Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Juha Liimatta - Tammikuu 27, 2009, 17:32:49



Otsikko: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Juha Liimatta - Tammikuu 27, 2009, 17:32:49
Tiedoksi vanhoja asemia havitteville. Warkauden Lehden ( 27.1.) mukaan Huutokosken perinteikäs ja suhteellisen hyväkuntoinen asema tulee myyntiin kuun vaihteessa. Samoin Heinävesi ja Vihtari.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Markus Mälkönen - Tammikuu 27, 2009, 18:27:52
Tiedoksi vanhoja asemia havitteville. Warkauden Lehden ( 27.1.) mukaan Huutokosken perinteikäs ja suhteellisen hyväkuntoinen asema tulee myyntiin kuun vaihteessa. Samoin Heinävesi ja Vihtari.
Onko näiden asemien myyjä Senaatti-kiinteistöt? Entä, ovatko nämä asemat olleet myytävänä aikaisemmin vai tulevatko ne ensimmäistä kertaa myyntiin? Tuleeko muita rautatierakennuksia myytiin kuun vaihteessa?


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Juha Liimatta - Tammikuu 27, 2009, 18:54:57
Kyllä. Senaatti kiinteistöt on myyjä. Ko. asemat olivat aikoinaan suuressa noin 270 asema- ym. rakennusta käsittävässä luettelossa mutta aktiivisesti niitä ei ole aikaisemmin kaupattu. Myyntiin tulee myös lukuisia muitakin asemia.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Timo Polvinen - Tammikuu 27, 2009, 19:33:12
Kainuussa myyntiin tulossa Meteli, Murtomäki, Pesiökylä, Vääkiö ja Arola.

http://yle.fi/uutiset/alueelliset_uutiset/kainuu/2009/01/vanhat_rautatieasemat_vaihtavat_omistajaa_505673.html


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Ilari Eskelinen - Tammikuu 27, 2009, 20:17:46
Murtomäen asema-alue on mielenkiintoinen kokonaisuus. Jokohan Kauppilanmäen ja Sukevan asemat on myyty? Mikä mahtaa olla Kalliomäen aseman tilanne? Kuka omistaa?


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Arto Lopia - Tammikuu 27, 2009, 20:24:43
Vihtari olisi mielenkiintoinen ostokohda, jo liikenneyhteyksiensäkin puolesta.
Olis myös toinen ajanviettopaikka ihan fillarointimatkan päässä!

Puuttuu vaan tarvittava määrä pelimerkkejä, vaikkei keskellä ei mitään oleva isohko rakennus voi varmaan aivan kauheasti maksaa :(

Onko muuten Lohjan asemarakennus jo myyty?


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Jarkko Korhonen - Tammikuu 27, 2009, 20:54:14
Pelimerkkejä ei välttämättä kaameita summia tarvitse. On puhuttu, että markkinahinnalla myydään ja mikä on alennustilaa kohti vaipuvan hirsitalon arvo radan varressa? Luulisin että harvoin puhutaan ruuhka-Suomen ulkopuolella kakkosella alkavista summista (tämä nyt on vain heitto), voisi arvella osan kohteista olevan viisinumeroisia summaltaan. Eri asia sitten on, kuinka paljon pelimerkkejä laittaa kohteen kunnostukseen. Mitä vähemmän ja mitä hitaammalla tahdilla (ainut lohtu =)), sitä historiaa kunnioittavampi lopputulos...


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Tammikuu 27, 2009, 20:56:28
Onko muuten Lohjan asemarakennus jo myyty?

Ei sitä varmaan voida myydä vielä, koska sisällä on edelleen turvalaitteita. No, tämän vuoden kuluessa tilanne ehkä muuttuu...


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Pirkko Alanen - Tammikuu 27, 2009, 21:12:50
Hmm, mielenkiintoista... Metelin asemalla on ollut hyyryläinen: http://vaunut.org/kuva/39398 Lieköhän muuttanut jo pois vai jääkö odottamaan uutta isäntää?


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Tammikuu 28, 2009, 09:58:35
Mitä vähemmän ja mitä hitaammalla tahdilla (ainut lohtu =)), sitä historiaa kunnioittavampi lopputulos...
Tästä asjasta oli äskettäin keskustelu ympäristökeskuksen kanssa. Sekä museovirasto että he kieltäytyvät tukemasta petrooliöljymaalilla toteutettavaa ulkopintojen maalausta, koska se on "laiskan miehen maali". Museotoiminnan on siis oltava hidasta ja ikävää, eikä auta, että testit osoittavat petrooliöljymaalin ominaisuuksiltaan vähintään yhtä sopivaksi vanhoihin rakennuksiin kuin pellavaöljymaali, jota sinä ansiokkaasti olet käyttänyt Hajalassa.

