Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Teppo Niemi - Helmikuu 24, 2023, 09:59:11



Otsikko: Onko Suomeen tulossa uusi yksityinen rautatie?
Kirjoitti: Teppo Niemi - Helmikuu 24, 2023, 09:59:11
Tätä voi pohtia, kun lukee Tekniikka & Talous -lehden artikkelia https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/suomeen-puuhataan-uutta-120-km-ita-lansisuuntaista-rautatieta-tehostaisi-rauta-ja-ilmeniittirikasteen-seka-vanadiinin-kuljetuksia/6493cf07-9b5d-4f92-a963-b790eda872cd

Siinä kerrotaan, että Otanmäki Mine aloittaa Bothnia Green Rail-hankkeen, jossa selvitetään edellytyksiä rakentaa ratayhteys Otanmäestä Tuomiojalle. Kaavailtu Otanmäki-Tuomioja rata tulisi olemaan yksityisrata, joka rahoitetaan pääasiassa kaivosyhtiön omalla pääomalla ja lainarahoituksella.


Otsikko: Vs: Onko Suomeen tulossa uusi yksityinen rautatie?
Kirjoitti: Kari Haapakangas - Helmikuu 24, 2023, 11:44:51
Kairanmaan rata on noussut haudastaan kummittelemaan!

En odota ko. radan toteutumista henkeäni pidätellen...


Otsikko: Vs: Onko Suomeen tulossa uusi yksityinen rautatie?
Kirjoitti: Markku Naskali - Helmikuu 24, 2023, 18:30:00
Valitettavasti asiat eivät toimi Suomessa kuten Arto Paasilinnan kirjassa Onnellinen mies!


Otsikko: Vs: Onko Suomeen tulossa uusi yksityinen rautatie?
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Helmikuu 24, 2023, 20:06:42
Valitettavasti asiat eivät toimi Suomessa kuten Arto Paasilinnan kirjassa Onnellinen mies!

Eli tämä kohta? "Jäminki suuttuu tästä ja ostaa itselleen maa-alueet, joilla junarata betonitehtaalle on. Jäminki ostaa myös pankkilainalla rantatontteja, joille hän aikoo rakennuttaa kesämökkejä. Jaatinen puolestaan kaavoittaa rantatontit virkistysalueiksi, jolloin Jäminki ei saa rakennuslupia. Jäminki joutuu lopulta velkakierteeseen ja ulosottoon."


Otsikko: Vs: Onko Suomeen tulossa uusi yksityinen rautatie?
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Helmikuu 24, 2023, 20:34:43
En oikein ymmärrä miten se voisi kannattaa? Onko Kajaani-Kontiomäki-Oulu-Raahe niin tukossa ettei malmijunia mahtuisi väliin?

Jos rata olisi kokonaan erillään valtion verkosta, niin eikö kannattaisi rakentaa 1435 mm raideleveydelle, ja jossain vaiheessa yhdistää Raahe ja Luulaja tai Skellefteå junalauttayhteydellä?



Otsikko: Vs: Onko Suomeen tulossa uusi yksityinen rautatie?
Kirjoitti: Jyrki Talvi - Helmikuu 24, 2023, 21:27:13
Ratahanke vaatii kaivoksen avaamista itse malmio oli/on köyhä Otanmäen Rautakaivos toimi 1953 - 1985 verrokkina Pyhäsalmen Sinkkikaivos 1962 - 2024, tosin tällä hetkellä luohitaan Pyriittiä sinkin louhinta päättyi 2022 62 vuotta on Suomalaiselle kaivokselle saavutus.


Otsikko: Vs: Onko Suomeen tulossa uusi yksityinen rautatie?
Kirjoitti: Markku Naskali - Helmikuu 25, 2023, 11:27:19
Mitään faktaa en tietenkään tunne, mutta MUTU on sellainen että hanke törmäisi sellaiseen sumaan lupa-, lunastus-, valitus- ym. asioita että koskaan ei tulisi valmista eikä ainakaan kannattavaa vaikka itse kaivostoiminta osoittautuisikin kannattavaksi.
Kirjan Jaatinen oikoi mutkia päämääriinsä päästäkseen.


Otsikko: Vs: Onko Suomeen tulossa uusi yksityinen rautatie?
Kirjoitti: Petri Tuovinen - Maaliskuu 10, 2023, 22:04:33
Otanmäen kaivos lopetettiin sen kannattomuuden vuoksi, sillä louhinta tuli liian kalliiksi. Malmi ei ole kaivoksesta loppunut. Nykyisin rikastustekniikka aivan eri luokkaa mitä 80-luvulla.