Otsikko: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jari Mäkelä - Helmikuu 03, 2023, 12:48:21 Olen aloittanut blogin, johon olen kerännyt työvuosieni tapahtumia ja tarinoita. Siinä on myös kalustoon liittyviä teknisiä kuvauksia. https://veturinkuljettajat.blogspot.com/
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Timo Salo - Helmikuu 03, 2023, 13:42:43 kiitos Jarille mielenkiintoiselta vaikuttavista sivuista, noitahan lukee ihan mielikseen... Kuvia vaan liitteeksi mahd. paljon, niin keventää/selventää sisältöä! :)
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jari Mäkelä - Helmikuu 03, 2023, 15:03:46 Nyt on osa kuvista jostain syystä päättänyt olla näkymättä, yritän korjata ongelmaa..
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Pasi Seppälä - Helmikuu 04, 2023, 17:18:52 Mukavia ja hyvin kirjoitettuja tarinoita. Tuli luettua ainakin puolet yhdellä istumalla. Iso kiitos kirjoittajalle.
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jyrki Talvi - Helmikuu 04, 2023, 23:34:59 Ajan kanssa, lukemalla 1 ilta ei riitä mutta naatitaan muttei laakasta.
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jari Mäkelä - Maaliskuu 17, 2023, 07:38:30 Uusia tarinoita alkaa taas päivittyä blogiin.
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jari Mäkelä - Maaliskuu 25, 2023, 08:35:28 Blogini hukkaa kuvia! Olisko kellään antaa neuvoa miksi Blogger lakkaa näyttämästä jotain valokuvia. Kuvateksti jää. Kuva ei ole saatavilla.
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Timo Salo - Maaliskuu 25, 2023, 10:59:00 Olisko kysymys taas rahan mahdista? Itse käytän erästä amerikkalaista sivustoa, joka myös "hukkaa" merkillisesti kuvia! (Jos ET MAKSA "vapaaehtoista" kannatusmaksua. Paina nappia "Donate")
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Heikki Piirainen - Maaliskuu 25, 2023, 15:32:16 Blogini hukkaa kuvia! Olisko kellään antaa neuvoa miksi Blogger lakkaa näyttämästä jotain valokuvia. Kuvateksti jää. Kuva ei ole saatavilla. Kateissa olevat kuvat näyttäisivät olevan suoria linkkejä Facebookin kuviin (osoitteen alussa https://scontent.fqlf1-2.fna.fbcdn.net tms.). Syystä, jonka vain Facebook voi tietää, nämä linkit toimivat vain rajatun ajan. Vika ei siis ole Bloggerissa. Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Timo Humalisto - Maaliskuu 25, 2023, 18:40:59 --- Kateissa olevat kuvat näyttäisivät olevan suoria linkkejä Facebookin kuviin (osoitteen alussa https://scontent.fqlf1-2.fna.fbcdn.net tms.). Syystä, jonka vain Facebook voi tietää, nämä linkit toimivat vain rajatun ajan. Vika ei siis ole Bloggerissa. Feikkikirja on huono alusta säilyttää mitään pysyvämpää. Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: John Lindroth - Maaliskuu 25, 2023, 19:53:16 Jarille kiitokset näistä kiinnostavista muistelmista!Arvostamme täällä niitä!
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jari Mäkelä - Maaliskuu 26, 2023, 07:17:48 Kiitos vastauksista ja kannustuksesta!
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jari Mäkelä - Huhtikuu 22, 2023, 07:02:07 Blogissani https://veturinkuljettajat.blogspot.com/ kirjoittelen noin kerran viikossa rautatieaiheisia tarinoita. Viimeisin tarina kertoo "Käkikellojen yhteiskäytöstä"
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jari Mäkelä - Huhtikuu 30, 2023, 07:53:10 Blogissani uusin tarina on "Huru-ukot rampaa nallea vetämässä"
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jari Mäkelä - Toukokuu 05, 2023, 06:50:02 Blogini jää nyt kesätauolle. Palaan syksyllä takaisin tarinoimaan. Siellä on nyt 75 pientä työtarinaa luettavaksi. Viimeisin käsittelee Sm3 runkojen hinausta vuodelta 2006.