P.S. Arolan asema on ollut myynnissä jo syksystä 2007. Upea 70-luvun rakennus keskeisellä paikalla Suomea, miksei mene kaupaksi!


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Risto Heikkinen - Tammikuu 28, 2009, 19:00:13
Hmm, mielenkiintoista... Metelin asemalla on ollut hyyryläinen: http://vaunut.org/kuva/39398 Lieköhän muuttanut jo pois vai jääkö odottamaan uutta isäntää?

Tuo resiina ei vaan ole Metelin aseman luona..


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Pirkko Alanen - Tammikuu 28, 2009, 21:03:21
Niinkö?  :o Kuvittelin, että taka-alalla olevat rakennukset olisivat Metelin asemaan kuuluvia. Rankan puoleinen sadekuuro kuvaushetkellä  esti lähemmän tutustumisen miljööseen.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Jarkko Korhonen - Tammikuu 29, 2009, 09:08:42
Petrooliöljymaali on sekin hyvin perinteinen maali. Mutta museoviraston perusteissa lienee se, että jos on alkuperäisen kaltaista tavaraa tarjolla (eli pellavaöljymaalia), niin siihen tukia myönnetään. En usko, ett' petrooliöljymaali rakennusta pilaisi miltään kantilta sinänsä. Työläs tuo öljymaali on kyllä levittää ja jos kesän 2008 kaltaiset säät toistuvat, ei maalaus yksinkertaisesti kosteuden takia onnistu - tai saa kyllä olla joka aamu päivystämässä, josko tänään viimein voisi maalata. Minulla on muutamia viimeistelymaalauksia edelleen tekemättä, mutta kun ei viime kesänä sattunut sopivaan aikaan sopivia kelejä. Kaikkea aikaa kun ei jaksanut käyttää kotona päivystämiseen.


Otsikko: Elä kuin Ellen, osta asema!
Kirjoitti: Jarkko Korhonen - Tammikuu 30, 2009, 16:58:27
Nyt niitä taas saa:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200901309006230_uu.shtml


Otsikko: Vs: Elä kuin Ellen, osta asema!
Kirjoitti: Markus Mälkönen - Tammikuu 30, 2009, 17:07:12
Senaatti-kiinteistöjen sivuilla aiheeseen liittyvä uutinen:
http://www.senaatti.com/document.asp?siteID=1&docID=742
Lista myytävistä rakennuksista löytyy osoitteesta http://www.senaatti.com/document.asp?siteID=1&docID=738


Otsikko: Vs: Elä kuin Ellen, osta asema!
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Tammikuu 31, 2009, 09:12:30
Tällä kertaa on mahdollista hankkia omistukseensa myös tasoristeys:

http://www.senaatti.com/tiedostot/Iisalmi_Soinlahti.pdf

Eiköhän tuo määräala ole kuitenkin joku tasoristeyksen tuntumassa sijaitseva maapala. Kohdelistassa puhutaan kuitenkin Soinlahden tasoristeyksestä. ;D


Otsikko: Vs: Elä kuin Ellen, osta asema!
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Tammikuu 31, 2009, 09:30:00
Lieneekö Huutokoskella kaupan myös yksi "kivikukkokin"?

http://www.senaatti.com/tiedostot/Joroinen_Huutokoski.pdf (http://www.senaatti.com/tiedostot/Joroinen_Huutokoski.pdf)


Otsikko: Vs: Elä kuin Ellen, osta asema!
Kirjoitti: Markku Blomgren - Tammikuu 31, 2009, 18:53:13
Lieneekö Huutokoskella kaupan myös yksi "kivikukkokin"?

http://www.senaatti.com/tiedostot/Joroinen_Huutokoski.pdf (http://www.senaatti.com/tiedostot/Joroinen_Huutokoski.pdf)

Ns. Pommisuoja...eli eiköhän se kuulu kauppaan. On toi Huutokosken asema-alue kyllä komia, taitaisi tosin olla melkoinen homma sen kunnossapito, saas nähdä jos vaikka Joroisten kunta ostaa paukauttaa sen... :)


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Tero Wiheriäkoski - Helmikuu 01, 2009, 14:43:22
Senaatin kohteissa olis itseäkin kovasti kiinnostava kohde kesäasunnoksi :D

Tosiasia vaan on, että puuttuu rahat, kun muutamaa tonnia ei kehtaa tarjota. Toiseksi puuttuu taito ja halu itse tehdä remonttia :D


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Tuomas Pätäri - Helmikuu 04, 2009, 19:33:24
Olisihan tuolla tosiaan kiinnostavia kohteita. Voikoski ehkä kaikkein mieluisin.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Risto Heikkinen - Tammikuu 04, 2010, 19:58:05
Niinkö?  :o Kuvittelin, että taka-alalla olevat rakennukset olisivat Metelin asemaan kuuluvia. Rankan puoleinen sadekuuro kuvaushetkellä  esti lähemmän tutustumisen miljööseen.

