Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Jorma Rauhala - Helmikuu 13, 2023, 10:53:23



Otsikko: Ensimmäiset yksityisraiteet
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Helmikuu 13, 2023, 10:53:23
Milloin ja missä mahtoi olla ensimmäinen yksittäistä teollisuuslaitosta varten rakennettu kuormaus-, pisto- tai syrjäraide?

1800-luvulla oli tavaraliikenne vielä pitkälti kappaletavaran kuljetusta, kollit kuljetettiin asemamakasiineihin ja juniin hevosajureitten kärryillä. Oliko ensimmäisen yksityisraiteen omistaja jokin puunjalostus-, metalliteollisuus- tai öljyntuontiyritys, jonka tuotanto ei enää sopinut hevosrattaalle kuormattavaksi.


Otsikko: Vs: Ensimmäiset yksityisraiteet
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Helmikuu 13, 2023, 12:47:57
Milloin ja missä mahtoi olla ensimmäinen yksittäistä teollisuuslaitosta varten rakennettu kuormaus-, pisto- tai syrjäraide?

1800-luvulla oli tavaraliikenne vielä pitkälti kappaletavaran kuljetusta, kollit kuljetettiin asemamakasiineihin ja juniin hevosajureitten kärryillä. Oliko ensimmäisen yksityisraiteen omistaja jokin puunjalostus-, metalliteollisuus- tai öljyntuontiyritys, jonka tuotanto ei enää sopinut hevosrattaalle kuormattavaksi.
Olisiko ollut Helsingin satamaradoilla, Sörnäisissä, Vallilassa tai Katajanokalla?


Otsikko: Vs: Ensimmäiset yksityisraiteet
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 13, 2023, 14:26:56
Vanhimmat minun tietämät raidesopimukset ovat:
Leppäkoski = Luther & Rudolph, Rauhaniemen raiteet (181, 9.2.1875)
Leppäkoski = G. Sipilä (179/12175, 14.8.1875)

Muita vanhoja esim:
Hangö (-Norra) = såg & låd fabrikens spår (2499, 29.5.1890)
Järvelä = tiilipätkä (kirj. 5154, 25.10.1890)
Oulu = Veljekset Åström Oy (3330, 23.6.1891)
Hangö (-Norra) =Mejeriegaren Arthur Borgström (4214, 20.6.1895)
Mustio = Hofjägmästaren C. Linder (7097, 15.9.1896)

HUOM:
Hämeenlinnan Höyrysahan raiteiden sopimuspäivä ei ole tiedossani
Kaikki yllämainitut ovat 1980-luvun alkupuolen rekisterin mukaisin nimin.