Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Mikko Otava - Maaliskuu 14, 2023, 11:59:39



Otsikko: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Mikko Otava - Maaliskuu 14, 2023, 11:59:39
Ukrainan rautatiet pyytänyt Suomelta Allegroja. Toivottavasti toimittavat niin saadaan junat ajoon ja hyödylliseen sellaiseen.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009408462.html?post=225228


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 14, 2023, 12:17:53
Ukrainan rautatiet pyytänyt Suomelta Allegroja. Toivottavasti toimittavat niin saadaan junat ajoon ja hyödylliseen sellaiseen.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009408462.html?post=225228

Kyllähän niillä voisi Suomessakin ajaa mutta jostain syystä ei vaan haluta ajaa. Ollaan pelätty mitä venäläiset sanovat siitä.

Jos RZD omistaa puolet Karelian Trainsista niin kaksi junista pitäisi kai palauttaa Venäjälle ettei synny mitään epäselvyyksiä, mutta kaksi muuta voisi antaa  Ukrainalle, esim jollakin sellaisella sopimuksella että pysyvät VR:n omistuksessa, ja jos ovat vielä ehjiä vaikka 5 vuoden päästä niin palauttavat ne Suomeen tai maksavat niiden jäännösarvon.


[EDIT: Muuten olen sitä mieltä että jotain muuta rautatiekalustoa voisi lahjoittaa Ukrainalle, esim Sr1 vetureita tai tavaravaunuja jotka muuten ovat poistumassa aktiivikäytöstä.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Markus Räsänen - Maaliskuu 14, 2023, 13:29:44
Ukrainan rautatiet pyytänyt Suomelta Allegroja. Toivottavasti toimittavat niin saadaan junat ajoon ja hyödylliseen sellaiseen.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009408462.html?post=225228

Kyllähän niillä voisi Suomessakin ajaa mutta jostain syystä ei vaan haluta ajaa. Ollaan pelätty mitä venäläiset sanovat siitä.

Jos RZD omistaa puolet Karelian Trainsista niin kaksi junista pitäisi kai palauttaa Venäjälle ettei synny mitään epäselvyyksiä, mutta kaksi muuta voisi antaa  Ukrainalle, esim jollakin sellaisella sopimuksella että pysyvät VR:n omistuksessa, ja jos ovat vielä ehjiä vaikka 5 vuoden päästä niin palauttavat ne Suomeen tai maksavat niiden jäännösarvon.


[EDIT: Muuten olen sitä mieltä että jotain muuta rautatiekalustoa voisi lahjoittaa Ukrainalle, esim Sr1 vetureita tai tavaravaunuja jotka muuten ovat poistumassa aktiivikäytöstä.


Karelian Trains on VR:n ja RZD:n yhteysomistuksessa. Yrityksen kalusto kuuluu siis yritykselle. Käyttöönoton ongelmana on  Ukrainan ratainfran moninaisuus. Raideleveyttä löytyy kolmea laatua (1520mm, 1435mm ja kaperaiteista 750mm). Myös sähköistys ei ole standardi ja sähköjärjestelmä on epävakaa sodan takia.

Olen odottanut, milloin VR olisi ottamassa Allegrot omaan käyttöön, koska Pendoista on pulaa, kun useampi on rampana kolaroinnin ja muuten vikaantuneisuuden takia ja VR:n politiikan takia pendoja ei korjata.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Antti Havukainen - Maaliskuu 14, 2023, 14:59:53
Viisaammat korjatkoon mikäli olen väärässä, mutta käsittääkseni Allegroissa on edelleen toimiva kallistusjärjestelmä, joten niillä olisi ainakin teoriassa mahdollista ajaa "erikoispikavuoroja" mutkaisemmilla rataosuuksilla ihan kotimaan liikenteessäkin. Esimerkiksi Tikkurilan ja Tampereen välillä kallistuvakorisilla junilla on mahdollista ajaa lähes koko matka 200 km/h, kun IC-junilla rajoitus on monin paikoin 160-170 km/h. Myös Seinäjoen ja Oulun väliltä löytyy pidempiä osuuksia, joilla kallistuvilla junilla olisi mahdollista ajaa normaaleja veturijunia suuremmilla nopeuksilla. Matka-aikoja olisi siis näin mahdollista saada lyhennettyä ilman minkäänlaisia investointeja ratainfraan, mikäli halua vaan löytyisi.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 14, 2023, 15:45:39
Viisaammat korjatkoon mikäli olen väärässä, mutta käsittääkseni Allegroissa on edelleen toimiva kallistusjärjestelmä, joten niillä olisi ainakin teoriassa mahdollista ajaa "erikoispikavuoroja" mutkaisemmilla rataosuuksilla ihan kotimaan liikenteessäkin. Esimerkiksi Tikkurilan ja Tampereen välillä kallistuvakorisilla junilla on mahdollista ajaa lähes koko matka 200 km/h, kun IC-junilla rajoitus on monin paikoin 160-170 km/h. Myös Seinäjoen ja Oulun väliltä löytyy pidempiä osuuksia, joilla kallistuvilla junilla olisi mahdollista ajaa normaaleja veturijunia suuremmilla nopeuksilla. Matka-aikoja olisi siis näin mahdollista saada lyhennettyä ilman minkäänlaisia investointeja ratainfraan, mikäli halua vaan löytyisi.

Niin ja rantaradalla kanssa.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Maaliskuu 14, 2023, 18:14:33
VR:n politiikan takia pendoja ei korjata.