(Sori kun vastaus on vähän myöhässä)
Taka-alalla olevat rakennukset ovat yksityisessä omistuksessa ja osittain asuinkäytössä. Osassa tiloja on järjestetty kesäisin ja jouluisin taide yms. näyttelyjä ja tapahtumia. Jos vain sattuu näyttelykyltti löytymään tien varresta niin tutustumaan vaan vaikka pelkkään rakennusmiljööseen.
http://www.mainosb2b.fi/meteliseis/
Oikea Metelin asemarakennus sijaitsee tästä paikasta nelisensataa metriä rataa kajaaniin päin.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Jokke Harju - Tammikuu 04, 2010, 21:43:28
Tuli näistä asemista mieleen, että kun kainuussa tai muualla rataverkolla on hiljaisia, rappiollisia veturitalleja, vesitorneja tai muita liittyviä rakennelmia, niin myydäänkö niitä missään?

Maanselän vesitorni olisi ollut mielenkiintoinen kohde, taitaa vain olla jo loppuun purettu.

Esim. vanhaan vesitorniin löytyisi toimiva höyry-pumppuvarustus omasta takaa.




Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Tauno Hermola - Maaliskuu 31, 2016, 21:34:07
Tiedoksi vanhoja asemia havitteville. Warkauden Lehden ( 27.1.) mukaan Huutokosken perinteikäs ja suhteellisen hyväkuntoinen asema tulee myyntiin kuun vaihteessa. Samoin Heinävesi ja Vihtari.

Vasta nyt, siis yli seitseman vuotta Juhan postauksesta, on Heinävesi myyty!  Oli myynnissä Senaatti-kiinteistöjen järjestämässä nettihuutokaupassa ehdolla "Myyjä sitoutuu myymään kohteen korkeimman tarjouksen tekijälle" ja hinta nousi tasan 20 000 euroon. Sijainti huomioiden ei ehkä niin paha hinta. Pahoittelut, jos meni joltain kiinnostuneelta ohi; huomasin ilmoituksen vasta, kun huutokauppa oli juuri sulkeutumassa. Myynti-ilmoitus, joka tuolla ei tosin pitkään säily: https://www.huutokaupat.com/fi/v/251545 (https://www.huutokaupat.com/fi/v/251545).

Myös Luumäki ja Rauha on myyty; Punkaharju on vielä myynnissä (https://www.huutokaupat.com/fi/v/251554 (https://www.huutokaupat.com/fi/v/251554)), mutta sulkeutuu jo 02.04.2016 klo 18:40 ja hinta on tällä hetkellä jo 61 000 €.

Kaikki Senaatti-kiinteistöjen kohteet huutokaupat.com:ssa https://www.huutokaupat.com/fi/ilmoittajat/2292/senaatti-kiinteistot (https://www.huutokaupat.com/fi/ilmoittajat/2292/senaatti-kiinteistot)


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Tauno Hermola - Toukokuu 03, 2016, 16:21:03
Taavetin asema Luumäellä on tullut kaupan peruuntumisen vuoksi uudelleen myyntiin.

https://www.huutokaupat.com/fi/v/289599 (https://www.huutokaupat.com/fi/v/289599)

Myydään eniten tarjoavalle, nyt hinta 7500 €, huutokauppa päättyy 06.05.2016 klo 18:00.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Tero Laakso - Syyskuu 12, 2021, 20:53:43
Turku-Toijala -välillä on myynnissä kaksi asemaa:
Loimaan asema 79 000 e (https://toimitilat.oikotie.fi/myytavat-toimitilat/loimaa/16189257)
Kylmäkosken asema 194 000 e (https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/akaa/16255106)


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Syyskuu 13, 2021, 08:03:11
Turku-Toijala -välillä on myynnissä kaksi asemaa:
Loimaan asema 79 000 e (https://toimitilat.oikotie.fi/myytavat-toimitilat/loimaa/16189257)
Kylmäkosken asema 194 000 e (https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/akaa/16255106)
Erikoista että se pienempi asema on paljon kalliimpi mutta siinä saa siis asua ja tonttikin on kunnon kokoinen.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Marraskuu 08, 2021, 21:38:00
Karis / Karjaa. Huutakaa tästä kunnon asema itsellenne!