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jussi Tepponen - Toukokuu 05, 2023, 08:20:34 Blogini jää nyt kesätauolle. Palaan syksyllä takaisin tarinoimaan. Siellä on nyt 75 pientä työtarinaa luettavaksi. Viimeisin käsittelee Sm3 runkojen hinausta vuodelta 2006. Oikein mielenkiintoista luettavaa. En malta odottaa syksyä!Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Teppo Niemi - Toukokuu 05, 2023, 08:58:37 Blogissani uusin tarina on "Huru-ukot rampaa nallea vetämässä" Ja yksi noista tuossa blogissa mainituista Mäkelä J:stä oli 1980-luvulla aktiivinen, niin Jokioisten Museorautatiellä kuin myös Museoveturiseurassa. Muistaakseni hänen viimeinen työvuoro VR:llä oli Tr1 1082 siirto Tampereelta Haapamäelle. Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jari Mäkelä - Syyskuu 23, 2023, 07:52:38 Lupasin syksyllä jatkaa blogiani. Nyt olisi työtarina "Hurulla Tampereelta Raumalle vuonna 1978". https://veturinkuljettajat.blogspot.com/
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Timo Haapanen - Syyskuu 23, 2023, 08:06:26 Tosi mielenkiintoisia tarinoita hyvin kerrottuina!
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Ari-Pekka Lanne - Syyskuu 24, 2023, 10:52:11 Lupasin syksyllä jatkaa blogiani. Nyt olisi työtarina "Hurulla Tampereelta Raumalle vuonna 1978". https://veturinkuljettajat.blogspot.com/ Blogi on aivan törkeän hieno, ja jutut ovat jäätävän hyviä. Tämä viimeisin muistelo lämmittää itseäni raumalaisena erityisesti. Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jari Mäkelä - Syyskuu 24, 2023, 12:01:31 Kiitos Timo ja Ari-Pekka palautteesta! Tämä motivoi jatkamaan kirjoittelua blogissa.
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jari Mäkelä - Lokakuu 14, 2023, 06:52:04 Blogissani uusin tarina on Dr15 superhuru työvuoro. Blogissa oli pari toimimatonta tarinaa, ne on nyt korjattu. Kiitos vinkistä!
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Timo Haapanen - Lokakuu 14, 2023, 16:40:03 Olipa tosi mielenkiintoinen kuvaus Superhurun ohjastamisesta! Valtava sääli, että tämä ainokainen kylmästi romutettiin.
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Simo Virtanen - Lokakuu 15, 2023, 19:58:21 Suuri kiitos mielenkiintoisten tarinoiden jatko-osasta!
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jari Mäkelä - Marraskuu 10, 2023, 18:15:39 Blogissani on nyt tarinaa Dr12 kuljettajan ja koneapulaisen tyyppikoulutuksista, sekä tentistä. Olen päivitellyt uusia tarinoita noin viikon välein.
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Timo Haapanen - Marraskuu 10, 2023, 21:19:25 Blogissani on nyt tarinaa Dr12 kuljettajan ja koneapulaisen tyyppikoulutuksista, sekä tentistä. Olen päivitellyt uusia tarinoita noin viikon välein. Taas yksi mielenkiintoinen stoori!Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Eljas Pölhö - Marraskuu 10, 2023, 21:27:07 Kiitos kirjoituksista aivan eri näkökulmilta kuin olen Kansallisarkiston dokukenteistä kopsannut. Yksi asia on avoinna minulle (kun olet pitkän linjan mies): Miten ajopiirit muuttuivat vuosien mittaan (lähinnä miten muuttuivat ja milloin tarkalleen). Olen kopsannut yli 1000 kuljettajan virantoimituspäiväkirjat ja näen muutokset ajopiireissä vuosien mittaan, mutta mitä syitä niihin on ollut, muita kuin vetokaluston muutokset, on lähinnä toteamuksen tasolla. Jos olet käsitellyt asiaa laajenneiden ajopiirien osalta, niin olen varmaan hypänyt yli tai jättänyrt huomioimatta muiden kiireiden takia (junajutut ovat olleet sivuraiteella koko alkuvuoden). Lähinnä kiinnostaa ajopäiväkirjoihin liittyen milloin kuljettajalla ja veturilla oli sama rupeama. Aikoinaan näki kuinka veturi ajoi, mutta myöhemmällä ajalla veturin ja kuljettajan reitti oli aivan erilainen.