Muuten vain on kolaroiduista osa tuotu Hyvinkäältä Ilmalaan?


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Teemu Salonen - Maaliskuu 14, 2023, 18:22:21
Viisaammat korjatkoon mikäli olen väärässä, mutta käsittääkseni Allegroissa on edelleen toimiva kallistusjärjestelmä, joten niillä olisi ainakin teoriassa mahdollista ajaa "erikoispikavuoroja" mutkaisemmilla rataosuuksilla ihan kotimaan liikenteessäkin. Esimerkiksi Tikkurilan ja Tampereen välillä kallistuvakorisilla junilla on mahdollista ajaa lähes koko matka 200 km/h, kun IC-junilla rajoitus on monin paikoin 160-170 km/h. Myös Seinäjoen ja Oulun väliltä löytyy pidempiä osuuksia, joilla kallistuvilla junilla olisi mahdollista ajaa normaaleja veturijunia suuremmilla nopeuksilla. Matka-aikoja olisi siis näin mahdollista saada lyhennettyä ilman minkäänlaisia investointeja ratainfraan, mikäli halua vaan löytyisi.

Niin ja rantaradalla kanssa.

Onko nopeusrajoitusmerkit kalustokohtaisia? Voin toki olla väärässäkin, mutta mielestäni rantaradalla ei enää ole yli 180km/h nopeusrajoitusmerkkejä. Ja eikös normi ic-vaunukin Sr2:n kanssa kestä tuona 200 km/h?


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Nikolas Peippo - Maaliskuu 14, 2023, 18:37:42
Viisaammat korjatkoon mikäli olen väärässä, mutta käsittääkseni Allegroissa on edelleen toimiva kallistusjärjestelmä, joten niillä olisi ainakin teoriassa mahdollista ajaa "erikoispikavuoroja" mutkaisemmilla rataosuuksilla ihan kotimaan liikenteessäkin. Esimerkiksi Tikkurilan ja Tampereen välillä kallistuvakorisilla junilla on mahdollista ajaa lähes koko matka 200 km/h, kun IC-junilla rajoitus on monin paikoin 160-170 km/h. Myös Seinäjoen ja Oulun väliltä löytyy pidempiä osuuksia, joilla kallistuvilla junilla olisi mahdollista ajaa normaaleja veturijunia suuremmilla nopeuksilla. Matka-aikoja olisi siis näin mahdollista saada lyhennettyä ilman minkäänlaisia investointeja ratainfraan, mikäli halua vaan löytyisi.

Niin ja rantaradalla kanssa.

Onko nopeusrajoitusmerkit kalustokohtaisia? Voin toki olla väärässäkin, mutta mielestäni rantaradalla ei enää ole yli 180km/h nopeusrajoitusmerkkejä. Ja eikös normi ic-vaunukin Sr2:n kanssa kestä tuona 200 km/h?

Yli 80km/h nopeusmerkkejä ei käytetä missään, poislukien tilapäiset nopeusrajoitukset. Kallistuvakorisen junan normaalia suurempi nopeusrajoitus tulee JKV:n tietoon radan baliiseista silloin, kun JKV:n junatietoihin on syötetty tieto siitä että kallistusjärjestelmä on käytössä.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Teuvo Piirainen - Maaliskuu 14, 2023, 18:54:25
Lainaus käyttäjältä: Markus Räsänen
Olen odottanut, milloin VR olisi ottamassa Allegrot omaan käyttöön, koska Pendoista on pulaa, kun useampi on rampana kolaroinnin ja muuten vikaantuneisuuden takia ja VR:n politiikan takia pendoja ei korjata.

Tämä oli mielenkiintoinen tieto. Saisiko linkin tai vastaavan, jotta pääsisin tutustumaan väitteen paikkaansa pitävyyteen paremmin?


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Maaliskuu 14, 2023, 21:41:50
Yli 80km/h nopeusmerkkejä ei käytetä missään, poislukien tilapäiset nopeusrajoitukset. Kallistuvakorisen junan normaalia suurempi nopeusrajoitus tulee JKV:n tietoon radan baliiseista silloin, kun JKV:n junatietoihin on syötetty tieto siitä että kallistusjärjestelmä on käytössä.

Yksittäisiä (nykyään siis virheellisiä) merkkejä on saattanut unohtua radoille, esim. tässä kuvassa http://vaunut.org/kuva/160873 näkyy sellainen.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Markus Räsänen - Maaliskuu 14, 2023, 22:31:33
Lainaus käyttäjältä: Markus Räsänen
Olen odottanut, milloin VR olisi ottamassa Allegrot omaan käyttöön, koska Pendoista on pulaa, kun useampi on rampana kolaroinnin ja muuten vikaantuneisuuden takia ja VR:n politiikan takia pendoja ei korjata.

Tämä oli mielenkiintoinen tieto. Saisiko linkin tai vastaavan, jotta pääsisin tutustumaan väitteen paikkaansa pitävyyteen paremmin?