https://huutokaupat.com/3100254/asemarakennus-karjaa



Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Ari Virtanen - Marraskuu 09, 2021, 13:47:33
Karis / Karjaa. Huutakaa tästä kunnon asema itsellenne!

https://huutokaupat.com/3100254/asemarakennus-karjaa



Mikähän mahtaa olla veturitallien tilanne Karjaalla, ovatkohan edes kaupan? Siinäkin olisi erinomainen tila museokalustolle ja vieläpä kohtalaisen hyvällä paikalla. Taitaa kyllä hintalappukin olla aika suolainen millekkään museo-operaattorille.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Marraskuu 09, 2021, 21:34:24
Karis / Karjaa. Huutakaa tästä kunnon asema itsellenne!

https://huutokaupat.com/3100254/asemarakennus-karjaa



No voi raakkules! Eikä enää tarvita muuta kuin välinpitämätön sir Rahakas ja hyvä kaverinsa tuhopolttaja! Näin Senaatilta poistuu omistamisen taakka helposti!

Koko juttuhan on seurausta siitä oikeistolaisesta harhaluulosta, että valtion toiminnat olisi jotenkin huonoja ja tehottomia. Markkinavoimat rules!


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Marraskuu 10, 2021, 12:22:02
Karis / Karjaa. Huutakaa tästä kunnon asema itsellenne!

https://huutokaupat.com/3100254/asemarakennus-karjaa

No voi raakkules! Eikä enää tarvita muuta kuin välinpitämätön sir Rahakas ja hyvä kaverinsa tuhopolttaja! Näin Senaatilta poistuu omistamisen taakka helposti!

Koko juttuhan on seurausta siitä oikeistolaisesta harhaluulosta, että valtion toiminnat olisi jotenkin huonoja ja tehottomia. Markkinavoimat rules!

Nyt en ymmärrä Esan logiikkaa. Sehän on valtio, joka myy ja valtio on sitä ennen lopettanut palvelut eikä yksityiselle yrittäjyydelle ole edes sallittu toimintaa. Kaikki junapalveluiden lopettaminen on Suomessa tapahtunut valtion toimesta.

Se on ennen kaikkea vasemmiston vaatimus (ja myös muiden perässä myöntelyä), että vain valtio saa tarjota rautatiepalvelua. Se on yksiselitteisesti johtanut siihen, että asemapalvelut on lakkautettu, junien pysähdykset poistettu, seutujunat lakkautettu (tai ajettu minimiin), konepajat lakkautettu ja henkilöliikennepuolella kaikki perustuu mahdollisimman nopeisiin yhteyksiin Helsinkiin. Kaikki muut yhteysvälit on unohdettu ja ajettu alas.

Ruotsissa se oli aikoinaan sos.dem hallituksen idea (siis vasemmiston), että koska valtio omistaa radat, niin niille on saatava liikennettä niin palon kuin mahdollista, vaikka sitten muiden kuin valtion rautatielaitoksen kautta. Tämän seurauksena lähes kaikki SJ:n entiset konepajat ovat toiminnassa säilyttäen työpaikat ja osaamisen, tiheävuoroista henkilöliikennettä on sivuradoilla, henkilö- ja tavaraliikenteen hintataso on kohtuullinen (minun työmatkallani 1. luokan lippu oli lähes puolet halvempi kuin vastaava 2. luokan lippu VR:llä) ja palvelu pelasi suhteellisen hyvin myös poikkeustilanteissa (juna myöhässä tms).

Mikähän olisi tilanne, jos jonkun olisi annettu kilpailla Hanko-Helsinki ja Turku-Helsinki liikenteessä? Karjaan asema kuhisisi palveluja ja mahdollisessa myynnissä hintalappu olisi ihan toisissa lukemissa.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Jukka Ahtiainen - Marraskuu 10, 2021, 12:29:37
Painavaa ja selkeää asiaa Eljakselta.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Marraskuu 10, 2021, 15:16:39
Se on ennen kaikkea vasemmiston vaatimus (ja myös muiden perässä myöntelyä), että vain valtio saa tarjota rautatiepalvelua.

Perimmäinen syy epäilemättä siinä, että VR ja sitä lähellä olevat ammattiliitot ovat olleet vasemmistojohtoisia ja niillä päätöksentekoa ei ole ohjannut raideliikenteen etu sinänsä vaan pyrkimys pitää kiinni omasta vaikutusvallasta. Oikeistolle taas raideliikenne ei ole tärkeysjärjestyksessä korkealla sijalla, joten se ei lähde tosissaan haastamaan vaan priorisoi muita asioita.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Marraskuu 10, 2021, 18:17:14
Karis / Karjaa. Huutakaa tästä kunnon asema itsellenne!

https://huutokaupat.com/3100254/asemarakennus-karjaa

No voi raakkules! Eikä enää tarvita muuta kuin välinpitämätön sir Rahakas ja hyvä kaverinsa tuhopolttaja! Näin Senaatilta poistuu omistamisen taakka helposti!