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jaakko Pehkonen - Marraskuu 10, 2023, 21:55:37 Kiitokset jälleen hienosta tarinasta! Niitä on ilo lukea.
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jari Mäkelä - Marraskuu 11, 2023, 08:04:22 Kiitos kannustuksesta!
Eljas Pölhö kysyi: "Miten ajopiirit muuttuivat vuosien mittaan (lähinnä miten muuttuivat ja milloin tarkalleen). " Tähän kysymykseen minulla ei ole helppoja vastauksia. Veturinkuljettajien määrä pyritään eri ajopisteisiin sovittamaan sen ympäristössä vallitsevaan junatarpeeseen. Tarkoituksenmukaista on muodostaa hyviä työvuorokokonaisuuksia, jolla työt saadaan tehokkaasti tehtyä ja työtunnit jakautuvat tasaisesti ympäri rataverkkoa olevissa työpisteissä. Alati muuttuvia tekijöitä on todella paljon, jotka muuttavat tätä perusajatusta jatkuvasti. Ajopiiri ajatus on mielestäni enemmän sen hetkinen ajoalue, jossa kyseisen paikkakunnan veturinkuljettajille saadaan työvuorosuunnittelussa (ajojako) muodostettuja asiallisia työvuoroja. Työtilanne voi muuttua jossain alueella radikaalisti, silloin tarvitaan muutoksia ajoalueeseen, jotta työtunteja voidaan siirtää eri ajopisteisiin, jotta työn määrän tasapaino saavutetaan. Tätä on vuosikymmenten aikana tapahtunut paljon. Esimerkiksi Helsingin lähiliikenteeseen oli takavuosina vaikea saada riittävästi kuljettajia. Silloin esimerkiksi Tampereelta, Kouvolasta, Turusta ym. muodostettiin työvuoroja, jossa käytiin ajamassa työvuoron osana lähiliikennettä. Veturinkuljettajan työtä on helpompi siirtää paikasta toiseen työvuorosuunnitelulla, kun se kulkee pyörillä. Tietysti on paljon pienempiä vaikuttavia tekijöitä: yötyön tasainen jakaminen, sen hetkinen pätevyyksien tilanne eri veturi- ja junasarjoissa, ajoaikamääräykset, lepohuoneiden käyttö, eri tuotantolaitosten kuljetustarpeiden muutokset, ennen vanhaan erilaisten ”kausijunien” kysyntä (turve, juurikas..) Tampereelta vuosikymmenten aikana meidän ajoalueemme ääripäät olivat Kokkola, Kuopio, Vainikkala ja muu Etelä-Suomi. Välillä ei käyty Itä-Suomessa ollenkaan vaan he ajoivat Tampereellekin. Työtä on siirretty näin vuosikymmenten aikana eri suuntiin tilanteen mukaan ja ajoalue muuttuu sen myötä. Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Petri Nummijoki - Marraskuu 11, 2023, 12:08:07 Aikoinaan näki kuinka veturi ajoi, mutta myöhemmällä ajalla veturin ja kuljettajan reitti oli aivan erilainen. Milloin työkirjoista katsottuna veturin ja kuljettajan reitit olisivat erkaantuneet toisistaan? Höyryaikana voisi kuvitella veturin kaipaavan huoltotoimenpiteitä suunnilleen yhtä usein, mitä miehistönkin oli päästävä ruokailemaan ja lepäämään, joten veturin ja kuljettajan reitit oli ehkä mielekästä monessa tapauksessa yhdistää. Sitten moottorikaluston alkuaikoina asiaan saattaisi vaikuttaa, että pätevyyksiä ko. kalustotyyppiin lienee ollut rajallisesti vieraan varikon kuljettajilla. Tällöin ajomatkaa kertyi joskus huomattavankin paljon. Muistelisin mm. eräästä Veturimies-lehden artikkelista 1950-luvun lopulta käyneen ilmi, että Tampereen Dm4-kierrossa käytiin kääntymässä Savonlinnassa asti (ilmeisesti Haapamäen ja Pieksämäen kautta). Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Eljas Pölhö - Marraskuu 11, 2023, 22:32:51 Yleensä moottorikaluston myötä veturin tai moottorivaunujen ajomatkat toisaalta pitenivät ja toisaalta jossain tapauksissa oli miehistön vaihto jossain matkan varrella jolloin vältettiin yöpyminen vieraalla varikolla (tällaisia olivat ainakin Karjaa ja Peipohja, ei kuitenkaan läheskään kaikilla junilla).