Enemmän kommentti on mielipide, joka perustuu havaintoihin, uutisiin ja yleisiin keskusteluihin. Jos VR pitäisi kalustostaan huolta, ei pendoja seisotettaisi tänä päivänä ollenkaan. Ainakin yksiköt #13&#16 ovat vieläkin Treen kolarin (12/21) jälkeen kunnostamatta. Yksiköt odottavat kohtaloaan Hyvinkään konepajalla ilkivallan tuhraamana vaunut.org/kuva/158873?tt=4&i1=Sm3&i2=7013 (http://vaunut.org/kuva/158873?tt=4&i1=Sm3&i2=7013). Huhuja on kuultu, että yksiköihin odotetaan uusia/korjattuja vaunuja. Jos omistaja olisi aktiivinen korjauksen kanssa, olisi rungot jo korjattu. Sähkövetureissa on samaa huomattavissa, kun yksi jos toinen veturi hyytyy ongelmien takia matkoille. Sr2:n ongelmia on Vorg:ssa käsitelty aiemminkin.

Tämä ainakin itselle näyttäytyy poliittiselta päätökseltä ja yhtiön linjalta kaluston kunnossapidon osalta.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Maaliskuu 14, 2023, 22:47:56
Ainakin yksiköt #13&#16 ovat vieläkin Treen kolarin (12/21) jälkeen kunnostamatta. Yksiköt odottavat kohtaloaan Hyvinkään konepajalla ilkivallan tuhraamana

Uusimman Resiinan mukaan noista olisi kasattu yksi toimiva sekarunko, joka olisi liikkunut jo omin voimin Ilmalassa.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Marko Laine - Maaliskuu 15, 2023, 07:36:48
Lainaus käyttäjältä: Markus Räsänen
Olen odottanut, milloin VR olisi ottamassa Allegrot omaan käyttöön, koska Pendoista on pulaa, kun useampi on rampana kolaroinnin ja muuten vikaantuneisuuden takia ja VR:n politiikan takia pendoja ei korjata.

Tämä oli mielenkiintoinen tieto. Saisiko linkin tai vastaavan, jotta pääsisin tutustumaan väitteen paikkaansa pitävyyteen paremmin?

Enemmän kommentti on mielipide, joka perustuu havaintoihin, uutisiin ja yleisiin keskusteluihin. Jos VR pitäisi kalustostaan huolta, ei pendoja seisotettaisi tänä päivänä ollenkaan. Ainakin yksiköt #13&#16 ovat vieläkin Treen kolarin (12/21) jälkeen kunnostamatta. Yksiköt odottavat kohtaloaan Hyvinkään konepajalla ilkivallan tuhraamana vaunut.org/kuva/158873?tt=4&i1=Sm3&i2=7013 (http://vaunut.org/kuva/158873?tt=4&i1=Sm3&i2=7013). Huhuja on kuultu, että yksiköihin odotetaan uusia/korjattuja vaunuja. Jos omistaja olisi aktiivinen korjauksen kanssa, olisi rungot jo korjattu. Sähkövetureissa on samaa huomattavissa, kun yksi jos toinen veturi hyytyy ongelmien takia matkoille. Sr2:n ongelmia on Vorg:ssa käsitelty aiemminkin.

Tämä ainakin itselle näyttäytyy poliittiselta päätökseltä ja yhtiön linjalta kaluston kunnossapidon osalta.

Vaurioituneista Pendoista on kasattu yksi toimiva runko, kuten Resiinassa on kerrottukin. Tällaisissa kaluston suuremmissa vaurioista myös vakuutusyhtiöllä on sanansa sanottavana. Varmasti tutkitaan tarkkaan, mitä korvataan, kuinka paljon korvataan ja onko korjaaminen ylipäätään järkevää, kun kyseessä on lähes 30 vuotta vanha kalusto. Jos törmäyksessä on vaunujen rungot vääntyneet, niin niiden korjaaminen on vaikeaa ehkä jopa mahdotonta. Jos päädytään vakuutusyhtiön annettua hyväksyntänsä, että tehtaalta tilataan uusia vaunuja tilalle, niin sekin vie oman aikansa.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Teuvo Piirainen - Maaliskuu 15, 2023, 10:15:03
Lainaus käyttäjältä: Markus Räsänen
Ainakin yksiköt #13&#16 ovat vieläkin Treen kolarin (12/21) jälkeen kunnostamatta. Yksiköt odottavat kohtaloaan Hyvinkään konepajalla ilkivallan tuhraamana

Sinulla on nyt puuttelliset tiedot. Mainitsemasi Hyvinkään konepajalla, ilkivallan kohteena, olevat rungot ovat olleet jo tovin Ilmalan ratapihalla. Näiden kahden rungon niputus yhdeksi yksiköksi taisi tapahtua 8.-9.11.2022 välisenä yönä Hyvinkäällä.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Maaliskuu 15, 2023, 11:18:47
Mikä on koko rungon yksilönumero? 7019? :D


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Markus Räsänen - Maaliskuu 15, 2023, 17:57:57
Lainaus käyttäjältä: Markus Räsänen
Ainakin yksiköt #13&#16 ovat vieläkin Treen kolarin (12/21) jälkeen kunnostamatta. Yksiköt odottavat kohtaloaan Hyvinkään konepajalla ilkivallan tuhraamana

Sinulla on nyt puuttelliset tiedot. Mainitsemasi Hyvinkään konepajalla, ilkivallan kohteena, olevat rungot ovat olleet jo tovin Ilmalan ratapihalla. Näiden kahden rungon niputus yhdeksi yksiköksi taisi tapahtua 8.-9.11.2022 välisenä yönä Hyvinkäällä.