Koko juttuhan on seurausta siitä oikeistolaisesta harhaluulosta, että valtion toiminnat olisi jotenkin huonoja ja tehottomia. Markkinavoimat rules!

Nyt en ymmärrä Esan logiikkaa. Sehän on valtio, joka myy ja valtio on sitä ennen lopettanut palvelut eikä yksityiselle yrittäjyydelle ole edes sallittu toimintaa. Kaikki junapalveluiden lopettaminen on Suomessa tapahtunut valtion toimesta.

Se on ennen kaikkea vasemmiston vaatimus (ja myös muiden perässä myöntelyä), että vain valtio saa tarjota rautatiepalvelua. Se on yksiselitteisesti johtanut siihen, että asemapalvelut on lakkautettu, junien pysähdykset poistettu, seutujunat lakkautettu (tai ajettu minimiin), konepajat lakkautettu ja henkilöliikennepuolella kaikki perustuu mahdollisimman nopeisiin yhteyksiin Helsinkiin. Kaikki muut yhteysvälit on unohdettu ja ajettu alas.

Ruotsissa se oli aikoinaan sos.dem hallituksen idea (siis vasemmiston), että koska valtio omistaa radat, niin niille on saatava liikennettä niin palon kuin mahdollista, vaikka sitten muiden kuin valtion rautatielaitoksen kautta. Tämän seurauksena lähes kaikki SJ:n entiset konepajat ovat toiminnassa säilyttäen työpaikat ja osaamisen, tiheävuoroista henkilöliikennettä on sivuradoilla, henkilö- ja tavaraliikenteen hintataso on kohtuullinen (minun työmatkallani 1. luokan lippu oli lähes puolet halvempi kuin vastaava 2. luokan lippu VR:llä) ja palvelu pelasi suhteellisen hyvin myös poikkeustilanteissa (juna myöhässä tms).

Mikähän olisi tilanne, jos jonkun olisi annettu kilpailla Hanko-Helsinki ja Turku-Helsinki liikenteessä? Karjaan asema kuhisisi palveluja ja mahdollisessa myynnissä hintalappu olisi ihan toisissa lukemissa.


Minulla oli mielessäni se, kun VR muutettiin osakeyhtiöksi. Tämähän juuri on johtanut nykyiseen perverssiin tilanteeseen.

Ruotsin malli, jonka selvittämisestä kiitän Eljasta, ei tule ikinä toteutumaan Suomessa, sillä järkipäätösten tekeminen tarkoittaisi vakavia arvovaltatappioita kaikenkarvaisille surkeille pikkuführereille! Sillä onhan nähty, että suomalaiset johtajat ovat törkeitä ja luokattoman huonoja! (Management by Perkele - menetelmä juhlii riemuvoittoaan!)

Hyvänä esimerkkinä tästä on myös postin johdon sekopäiset tolskaamiset, joiden pitäisi olla kaikille selvä esimerkki siitä mitä se Oyj nimen perässä oikein tarkoittaakaan. Osakeyhtiölain mukaan osakeyhtiön tärkein tehtävä on tuottaa voittoa, oli osakkeet sitten valtiolla tai heiteltynä keinottelijoille ympäri maailmaa. Kaikki muu on sen rinnalla tarpeetonta ja huuhaata!

Käytän mielelläni voimakasta kieltä, saahan se jotkut edes hiukan miettimään...?


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: John Lindroth - Marraskuu 10, 2021, 19:07:16
Eljaksen ja Esan argumentteja kannatan! Saksassa tehtiin jokin aika sitten tutkimus tästä yhtiöittämisestä lopputuloksena ettei säästöjä syntynyt.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Jukka Ahtiainen - Marraskuu 10, 2021, 19:57:07
Eisenbahnen sind in erster Linie nicht zur Gewinnerzielung, sondern dem Gemeinwohl verpflichtete Verkehrsanstalten. Sie haben entgegen dem freien Spiel der Kräfte dem Verkehrsinteressen des Gesamtstaates und der Gesamtbevölkerung zu dienen.

- Otto von Bismarck -

Rautatiet eivät ole ensisijaisesti voiton tekemistä varten, vaan yhteiseen hyvään velvoitettu liikennelaitos. Sen on palveltava valtion liikenneintressien vapaata peliä vastaan koko kansan hyväksi.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Marraskuu 10, 2021, 20:22:16
Se on ennen kaikkea vasemmiston vaatimus (ja myös muiden perässä myöntelyä), että vain valtio saa tarjota rautatiepalvelua.

