Otsikko: Höytiäisen satamarata Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 12, 2023, 14:17:28 Höytiäisen satamarata: Kontiolahti-Höytiäisen satama, suunniteltu pituus 2,8 km
Kontiolahti oli V luokan asema, sivuraiteita 1058 m, vedenottopaikka Rakennustyöt alkoivat helmikuussa 1928. Lopputarkastus 11.9.1928. Rata avattiin yleiselle liikenteelle 1.10.1928. Sataman tavaramakasiinin yhteydessä oli konttorihuone, jonne oli puhelin Kontiolahden asemalta. Radan mitat: Radan pituus Kontiolahden asemarakennuksen keskeltä päätepuskuriin 2,80 km. Uutta rataa naulattiin pääraidetta 2,78 km ja kaksi sivuraidetta yht. 1220 m. Radan pienin kaarresäde 250 m, suurin nousu 14 promillea (pisin yhtenäinen nousu 460 m), kiskotus 22,3 kg/m käytetyillä kiskoilla. Suoraa rataa 1,57 km, kaarretta 1,23 km. Vaakasuoraa rataa 0,68 km, kaltevaa 2,11 km. Ohessa kartta ja sataman raidekaavio kahdessa osassa. Satamassa kiinnittyy huomio laituriin. Oliko siellä laituriraide? Sellaista ei mainita asiapapereissa ”Rautatiehallituksen rautatierakennusosaston arkisto Fb:218.1 Höytiäisen satamarata” Otsikko: Vs: Höytiäisen satamarata Kirjoitti: Mikko Herpman - Helmikuu 12, 2023, 15:08:00 Mielenkiintoinen artikkeli, nykyäänhän tuota satamaradan pohjaa voi ajaa autolla rantaan. Paikkatietoikkunan historiallisista ilmakuvista -40 luvun kuvista voi hyvin havaita radan ja laiturin. Raakapuu lienee ollut pää kuljetettava, lieneekö ollut muuta ja miten paljon on kuljetettu?
Todennäköisesti uitettu puut rantaan ja sitten haalattu vaunuihin. Koitin katsella ja vertailla vanhaa ilmakuvaa nykyaikaan ja kutakuinkin kaikki on muuttunut. Radan varrella oleva yksi iso talo lienee edelleen sama ja toki aseman seutu. Otsikko: Vs: Höytiäisen satamarata Kirjoitti: Jukka P. T. Ruuskanen - Helmikuu 12, 2023, 17:22:28 Jännä tuo Kontiolahden seutu. Sahan tarpeisiin ilmeisesti rakennettu kapea uittoränni lahdesta kohti asemaa alittaen tien ja radan.
Otsikko: Vs: Höytiäisen satamarata Kirjoitti: Jari Ahokas - Helmikuu 14, 2023, 08:55:52 Kiitos Eljas näistä kuvista/tiedoista!
Muistan entisen ratapohjan kohtuullisen hyvin, 80-luvulla fillarilla ja sittemin autolla pyörinyt (kesäisin) niillä kulmilla. Vanhemmat muistivat vielä radan jotenkuten. Otsikko: Vs: Höytiäisen satamarata Kirjoitti: Ilari Uotila - Helmikuu 15, 2023, 00:50:18 Jännä tuo Kontiolahden seutu. Sahan tarpeisiin ilmeisesti rakennettu kapea uittoränni lahdesta kohti asemaa alittaen tien ja radan. Tuo on Salpalinjan estekaivanto, jos tarkoitat tuota 1940 ilmakuvaa. Samanlainen kaivanto lähtee Pielisjoen varrelta Ristisaaresta.Otsikko: Vs: Höytiäisen satamarata Kirjoitti: Jukka P. T. Ruuskanen - Helmikuu 16, 2023, 15:56:47 Jännä tuo Kontiolahden seutu. Sahan tarpeisiin ilmeisesti rakennettu kapea uittoränni lahdesta kohti asemaa alittaen tien ja radan. Tuo on Salpalinjan estekaivanto, jos tarkoitat tuota 1940 ilmakuvaa. Samanlainen kaivanto lähtee Pielisjoen varrelta Ristisaaresta.Seison korjattuna, kiitos oikaisusta. Otsikko: Vs: Höytiäisen satamarata Kirjoitti: Eljas Pölhö - Huhtikuu 27, 2023, 17:48:37 Löysin tänään paremman kartan Kontiolahden sataman kapsusta papereista, joissa karttaan merkittyä VAPO:n entistä laituria ja varastoaluetta kyseltiin joulukuussa 1962 tulevan uimakoulun paikaksi. Mielestäni kartalla näkyy ns. rillirata VAPO:n laivalaiturilta varastokentälle ja siellä on kääntöpöytä, jolta johtavat poikittaisyhteydet kumpaankin suuntaan VR:n radan vierellä.
|