Huomasin vasta nyt että kommenttiin oli lipsahtanut virheellinen pendon yksikkö numero (#38). Tarkoitin siis Treen kolarin yksikköjä #13 ja #16. En ole tienyt, että pendoista on kasattu yksi toimiva yksikkö, koska minulle ei tule Resiina-lehteä. Olen ollut Vorg:n ja kahden Facebook-ryhmän tiedon varassa kolaroitujen pendojen tilasta.

Jossain kohtaa myös #01 oli poissa liikenteestä. En tiedä, mikä sen status on nykyään? 


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Maaliskuu 15, 2023, 18:56:12
Jossain kohtaa myös #01 oli poissa liikenteestä. En tiedä, mikä sen status on nykyään? 

Esisarjalaiset 1 ja 2 on poistettu liikenteestä jo muutama vuosi sitten.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Maaliskuu 15, 2023, 19:42:22
Tiedoksi, että Resiinan saa liittymällä joko sen kustantajayhdistyksiin (Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry https://www.srhs.fi/jasenyys/ tai Museorautatieyhdistys ry https://museorautatieyhdistys.fi/fi/jasenyys ) tai sellaisiin rautatieharrastusyhdistyksiin, jotka tilaavat sen jäsenetuna jäsenilleen. Yleisimmin jäsenmaksu on n. 30 €/vuosi. Vaikka Resiina ilmestyy vain neljästi vuodessa, sen tiedot ovat pääasiassa tietoja eivätkä arvailuja.
SKS


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 16, 2023, 23:29:32
Vaikka Resiina ilmestyy vain neljästi vuodessa, sen tiedot ovat pääasiassa tietoja eivätkä arvailuja.
SKS

Jotain lipsahduksia sinne kuitenkin toisinaan eksyy, kuten väite, että Helsinki-Turku-rataosalla ei ole tasoristeyksiä.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Tommi Koskinen - Maaliskuu 17, 2023, 09:05:33
Tosin kun on kyse tällaisista ajankohtaisista asioista ja muutoksista, tiedot yleensä löytyvät Tasoristeys-palstalta, jonka lukemiseen ei tarvitse lehden tilausta: http://www.resiinalehti.fi/lukusali/tasoristeys/ Sekarungosta löytyy maininta sekä numerosta 4/2022 että 1/2023.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Maaliskuu 17, 2023, 10:50:11
Resiinan lukusalin Tasoristeys on luettavissa vasta painetun lehden ilmestyttyä. Lisäksi sähköisestä versiosta puuttuvat painetun lehden kuvat ja niiden kuvateksteissä olevat tiedot. Mutta summa summarum – edullisempi versio toki on olemassa.
Topi, kertoisitko, missä numerossa ja millä sivulla tuo Turun radan virheellinen tasoristeystieto on, niin laitetaan oikaisu Resiinaan 2/2023.
SKS


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Tauno Hermola - Maaliskuu 17, 2023, 16:17:23
Missäs tällaisia tasoristeyksiä Helsinki-Turku radalla sitten on? Ei kai tässä kuitenkaan Turku satama-Turku rataosaa tarkoiteta?


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Maaliskuu 17, 2023, 16:18:19
Anteeksi häiriö puhumalla otsikon aiheesta, mutta julkaisen tässä eritt. salaisena tietona RŽD:n organisaatiokaavion, joka auttaa arvioimaan otsikossa mainittua hanketta.

[Venäjän valtio, pääjoht. Vladimir Putin]
                       |
      [RŽD, omistaja Venäjän valtio]


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Teemu Salonen - Maaliskuu 17, 2023, 17:07:26
Missäs tällaisia tasoristeyksiä Helsinki-Turku radalla sitten on? Ei kai tässä kuitenkaan Turku satama-Turku rataosaa tarkoiteta?

En nyt tiedä, mikä tasoristeyksen ihan tarkka määritelmä tässä yhteydessä on, mutta ainakin Leppävaarasta Turkuun lähtiessä on heti vartioimaton tasoristeys toki hyvin pienellä käytöllä, mutta merkit siellä on. Seuraava löytyy kauniaisten asemalta jossa on äänivaroituslaitteet, mutta lasketaanko tämä sitten laituripoluksi?
Turun päässä varissuolla/itäharjussa on ihan aikuisten oikea tasoristeys. Onko vielä muita?


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Ari-Pekka Lanne - Maaliskuu 17, 2023, 17:13:03
Missäs tällaisia tasoristeyksiä Helsinki-Turku radalla sitten on? Ei kai tässä kuitenkaan Turku satama-Turku rataosaa tarkoiteta?

En nyt tiedä, mikä tasoristeyksen ihan tarkka määritelmä tässä yhteydessä on, mutta ainakin Leppävaarasta Turkuun lähtiessä on heti vartioimaton tasoristeys toki hyvin pienellä käytöllä, mutta merkit siellä on. Seuraava löytyy kauniaisten asemalta jossa on äänivaroituslaitteet, mutta lasketaanko tämä sitten laituripoluksi?
Turun päässä varissuolla/itäharjussa on ihan aikuisten oikea tasoristeys. Onko vielä muita?

Muutama vuosi sitten kävin inventoimassa niitä (http://vaunut.org/sarja/2688). Ainakin Varissuon ja Lausteen välinen yliajo sekä laitureiden huoltotasot lienevät edelleen paikkoillaan. Onkohan Hamppaksentien ylikäytäväkin?