Perimmäinen syy epäilemättä siinä, että VR ja sitä lähellä olevat ammattiliitot ovat olleet vasemmistojohtoisia ja niillä päätöksentekoa ei ole ohjannut raideliikenteen etu sinänsä vaan pyrkimys pitää kiinni omasta vaikutusvallasta. Oikeistolle taas raideliikenne ei ole tärkeysjärjestyksessä korkealla sijalla, joten se ei lähde tosissaan haastamaan vaan priorisoi muita asioita.
Ja oikeistolle ovat läheisiä yrittäjät, ja kuljetusyrityksiä on liki 20 000. Kumipyöräliikenteelle on oikein mieluisaa, että raiteilla liikkuu junia mahdollisimman vähän. Ja kääntäen: rautatiemonopolia halaava työväenliike on huomaamattaan rekka- ja bussiporvarien asialla.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: John Lindroth - Marraskuu 10, 2021, 21:17:23
Se mitä en aiemmin maininnut on tuo kumipyörälobby.Olisi demokratialle suotuisaa läpivalaista Lobby joka koko ajan vaikuttaa päättäjiin! Ja sitten vain ihmetellään kun asioita tapahtuu!!!Hyvä että Petri otti asian esille.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Matti Melamies - Marraskuu 11, 2021, 00:33:09
Se mitä en aiemmin maininnut on tuo kumipyörälobby.Olisi demokratialle suotuisaa läpivalaista Lobby joka koko ajan vaikuttaa päättäjiin! Ja sitten vain ihmetellään kun asioita tapahtuu!!!Hyvä että Petri otti asian esille.


Voit aloittaa läpivalaisemalla VR:n. Se nimittäin kasvattaa kumipyöräpuoltaan koko ajan.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Marraskuu 11, 2021, 09:32:19
Ja oikeistolle ovat läheisiä yrittäjät, ja kuljetusyrityksiä on liki 20 000. Kumipyöräliikenteelle on oikein mieluisaa, että raiteilla liikkuu junia mahdollisimman vähän. Ja kääntäen: rautatiemonopolia halaava työväenliike on huomaamattaan rekka- ja bussiporvarien asialla.
Toinen näkökulma on että VR on jakautunut lähinnä tavara- ja matkustajapuoleen jotka vahtivat omaa reviiriään.

Tavarapuoli ei tee mitään ideologia edellä vaan sitä on ihan käsketty takomaan voittoa ja luopumaan kaikesta kannattamattomasta. VR:n hallituksessa on aina istunut suurten teollisuusyritysten johtajia varmistamassa että teollisuuden kuljetukset pyörivät.

Matkustajapuolella on ollut enemmän niitä ideologia-edellä henkilöitä. Viime aikoina on tosin matkustajapuolen johtajiksi palkattu ulkopuolelta henkilöitä joilla on lähinnä kulutustavarakaupan ja matkailubisneksen johtamisen kokemusta. Se on ollut osittain hyvä brändäämisen osalta mutta johtanut myös siihen että syntynyt ristiriitoja mitä matkustajaryhmiä pitää palvella enemmän ja mitä vähemmän.

Sitten täytyy muistaa että HSL on eri firma kuin VR vaikka VR voitti kilpailutuksen heidän junien kuljettamisesta. Tämä on johtanut osittain työtehtävien muutoksiin joihin ammattiliitot eivät ole olleet tyytyväisiä koska ovat halunneet kaiken jatkuvan kuten aikaisemmin.



Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Petri Sallinen - Marraskuu 11, 2021, 10:27:10
VR:n hallituksessa on aina istunut suurten teollisuusyritysten johtajia varmistamassa että teollisuuden kuljetukset pyörivät.

VR:n hallituksen puheenjohtaja on tällä hetkellä Kjell Forsen, eläkkeellä oleva entinen Vaisalan toimitusjohtaja. Eläkeläisellä tuskin on kovin suuria intressejä suuntaan tai toiseen. Kyseessä on pikemminkin ammattijohtaja. Sama pätee Heikki Alloseen — eläkkeellä oleva Patrian toimitusjohtaja, joka lienee mukana sen vuoksi, että on aikanaan vetänyt valtiolle tärkeää teollisuusyritystä. Nermin Hairedin edustaa Aalto-yliopistoa ja finanssineuvos Pekka Hurtola on virkamiesedustaja valtioneuvoston kanslian omistajaohjauksesta. Roberto Lencioni näyttää olevan Gard Oy:n toimitusjohtaja — minulle tuntematon yritys, jonka liikevaihto viime vuonna oli vaivaiset kaksi miljoonaa euroa. En tiedä, millä mandaatilla hän istuu VR:n hallituksessa. Virve Laitinen on Orion Oy:n johtajistoa ja Sari Pohjonen on Oriola Oy:n talousjohtaja.

