Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 03, 2023, 14:10:51



Otsikko: Helsingin-Hämeenlinnan rautatien koneosasto
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 03, 2023, 14:10:51
Maskin afdelningen, Helsingfors-Tavastehus Jernväg. Hankintasuunnitelma Englannista vuodelle 1865 sisätää liikkuvan kaluston huoltoon, korjaukseen ja rakentamiseen tarvittavia varaosia, aineita ja välineitä.

Esimerkki on satunnaisesti (lue: ensinnä) kuvakokoelmastani eteen tullut vuosi, vastaavia on muiltakin vuosilta. Tämä toimii esimerkkinä miltä tuon ajan dokumentit näyttivät, jos se tieto kiinnostaa. Kaiken ilon irti saaminen vaatii ruotsinkielen osaamista ja kykyä lukea kaunokirjoitustyylistä tekstiä (käsiala voi vaihdella kauniista vähän vaikeammin tulkittavaan)


Otsikko: Vs: Helsingin-Hämeenlinnan rautatien koneosasto
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Helmikuu 03, 2023, 14:41:49
Minulle tämä satunnaisesti malliksi nostamasi dokumentti on hyvinkin kiinnostava. Siinä kun kerrotaan, mitä värejä tuolloin hankittiin.

('Navy green paint' on intresantisti käännetty muotoon 'Ny grön färg', Uusi vihreä väri'. )


Otsikko: Vs: Helsingin-Hämeenlinnan rautatien koneosasto
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Helmikuu 03, 2023, 18:12:47
Allekirjoittaja, Carl Petter Engström oli tällöin Hki-Hml rautatien ratainsinööri ja oli toiminut Tie- ja vesikulkulaitosten insinöörikunnassa. Vuonna 1875 hänet nimitettiin Rautatiehallituksen konetirehtööriksi.
Insinöörimekaanikko Gustaf Törnudd ylikäveltiin vuonna 1863 rautatien valmistuttua ja siirtyi aluksi Venäjälle (kuten rautatien rakennuspäällikkö Knut Stjernvallkin) ratainsinööriksi ja konepajan rakentajaksi