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 17, 2023, 17:23:56
Resiinan lukusalin Tasoristeys on luettavissa vasta painetun lehden ilmestyttyä. Lisäksi sähköisestä versiosta puuttuvat painetun lehden kuvat ja niiden kuvateksteissä olevat tiedot. Mutta summa summarum – edullisempi versio toki on olemassa.
Topi, kertoisitko, missä numerossa ja millä sivulla tuo Turun radan virheellinen tasoristeystieto on, niin laitetaan oikaisu Resiinaan 2/2023.
SKS

Se oli vuosia sitten pääkirjoituksessa, jossa käsiteltiin tasoristeysten poistoja. Mulla ei ole kyseistä lehteä enää tallella.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 17, 2023, 17:28:39
Missäs tällaisia tasoristeyksiä Helsinki-Turku radalla sitten on? Ei kai tässä kuitenkaan Turku satama-Turku rataosaa tarkoiteta?

Ihan julkisessa käytössä moottoriajoneuvolla ylitettäviä käytössä olevia tasoristeyksiä on jäljellä kolme: Luomassa, Kirkkonummen länsipuolella Hampaksentie ja sitten Turun Vaalantie lähellä Kupittaata.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Maaliskuu 17, 2023, 19:03:23
Käsittääkseni Tampereen kolaroiduista pendoista on kyllä kasattu 3+3 vaunun nippu, mutta liikennekelpoisessa kunnossa se ei tietääkseni vielä ole.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 17, 2023, 19:37:22
Missäs tällaisia tasoristeyksiä Helsinki-Turku radalla sitten on? Ei kai tässä kuitenkaan Turku satama-Turku rataosaa tarkoiteta?

En nyt tiedä, mikä tasoristeyksen ihan tarkka määritelmä tässä yhteydessä on, mutta ainakin Leppävaarasta Turkuun lähtiessä on heti vartioimaton tasoristeys toki hyvin pienellä käytöllä, mutta merkit siellä on. Seuraava löytyy kauniaisten asemalta jossa on äänivaroituslaitteet, mutta lasketaanko tämä sitten laituripoluksi?
Turun päässä varissuolla/itäharjussa on ihan aikuisten oikea tasoristeys. Onko vielä muita?

Luoma ja Mankki. Mankin pitäisi tosin olla jo poistettu, mutta jostain syystä sen kohdalla on vielä nopeusrajoitus 80 km/h. Luomastakaan en ymmärrä miksi junat jarruttelevat senkin kohdalla, vaikka se on tavallinen tietasoristeys puomeineen kaikkineen. Käytännössä IC-juna köröttelee koko matkan Masalasta Kauklahteen kahdeksaakymppiä.



Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 17, 2023, 20:16:14
Anteeksi häiriö puhumalla otsikon aiheesta, mutta julkaisen tässä eritt. salaisena tietona RŽD:n organisaatiokaavion, joka auttaa arvioimaan otsikossa mainittua hanketta.

[Venäjän valtio, pääjoht. Vladimir Putin]
                       |
      [RŽD, omistaja Venäjän valtio]

Joo, ilman tätä ominaisuutta tää oisi aika mahdotonta. Tuo tekee paljon realistisempaa siitä, että tuo VR:lle kuulumaton osuus KT:stä lakkaa olemasta ongelma tämän lahjoituksen kannalta.
Jos yhteys Venäjän keskushallintoon ei olisi noin täysin suora, tuo takavarikointi olisi aivan eri suuruinen juttu!


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Kari Haapakangas - Maaliskuu 18, 2023, 07:23:42
Entäpä jos... emme lahjoita Allegroja Ukrainalle, vaan VR lahjoittaa omat osakkeensa Karelian trainsista Ukrainalle. Eihän se sitten ole enää Suomen asia, mitä Karelian train tekee Allegroille  ;D


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Maaliskuu 18, 2023, 10:54:52
Vaikka hyväksymme ja kannatamme Ukrainan tukitoimia nyt ja jatkossa, ei Allegro ole sopiva sellaiseksi.
Poisantamisen sijaan päällimmäisin asia on kyvyttömyys ja saamattomuus, josta johtuen junat ovat pois hyötykäytöstä ja aiheuttavat huomattavia korko- ja kunnossapitomenoja. Ja ovat ilkivallan uhkaamia.

Hallituksen ja VR:n yhteistoimena olisi pitänyt löytää uusi käyttökohde Allegroille - ja tavalla tai toisella päästä venäläisospuolen kanssa sopimukseen väliaikaisen korvaavan liikenteen tulojen jaosta (vaikka venäläisosuus väliaikaisesti menisikin sulkutilille, jonka ehdot venäläiset suostuvat hyväksymään).

Laillisena painostuskeinona tähän voi käyttää Allegrojen nykyisin aiheuttamia korko-, kunnossapito- ja vartiointikuluja ja Karelian trains -yhtiöstä aiheutuvia kuluja. Näistä venäläiset tuskin ovat halukkaita korvaamaan toista puolta.

Myös Karelian trains -yhtiö olisi Suomen osakeyhtiölain nojalla perusteella kiistatta KUULUNUT asettaa selvitystilaan, eikä sallia kyseistä lakia rikkoen kustannusten maksamista kaikessa hiljaisuudessa VR:n kassasta.
Kumpi on rikkonut osakeyhtiölakia - VR:n johto vai LiVi-ministeriö vai molemmat ?
Kumpi vai molemmatko joutuvat tästä syytteeseen, kun virkavastuulla toimiva lainvalvoja ei uskalla enää seurata välinpitämättömänä sivusta.