Sanoisin, että hallitus edustaa pikemminkin kakkosrivistöä kuin toimialoja, joille rautatiekuljetukset olisivat elintärkeitä. En usko, että hallitukseen edes nimetään henkilöitä, jotka edustaisivat vahvasti jotain VR:n asiakasryhmää. Koska VR on valtion kokonaan omistaja yritys, voidaan henkilöitä ainakin osittain valita myös poliittisin perustein.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Petri Sallinen - Marraskuu 11, 2021, 10:46:59
Voit aloittaa läpivalaisemalla VR:n. Se nimittäin kasvattaa kumipyöräpuoltaan koko ajan.

Aiheellinen huomio.

VR-yhtymä on melkoinen tytäryhtiöiden ja osakkuusyhtiöiden rypäs. Wikipedian mukaan konserni muodostuu 28 yhtiöstä. Lisäksi VR:llä on osakkuusyhtiöitä. En ole tarkistanut tämänhetkistä tilannetta. Oleellista ei ole kuitenkaan se kuinka monesta yhtiöstä konserni muodostuu, vaan se miten asetelma vaikuttaa läpinäkyvyyteen ja VR:n markkina-asemaan.

Tässä olisi tutkivalle journalismille työtä. Tapahtuuko konsernin sisällä esimerkiksi ristiinsubventioita — tukevatko hyvin menestyneet toiminnot vähemmän menestyneitä toimintoja. Pahimmillaan tällä voidaan vaikuttaa hinnoitteluun ja markkina-asemaan. Käydäänkö konsernissa sisäistä kauppaa?

Esimerkiksi VR Fleetcare on kilpailluilla markkinoilla mielenkiintoinen viritys. Periaatteessa yhtiö tarjoaa huoltopalveluita kaikille markkinaosapuolille. Miten tämä mahtaa käytännössä toimia? Jos jonossa on VR:n duuneja ja kilpailijan duuneja, niin VR:n duunit saattavat yllättäen siirtyä jonossa muiden ohi. Veikkaan, että VR Fleetcaren omistusta tullaan vielä järjestelemään siten, että yksikään operaattori ei ole omistamassa yhtiötä — tai sitten markkinoille synnytetään muita vastaavia palveluita tarjovia yrityksiä.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Marraskuu 11, 2021, 10:51:47
Sanoisin, että hallitus edustaa pikemminkin kakkosrivistöä kuin toimialoja, joille rautatiekuljetukset olisivat elintärkeitä. En usko, että hallitukseen edes nimetään henkilöitä, jotka edustaisivat vahvasti jotain VR:n asiakasryhmää. Koska VR on valtion kokonaan omistaja yritys, voidaan henkilöitä ainakin osittain valita myös poliittisin perustein.
Aikaisempina vuosina on metsäteollisuudella ollut vaki hallituspaikka VR:ssä.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Pentti Köylijärvi - Marraskuu 11, 2021, 13:08:29

... Roberto Lencioni näyttää olevan Gard Oy:n toimitusjohtaja — minulle tuntematon yritys, jonka liikevaihto viime vuonna oli vaivaiset kaksi miljoonaa euroa. En tiedä, millä mandaatilla hän istuu VR:n hallituksessa...

Nimestään huolimatta suomalainen henkilö, samoin koulutus ja ura. Ammatillista taustaa (ml johto- ja hallitusvastuuta) rahtimerekulun sekä varsinkin merenkulun vakuutusmaailmasta. Gard on norjalainen iso merenkulun vakuuttaja, jonka Suomen ja Baltian alueen yhtiö Oy Gard (Baltic) Ab on.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Simo Virtanen - Marraskuu 11, 2021, 13:15:13
Se on ennen kaikkea vasemmiston vaatimus (ja myös muiden perässä myöntelyä), että vain valtio saa tarjota rautatiepalvelua.

Perimmäinen syy epäilemättä siinä, että VR ja sitä lähellä olevat ammattiliitot ovat olleet vasemmistojohtoisia ja niillä päätöksentekoa ei ole ohjannut raideliikenteen etu sinänsä vaan pyrkimys pitää kiinni omasta vaikutusvallasta. Oikeistolle taas raideliikenne ei ole tärkeysjärjestyksessä korkealla sijalla, joten se ei lähde tosissaan haastamaan vaan priorisoi muita asioita.
Ja oikeistolle ovat läheisiä yrittäjät, ja kuljetusyrityksiä on liki 20 000. Kumipyöräliikenteelle on oikein mieluisaa, että raiteilla liikkuu junia mahdollisimman vähän. Ja kääntäen: rautatiemonopolia halaava työväenliike on huomaamattaan rekka- ja bussiporvarien asialla.

