Otsikko: Ensimmäiset yksityisraiteet Kirjoitti: Jorma Rauhala - Helmikuu 13, 2023, 10:53:23 Milloin ja missä mahtoi olla ensimmäinen yksittäistä teollisuuslaitosta varten rakennettu kuormaus-, pisto- tai syrjäraide?
1800-luvulla oli tavaraliikenne vielä pitkälti kappaletavaran kuljetusta, kollit kuljetettiin asemamakasiineihin ja juniin hevosajureitten kärryillä. Oliko ensimmäisen yksityisraiteen omistaja jokin puunjalostus-, metalliteollisuus- tai öljyntuontiyritys, jonka tuotanto ei enää sopinut hevosrattaalle kuormattavaksi. Otsikko: Vs: Ensimmäiset yksityisraiteet Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Helmikuu 13, 2023, 12:47:57 Milloin ja missä mahtoi olla ensimmäinen yksittäistä teollisuuslaitosta varten rakennettu kuormaus-, pisto- tai syrjäraide? Olisiko ollut Helsingin satamaradoilla, Sörnäisissä, Vallilassa tai Katajanokalla?1800-luvulla oli tavaraliikenne vielä pitkälti kappaletavaran kuljetusta, kollit kuljetettiin asemamakasiineihin ja juniin hevosajureitten kärryillä. Oliko ensimmäisen yksityisraiteen omistaja jokin puunjalostus-, metalliteollisuus- tai öljyntuontiyritys, jonka tuotanto ei enää sopinut hevosrattaalle kuormattavaksi. Otsikko: Vs: Ensimmäiset yksityisraiteet Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 13, 2023, 14:26:56 Vanhimmat minun tietämät raidesopimukset ovat:
Leppäkoski = Luther & Rudolph, Rauhaniemen raiteet (181, 9.2.1875) Leppäkoski = G. Sipilä (179/12175, 14.8.1875) Muita vanhoja esim: Hangö (-Norra) = såg & låd fabrikens spår (2499, 29.5.1890) Järvelä = tiilipätkä (kirj. 5154, 25.10.1890) Oulu = Veljekset Åström Oy (3330, 23.6.1891) Hangö (-Norra) =Mejeriegaren Arthur Borgström (4214, 20.6.1895) Mustio = Hofjägmästaren C. Linder (7097, 15.9.1896) HUOM: Hämeenlinnan Höyrysahan raiteiden sopimuspäivä ei ole tiedossani Kaikki yllämainitut ovat 1980-luvun alkupuolen rekisterin mukaisin nimin. |