Allegrot pitää saada liikenteeseen ja nopeasti. Nykytilanne on tavaran haaskausta.
Tuleeko tämä liikenne esimerkiksi Helsinki - Turku -välille vai Helsinki ja Tornio/Haaparanta -välille?
Saisiko Harakka tämän aikaiseksi ennen jo näköpiirissä olevia potkujaan?
Tämä voisi paikata näin tunnin höperryksiään, eli raideliikenteelle masentavaa ministerikauttaan.




Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Maaliskuu 18, 2023, 12:31:34
Tieto siitä, että rantarata Helsingistä Turkuun olisi ilman tasoristeyksiä, oli Resiinan 4/2017 pääkirjoituksessa. Virhe oikaistaan Resiinassa 2/2023; parempi myöhään kuin ei silloinkaan. Kiitos Topille vinkistä.
SKS


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Markus Räsänen - Maaliskuu 18, 2023, 13:29:43
Vaikka hyväksymme ja kannatamme Ukrainan tukitoimia nyt ja jatkossa, ei Allegro ole sopiva sellaiseksi.
Poisantamisen sijaan päällimmäisin asia on kyvyttömyys ja saamattomuus, josta johtuen junat ovat pois hyötykäytöstä ja aiheuttavat huomattavia korko- ja kunnossapitomenoja. Ja ovat ilkivallan uhkaamia.

Hallituksen ja VR:n yhteistoimena olisi pitänyt löytää uusi käyttökohde Allegroille - ja tavalla tai toisella päästä venäläisospuolen kanssa sopimukseen väliaikaisen korvaavan liikenteen tulojen jaosta (vaikka venäläisosuus väliaikaisesti menisikin sulkutilille, jonka ehdot venäläiset suostuvat hyväksymään).

Laillisena painostuskeinona tähän voi käyttää Allegrojen nykyisin aiheuttamia korko-, kunnossapito- ja vartiointikuluja ja Karelian trains -yhtiöstä aiheutuvia kuluja. Näistä venäläiset tuskin ovat halukkaita korvaamaan toista puolta.

Myös Karelian trains -yhtiö olisi Suomen osakeyhtiölain nojalla perusteella kiistatta KUULUNUT asettaa selvitystilaan, eikä sallia kyseistä lakia rikkoen kustannusten maksamista kaikessa hiljaisuudessa VR:n kassasta.
Kumpi on rikkonut osakeyhtiölakia - VR:n johto vai LiVi-ministeriö vai molemmat ?
Kumpi vai molemmatko joutuvat tästä syytteeseen, kun virkavastuulla toimiva lainvalvoja ei uskalla enää seurata välinpitämättömänä sivusta.

Allegrot pitää saada liikenteeseen ja nopeasti. Nykytilanne on tavaran haaskausta.
Tuleeko tämä liikenne esimerkiksi Helsinki - Turku -välille vai Helsinki ja Tornio/Haaparanta -välille?
Saisiko Harakka tämän aikaiseksi ennen jo näköpiirissä olevia potkujaan?
Tämä voisi paikata näin tunnin höperryksiään, eli raideliikenteelle masentavaa ministerikauttaan.

En minäkään lahjottaisi Allegroja Ukrainaan, vaan tukitoimet on oltava muuta. Mitä tulee itse Allegro juniin, niin en tiedä tarkkaan, onko liikenne seis EU:n vai Suomen toimesta. Junat silti ovat turhan panttina ja myös ilkivallan kohteena.

VR:n politiikassa tämä ei mitenkään ole uusi asia. Junia ja vaunuja seisotetaan paikoissa, jossa ne ovat ilkivallan kohteena. Jotkut Vorg:ssa muutamia vuosia sitten puhui tästä sinisten vaunujen romutuksen kohdalla. Ensin VR siirtää vaunut pois liikenteestä sellaiseeen paikkaan säilytykseen, jossa ilkivalta ja muu tuhotyö tekee kalustosta arvotonta ja täten romutuspäätös helpommin tehtävissä. Tämän takia myös ihmettelen VR:n nykyisten ja entisten konepajojen säilytysraiteiden vajaata suojaamisen tasoa. korkeilla aidoilla, mahdollisesti sähköllä varustettuna pitää ilkivallan tekijät loitolla. 

VR ja liikenne- ja viestintäministeriö toiminta koko sodan alusta lähtien hidasta. Liikennettä itään oli hetken ja sitten se lopetetaan yht'äkkiä. Sitten kun liikennöinti lopetetaan, niin koko yritystoiminta jätetään "kellumaan", osin pelko puserossa vastatoimista. Jos kaikki yhteisyrityksen kalusto on Suomessa, niin Suomen hallitus VR:n toimesta olisi voinut ilmoittaa Karelian trains johdolle, että yhteisyritys ajetaan alas, kalusto puoliksi ja that's it! mutta helpommin sanottu kuin tehty.

Liikenne- ja viestintäministeri Harakalla ei sinäsä ole virkavastuuta VR:n ja RŽD:n yhteisyrityksestä, vaikka välillisesti VR on Harakan alaisuudessa. VR.llä on oma hallitus, joka on VR:n hallintoneuvoston alaisuudessa, joka koostuu kansanedustajista.