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Marraskuu 12, 2023, 07:21:55 Vihjeeksi tämäkin: 1976 Vilppulassa kohtasivat paikallisjunat H518 ja H511. Kellonaika oli siinä hiukka ennen puolta neljää iltapäivällä. Niiden henkilökunnat vaihtoivat Vilppulassa. Toisin sanoen: H511:n henkilöstö palasi H518:lla takaisin Nääsvilleen. Täten aikataulun mukainen junapalvelus oli alkanut klo 13.25 ja päättyi klo 17.14. Työn aloitus- ja lopetustyöt olivat vielä lisänä päälle.
Muistelisin, että vanhan Valtionrautateiden aikana veturimiehillä oli työaikana 120 tuntia kolmen viikon aikana. Varikonpäällikkö sitten ruuvasi työajat veturimieskohtaisiksi. Heittomiehistöjäkin kyllä tarvittiin vakimiesten ohella, yllätysten varalta (sairastumiset, kiireellä määrätyt lisäjunat, sesonkijunat, sotilasjunat, työjunat mm). Ja olihan kuljettajia, jotka olivat vain lättävuoroissa tai huruvuoroissa vakituiseen, tai päivätöissä ratapihapäivystyksessä. Huoltokuljettajiakin oli, mutta en usko näiden noin vain joutuneen yllättäen vaikka nyt yöjunaan P 63, tuosta noin vain. Tai mistä sen nyt niin varmasti tietääkään...? Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jari Mäkelä - Helmikuu 09, 2024, 12:41:44 Olen päivittänyt blogiani. Sm3 moniajon aloituksesta tarinaa.
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jari Mäkelä - Maaliskuu 02, 2024, 10:55:37 Blogissani tarinaa viimeisestä ajamastani Dr13 vetoisesta matkustajajunasta 822, 19.5.2000
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jari Mäkelä - Maaliskuu 16, 2024, 09:27:20 Tarinaa blogissa viimeisestä Dr12 työvuorostani vuodelta 1989
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Timo Salo - Maaliskuu 16, 2024, 09:49:17 Kiitos taas Jarille mukavasta lukutuokiosta! Melkein tuntui, kuin itse olisi ollut mukana. Onneksi et tiennyt ainakaan virallisesti ko. ajon olleen viimeinen henkkoht. Huru-ajo... Olisi voinut tulla haikeat fiilikset pintaan???
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: John Lindroth - Maaliskuu 17, 2024, 03:51:40 Kiitokset Jarille !,Nämä on historiallisia dokumentteja meille kaikille harrastajille ja muille asiasta kiinnostuneille!
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jari Mäkelä - Maaliskuu 17, 2024, 08:31:24 Kiitos palautteesta Timo ja John! Näillä työvuosien tarinoillani on tarkoitus tallentaa menneen ajan työtä rautateillä jälkipolville.
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jari Mäkelä - Huhtikuu 14, 2024, 09:36:48 Veturinkuljettajan muistelmia blogi jää kesätauolle. Viimeinen tarina tänä keväänä on veturinkuljettajien lepohuoneista. Tarinoita on blogissa noin sata. Jatkan syksyllä kirjoittamista.
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Jari Mäkelä - Syyskuu 07, 2024, 06:52:47 Veturinkuljettajan muistelmia blogi on palannut kesätauolta. Päivityksiä tulee noin viikon välein. Nyt on päivitetty "Välähdys yössä" työtarina.
Otsikko: Vs: Veturinkuljettajan muistelmia Kirjoitti: Simo Virtanen - Syyskuu 07, 2024, 08:56:21 Hienoa! Täydet pisteet.
|