VR konserniin kuulunyt Transpoint (ent. Pohjolan Liikenne, nyttemmin Posti) on ollut iät ja ajat Suomen suurimpia rekkakuljetusliikkeitä ja tunnettu pahimpana taksojen polkijana.

Se oli nimenomaan VR joka omatoimisesti kaikessa hiljaisuudessa lemppasi irtotavararahdin kumipyörille. Firma luuli käyttävänsä junakuljetusta, mutta VR kuskasi kaikessa hiljaisuudessa tavarat kumipyörillä koko matkan.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Antero Airola - Marraskuu 11, 2021, 14:47:57
Minä kun yksinkertaisuuttani luulin, että tässä ketjussa keskustellaan myytävistä asemista.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Marraskuu 11, 2021, 18:52:52
Minä kun yksinkertaisuuttani luulin, että tässä ketjussa keskustellaan myytävistä asemista.

Antero hyvä, puheena ollut asemien myynti yksityisomaisuudeksi antaa selvän ja kirkkaan kuvan siitä mentaliteetista ja taitamattomuudesta, millä jostain kivenkolosta nostetut ylen tärkeät johtajat ovat "kunnostautuneet". Jaaha, taitaakin seuraava toimitusjohtaja tullakin naistenvaatetehtaasta...?

Edellä olevasta Petri Sallisen kommentissa olleesta johtohenkilöluettelosta johtuen kysynkin, että millä ihmeen lihaksella näiden kuvitellaan sitoutuneen nimenomaan rautatielaitoksen etujen edistäjiksi?

Vanhan rautatiehallituksen miehitys tehtiin talon sisältä, tämä on historiallinen tosiasia.

Ihme sinänsä että junia vielä liikkuu radoilla...! Tulee vielä aika, jolloin rautateiden suorittavan portaan työehtosopimukset muutetaan pelkällä ilmoituksella halvempaan työehtosopimukseen. Ellei tätä olekin jo puuhasteltu? Se juuri on yksi varma osakeyhtiön tuntomerkki!

Ja me vaan saamme yrittää taistella itsellemme matkaliput Sulo Vilenin ("kun halvalla sai") hankkimista lippuautomaateista, tihrustellen sameiksi raapiutuneista näytöistä, että mitäs nyt?


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Marraskuu 12, 2021, 10:04:25
Ja me vaan saamme yrittää taistella itsellemme matkaliput Sulo Vilenin ("kun halvalla sai") hankkimista lippuautomaateista, tihrustellen sameiksi raapiutuneista näytöistä, että mitäs nyt?

Koska tässä ketjussa nyt puhutaan mistä vaan, niin jatketaan...

Onko jossain sameiksi raappiutuneita näyttöjä? Rikottuja kylläkin on, ja kuumenemisesta kärsineitä, mutta että raappiutuneita.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Hannu Peltola - Marraskuu 12, 2021, 11:54:10
Ja maskikaupat olivat täysi poliittinen farssi...

Eikö tämä keskustelualue koske myytäviä asemia? Sivuraide-osiossa olisi varmasti hyvää tilaa poliittisille julistuksille (jos niitä kukaan rautatieharrastussivuilla jaksaa lukea).


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Matti Melamies - Marraskuu 12, 2021, 16:47:06
Ja maskikaupat olivat täysi poliittinen farssi...

Eikö tämä keskustelualue koske myytäviä asemia? Sivuraide-osiossa olisi varmasti hyvää tilaa poliittisille julistuksille (jos niitä kukaan rautatieharrastussivuilla jaksaa lukea).

Tämän auton kuva ei liity mitenkään rautateihin, mutta...

Mitä jos samaan hikeen perustetaan myös kuville sivuraideosasto?

Eli jos vähän nyt löysätään itse kukin kravattejamme.


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 03, 2022, 20:17:38
Karjaan aseman myynnin seurausta ei ole vielä taidettu raportoida täällä. Vaikuttaa oikeastaan aika lupaavalta.  https://svenska.yle.fi/a/7-10010530


Otsikko: Vs: Asemia myytävänä
Kirjoitti: Sami Koistinen - Lokakuu 01, 2023, 18:04:54
Katsaus joidenkin jo myytyjen asemien tilaan Seura lehdessä.

https://seura.fi/ilmiot/reportaasit/vanhat-asemat-katoavat-mita-muutamalle-niista-kuuluu-nyt/?shared%3D2037925-5bb70ead-1