Allegro nimi pitäisi muuttaa tai poistaa käytöstä, mikäli yksiköt päätyisivät Suomessa käyttöön. Allegro nimi on liian kalskahtava nykyisen maailmantilanteen huomioon ottaen. Samoin väritys olisi muutettava. Sisätilojen suhteen en lähtisi muuttamaan, ainakaan liikaa.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 18, 2023, 14:39:43

Allegro nimi pitäisi muuttaa tai poistaa käytöstä, mikäli yksiköt päätyisivät Suomessa käyttöön. Allegro nimi on liian kalskahtava nykyisen maailmantilanteen huomioon ottaen. Samoin väritys olisi muutettava. Sisätilojen suhteen en lähtisi muuttamaan, ainakaan liikaa.

Näin pitäisi, vaikka nimi on italiaa ja "Allegro"  nimisiä junia on tai on ollut myös muissa maissa.



Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Jaakko Pehkonen - Maaliskuu 18, 2023, 15:16:50
Minun mielestäni Allegroiden lahjoittaminen Ukarainaan ei ole järkevää, koska kyse on kuitenkin sähöllä toimivasta kalustosta. Miten luotettavasti tuollaisessa poikkeustilanteessa pystytään ratojen sähkönsyöttö takamaan? Jos jotain rautatiekalustoa lahjoitetaan niin sellaista mikä ei ole sähköstä riippuvaista eli dieselvetureita ja esim. sinisiävaunuja.

Allegroiden käyttöä Suomessa estää omistussuhteiden lisäksi käsitääkseni se että ne on hyväksytty vain Helsingin ja Vainikkalan välille. Korjatkaa jos olen väärässä! Sitä en tiedä minkälainen prosessi niiden hyväksyminen muulle rataverkolle on.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Markku Naskali - Maaliskuu 18, 2023, 16:07:56
Arvelen että lähinnä byrokratiaa. Ei voi olla parista millistä kiinni muuallakaan.
Mutta jos Ukraina tarvitsee rautatiekalustoa, niin tarve on kerta kaikkiaan muusta kuin nopeista pikajunista.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Maaliskuu 18, 2023, 17:19:39
Allegro -ongelman selvitys läpibyrokraattisessa Suomessa vain byrokratian ehdoilla ja keinoilla ei luultavasti ole mahdollista tai vaatii liiaksi aikaa.  
Erikoistilanteessa on siksi voitava edetä pysähtymättä yksittäisten vaikeuksien eteen.
On haettava ja saatava mahdollisesti tarvittavat poikkeusluvat ilman ohitettavissa olevia viivytyksiä.

Laittomuuksiin ei ole lupaa eikä tarvetta. Mutta jos päätösten ja mahdollisten poikkeuslupien tiellä on viraston tai muun yksikön totuttu työrutiini - josta tämä ei viitsisi poiketa - voi ministeri määrätä päättämiskokoukseen vaikka sunnuntai-aamupäiväksi jokaisen siihen tarvittavan viranomaisen.
Paitsi jos ministeri on nahjus - vailla irtiottokykyä.

Tilanteeseen on jouduttu Venäjän laittoman hyökkäyssodan vuoksi. Joskus voi silti soveltaa venäläistä neuvokkuutta: Vaikka pyydät hankalia asioita, kaikki toki onnistuu.
Siihen ei meillä tarvittane edes lahjuksia tai vastapalveluksia.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Markku Naskali - Maaliskuu 18, 2023, 18:12:22
Tarkoitin kommentillani vain sitä että miksi ei voisi ajaa muillakin radoilla.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 19, 2023, 11:32:17
Tarkoitin kommentillani vain sitä että miksi ei voisi ajaa muillakin radoilla.
Mä en suoraan sanoen tiedä mistä kiikastaa?

Pyörät voi sorvata niin että kulkevat 1524 mm radoilla.

On mahdollista että Allegrossa on jotain ajovaloja tai muita viestintävälineitä jotka eivät ole Suomen standardien mukaisia, tai ohjaamoossa jotain nippeleitä jotka vaatii erityiskoulutusta. Ne voidaan kyllä muuttaa.






Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 19, 2023, 12:25:49
Ihan varmasti tuo juna on täysin suomikelpoinen. Ei ole mitään syytä, miksi Alstomilta olisi tilattu Suomessa liikennöintiin laite, joka ei täytä kaikkia Suomessa liikennöimisen vaatimuksia.

Ongelma noissa on vain ja ainoastaan se, että puolet Karelian Trainsista omistaa RŽD.

Itse tykkäisin, että olisi oivallista saada nuo ajamaan Ukrainaan. Ukrainassa on kahta eri sähköjärjestelmää, jotka Allegro osaa molemmat. Allegron Venäjä-yhteensopivuus tarkoittaa, että siitä löytyy kaikki Ukrainassa tarvittavat laitteet, kuten radio ja neuvostoliittolaiseen kehitystyöhön perustuva kulunvalvonta.

Se, että toinen Venäjän rautateiden kahdesta ylpeydestä päätyisi ajamaan "höhlän" Ukrainan sisällä, olisi vakava propagandatappio Venäjälle, ja lyhentäisi siten sodan kestoa jonkin verran. Väittäisin, että tuon sodan lyhentämisestä tulisi sellaiset rahalliset hyödyt Suomelle, että niillä hyödyillä ostaisi aika helposti pari uutta New Pendolinoa.

Tuo omistuksen jakautuminen on asia, joka on onneksi korjattavissa muutamilla eri tavoilla, joista joku olisi ihan fiksua valita joka tapauksessa, haluttiin noilla sitten ajettavan Ukrainassa tai ei.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 19, 2023, 12:43:13
Ihan varmasti tuo juna on täysin suomikelpoinen. Ei ole mitään syytä, miksi Alstomilta olisi tilattu Suomessa liikennöintiin laite, joka ei täytä kaikkia Suomessa liikennöimisen vaatimuksia.

