikkaukselta, todelliseen kysyntään nähden. VR:n tuntien, CEmt:jä lähtee romutukseen sikapiukasti ja paljon. Tarvitaan myös toinenkin operaattori balanseeraamaan VR:n nykyistä ja täysin käskytysvaltaista henkilöliikennemonopolia.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Niila Heikkilä - Helmikuu 21, 2023, 00:58:56

VR olisi jo 30 vuotta sitten voinut ryhtyä ajaa Kolariin niin että juna käy Haaparannassa kääntymässä, ihan nykyisillä vetureilla ja vaunuilla, mutta ei vaan ole.


Teknisesti olisi varmaan mahdollista että yöjuna kävisi Haaparannassa kääntymässä, mutta Tornion kolmioraiteen aiheuttama suunnan vaihtuminen poikii autovaunujen kanssa ongelmia - Autot pitäisi purkaa silloin molemmissa päissä peruuttamalla.

Asiaan voi tietysti pohtia täysin spekulatiivista ratkaisua, jossa veturi vaihtuisi sähköstä dieseliin ja toisinpäin aina Haaparannan suunnanvaihdon yhteydessä ja autovaunut irroitettaisiin Torniossa. Sillä välin päivystäjä (jatkava veturi) pyöräyttää autovaunut Tornion kolmiossa ympäri, jättää ne sivuraiteelle ja jatkaa Haaparantaan kytkeytymään junan keulille. Junan palatessa takaisin Tornioon, Haaparantaan jäänyt veturi palaa Tornioon ja heittää autovaunut junan perälle. Ja lähtee veturina Kemiin. Jos veturi ei vaihdu Haaparannassa, se täytyy ajaa siellä ympäri ja autovaunuoperaation tekee Torniossa joku muu päivystäjä. Melko monivaiheinen kääntörumba joka tapauksessa.



Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Helmikuu 21, 2023, 02:06:53

Teknisesti olisi varmaan mahdollista että yöjuna kävisi Haaparannassa kääntymässä, mutta Tornion kolmioraiteen aiheuttama suunnan vaihtuminen poikii autovaunujen kanssa ongelmia - Autot pitäisi purkaa silloin molemmissa päissä peruuttamalla.

Asiaan voi tietysti pohtia täysin spekulatiivista ratkaisua, jossa veturi vaihtuisi sähköstä dieseliin ja toisinpäin aina Haaparannan suunnanvaihdon yhteydessä ja autovaunut irroitettaisiin Torniossa. Sillä välin päivystäjä (jatkava veturi) pyöräyttää autovaunut Tornion kolmiossa ympäri, jättää ne sivuraiteelle ja jatkaa Haaparantaan kytkeytymään junan keulille. Junan palatessa takaisin Tornioon, Haaparantaan jäänyt veturi palaa Tornioon ja heittää autovaunut junan perälle. Ja lähtee veturina Kemiin. Jos veturi ei vaihdu Haaparannassa, se täytyy ajaa siellä ympäri ja autovaunuoperaation tekee Torniossa joku muu päivystäjä. Melko monivaiheinen kääntörumba joka tapauksessa.
Tai niin että juna ajaa takaisin Tornio itäiselle ja vaihtaa dieselveturiin siellä.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Helmikuu 21, 2023, 10:51:16
Tuo nyt ilmoitettu makuuvaunujen hankintamäärä vaikuttaa vain kosmeettiselta paikkaukselta, todelliseen kysyntään nähden. VR:n tuntien, CEmt:jä lähtee romutukseen sikapiukasti ja paljon. Tarvitaan myös toinenkin operaattori balanseeraamaan VR:n nykyistä ja täysin käskytysvaltaista henkilöliikennemonopolia.

Onko makuuvaunuilla sesongin ulkopuolella kuitenkaan kysyntää? Vaikka ajaisi esim. Kajaanin yöjunaa.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Helmikuu 21, 2023, 11:06:17
Tuo nyt ilmoitettu makuuvaunujen hankintamäärä vaikuttaa vain kosmeettiselta paikkaukselta, todelliseen kysyntään nähden. VR:n tuntien, CEmt:jä lähtee romutukseen sikapiukasti ja paljon. Tarvitaan myös toinenkin operaattori balanseeraamaan VR:n nykyistä ja täysin käskytysvaltaista henkilöliikennemonopolia.

Onko makuuvaunuilla sesongin ulkopuolella kuitenkaan kysyntää? Vaikka ajaisi esim. Kajaanin yöjunaa.

Sille että Kajaanin ei ajeta yöjunaa on muut syyt, onhan ehdotettu että toinen Rovaniemen tai Kemijärven yöjunista ajaisi Savon rataa pitkin mutta VR ei vaan halua.



Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Helmikuu 21, 2023, 11:15:53
Tuo nyt ilmoitettu makuuvaunujen hankintamäärä vaikuttaa vain kosmeettiselta paikkaukselta, todelliseen kysyntään nähden. VR:n tuntien, CEmt:jä lähtee romutukseen sikapiukasti ja paljon. Tarvitaan myös toinenkin operaattori balanseeraamaan VR:n nykyistä ja täysin käskytysvaltaista henkilöliikennemonopolia.

Onko makuuvaunuilla sesongin ulkopuolella kuitenkaan kysyntää? Vaikka ajaisi esim. Kajaanin yöjunaa.

Sille että Kajaanin ei ajeta yöjunaa on muut syyt, onhan ehdotettu että toinen Rovaniemen tai Kemijärven yöjunista ajaisi Savon rataa pitkin mutta VR ei vaan halua.

Kysymykseni liittyi tuohon "todelliseen kysyntään", että olisiko sitä vaikka juna kulkisi.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Marko Vornanen - Helmikuu 21, 2023, 14:28:23
Kysyntä riippuu aikataulusta. Matkan varrella on parikin hiihtokeskusta, Tahko ja Vuokatti. Jo pelkästään Kajaanin, Iisalmen ja Kuopion matkailijat varmasti täyttäisivät maakuuvaunut kuten ennen. Onhan Kuopiosta ollut jopa autovaunu-yhteys Rovaniemelle (korjattu). Myös makuuvaunu yhteys Turun satamaan oli varsin kysytty. Se tietysti vaati vaihtotöitä Pieksämäellä.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Helmikuu 21, 2023, 14:58:10
Kysyntä riippuu aikataulusta. Matkan varrella on parikin hiihtokeskusta, Tahko ja Vuokatti. Jo pelkästään Kajaanin, Iisalmen ja Kuopion matkailijat varmasti täyttäisivät maakuuvaunut kuten ennen. Onhan Kuopiosta ollut jopa autovaunu-yhteys Helsinkiin. Myös makuuvaunu yhteys Turun satamaan oli varsin kysytty. Se tietysti vaati vaihtotöitä Pieksämäellä ja jatkossa Tampereella.

Se juna Joensuusta ja Kuopiosta Turun satamaan oli tarpeen siihen aikaan kun Ruotsissa asui paljon suomalaissiirtolaisia jotka kävivät sukuloimassa Suomessa ja toisin päin. Nykyisin taitavat lentää ja harvalla on enää elossa olevia sukulaisia Pohjois-Karjalassa.

Kuopiosta ei ollut autovaunua Helsinkiin vaan Rovaniemelle!

Tahko on sivussa Savon radasta, päiväjuna hoitaa sen tarpeen jos haluaa junalla sinne kulkea mutta Vuokatti olisi todellakin sopivan yöjunamatkan päässä. Rukatunturi on sellaisessa paikassa että sinne ei kannata millään junalla mennä ellei sitten Oulun kautta.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Arto Papunen - Helmikuu 21, 2023, 15:14:31
No voisihan sitä kannattavuutta yrittää testata edes sillä sesonkiyöjunarungolla, joka ajetaan Rovaniemelle.. Vähiten häiritsisi nykyisiä yöjunia..


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Marko Vornanen - Helmikuu 21, 2023, 16:10:36
Helsinki–Kuopio-yöjuna liikennöi yli sata vuotta ja se oli Suomen pisimpään liikennöity kotimaan yöjuna kunnes vuonna 2000 lakkautettiin.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Victor Laevens - Maaliskuu 30, 2023, 22:21:44
Jos kerta ne uudet makuuvaunut on erilaisia ainakin sisustukselta (ja vessojen lukumäärältä?) niin tuleeko niillä olemaan eri sarjatunnus kuin Edm vaunuilla? Mikä olisi järkevä uusi sarjatunnus?


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 30, 2023, 22:28:57
Jos kerta ne uudet makuuvaunut on erilaisia ainakin sisustukselta (ja vessojen lukumäärältä?) niin tuleeko niillä olemaan eri sarjatunnus kuin Edm vaunuilla? Mikä olisi järkevä uusi sarjatunnus?

CDm tottakai koska ykkösluokan tasoisesta vaunusta kyse.


Otsikko: Vs: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta
Kirjoitti: Topi Lajunen - Huhtikuu 04, 2023, 13:43:12
CDm tottakai koska ykkösluokan tasoisesta vaunusta kyse.

Ei nyt iso D kuitenkaan.

Cdm, CEdm tai Edmb voisivat olla suht. loogisia.