Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 03, 2023, 15:39:14



Otsikko: SP / TB säiliövaunut 16001-16030
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 03, 2023, 15:39:14
Suomen Petroli Oy -> Trustivapaa Bensiini Oy sai 1950 luvan liikennöidä Neuvostoliitosta vuokratuilla säiliövaunuilla. Ohessa on luettelo vaunuista, alkuperäinen numero, numero Suomessa, taara, kuorma, säiliön tilavuus, valmistusvuosi ja valmistuspaikka. Dokumentissa on VR:n kommentti vaunujen kunnosta 1962. Toukokuussa 1962 TB ilmoitti, että vaunut palautetaan Neuvostoliittoon lähiaikoina.


Otsikko: Vs: SP / TB säiliövaunut 16001-16030
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Helmikuu 03, 2023, 18:29:58
NL on putsannut aiemman liittolaisensa Saksan sodan jälkeisen NL:n miehityssektorin ratapihat tuoreenpuoleisista säiliövaunuista. 


Otsikko: Vs: SP / TB säiliövaunut 16001-16030
Kirjoitti: Simo Virtanen - Helmikuu 03, 2023, 22:41:38
Eikö tuo ollut selvää neuvostovastaisuutta?

60-luvun alussa ei vielä oltu kaiketi niin suomettuneita, mutta 10 vuotta myöhemmin olisi Rautatiehallitus pyytänyt nöyrimmin anteeksi, kun on viivytellyt SNTL:n sotasaalisvaunujen täydelliseen peruskorjaukseen ryhtymisessä. Korjauskustannukset luonnollisesti katettaisiin rautatiehallituksen budjetista.


Otsikko: Vs: SP / TB säiliövaunut 16001-16030
Kirjoitti: Ilkka Hovi - Helmikuu 06, 2023, 14:56:55
Kauko Kuosman kaitafilmissä oli kuvattu Tr1 vetoisen tavarajunan saapuminen Pasilan tavara-tuloryhmään. Siinä oli melko alussa junaa selvä entinen Saksalainen säiliövaunu, jonka jarrukopista oli jäljellä vain L- tai U-tukiraudat. Oli TB:n tai SP eli Suomessa toimivan firman väreissä. Tuon tyyppisiä kaksiakselisa säiliövaunuja on usean valmistajan tuotevalikoimissa. (Minulla tuli Fleischmann heti mieleen.)  Onko  säiliö noin 15 m3 ?