Ongelma noissa on vain ja ainoastaan se, että puolet Karelian Trainsista omistaa RŽD.


Näin se varmaan on. Jos en muista väärin, niin Allegroja käytettiin koeajoissa Rovaniemellä asti ja koulutusajoissa myös muualla.

Aikoinaan oli suunnitelma aloittaa yksi päivittäinen vuoro Tampere-Pietari. Se ei kaatunut teknisiin ongelmiin vaan lähinnä joihhinkin kaupallisiin.

Junarunkojahan on 4, joista varsinainen liikenne pystyttiin hoitamaan kahdella, ruuhkahuippuina tarvittiin kolme. Vähintään yksi pyrittiin pitämään varalla Ilmalassa. Vielä ennen koronapandemiaa suunniteltiin vakavasti  yhden vuoron jatkamista Moskovaan asti, joka olisi sitonut ainakin kolme runkoa.



Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Harri Helminen - Maaliskuu 21, 2023, 18:12:28
Olen sitä mieltä että Allegrojen perään on turha enään haikalla VR:än lausuntojen takia, VR kun on alaskirjannut niin Allegrot kuin niiden varaosatkin (Allegrojen ja niiden varaosien arvo on siis VR:än kirjanpidossa 0€).
Ymmärtääkseni se tarkoittaa että näitä ei enään käyttöön oteta VR:än toimesta, ovathan he kertoneetkin että koska ovat sen verta erilaisia kuin Pendolinot niin näin pienen määrän Allegroja ylläpito tulee VR:älle liian vaikeaksi ja kalliiksi.
Taitaa näiden Allegrojen tulevaisuus olla seisoa muutama vuosi ratapihalla ja siinä aikana kun ne menee käyttökelvottomaan kuntoon (käyttämättömyyttään ja huoltamattomuuttaan) niin joutuvat sen jälkeen romuttamolle..


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 22, 2023, 17:26:07
Olen sitä mieltä että Allegrojen perään on turha enään haikalla VR:än lausuntojen takia, VR kun on alaskirjannut niin Allegrot kuin niiden varaosatkin (Allegrojen ja niiden varaosien arvo on siis VR:än kirjanpidossa 0€).
Ymmärtääkseni se tarkoittaa että näitä ei enään käyttöön oteta VR:än toimesta, ovathan he kertoneetkin että koska ovat sen verta erilaisia kuin Pendolinot niin näin pienen määrän Allegroja ylläpito tulee VR:älle liian vaikeaksi ja kalliiksi.
Taitaa näiden Allegrojen tulevaisuus olla seisoa muutama vuosi ratapihalla ja siinä aikana kun ne menee käyttökelvottomaan kuntoon (käyttämättömyyttään ja huoltamattomuuttaan) niin joutuvat sen jälkeen romuttamolle..

Miten VR voi väittää että on kirjannut alas Allegrojen arvon 0:ksi, kun ei se edes omista niitä vaan Karelian Trains omistaa?



Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Tauno Hermola - Maaliskuu 22, 2023, 20:08:07
Olen sitä mieltä että Allegrojen perään on turha enään haikalla VR:än lausuntojen takia, VR kun on alaskirjannut niin Allegrot kuin niiden varaosatkin (Allegrojen ja niiden varaosien arvo on siis VR:än kirjanpidossa 0€).
Ymmärtääkseni se tarkoittaa että näitä ei enään käyttöön oteta VR:än toimesta, ovathan he kertoneetkin että koska ovat sen verta erilaisia kuin Pendolinot niin näin pienen määrän Allegroja ylläpito tulee VR:älle liian vaikeaksi ja kalliiksi.
Taitaa näiden Allegrojen tulevaisuus olla seisoa muutama vuosi ratapihalla ja siinä aikana kun ne menee käyttökelvottomaan kuntoon (käyttämättömyyttään ja huoltamattomuuttaan) niin joutuvat sen jälkeen romuttamolle..

Miten VR voi väittää että on kirjannut alas Allegrojen arvon 0:ksi, kun ei se edes omista niitä vaan Karelian Trains omistaa?


Tuolta http://2022.vrgroupraportti.fi/fi/ löytyy vuoden 2022 tilinpäätös ja toimintakertomus, jossa "Allegro" esiintyy 13 kertaa; siitä itse kukin voi tulkita tekstin sanamuotoja.

Toisaalta sanotaan "VR on alaskirjannut kokonaisuudessaan Allegro-liikennöintiin liittyvän kaluston ja varaosat", toisaalla mainitaan "Karelian Trains -yhteisyrityksen kautta omistettuun Allegro-junakalustoon liittyvä alaskirjaus".


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 22, 2023, 21:43:40

Miten VR voi väittää että on kirjannut alas Allegrojen arvon 0:ksi, kun ei se edes omista niitä vaan Karelian Trains omistaa?


Tuolta http://2022.vrgroupraportti.fi/fi/ löytyy vuoden 2022 tilinpäätös ja toimintakertomus, jossa "Allegro" esiintyy 13 kertaa; siitä itse kukin voi tulkita tekstin sanamuotoja.

Toisaalta sanotaan "VR on alaskirjannut kokonaisuudessaan Allegro-liikennöintiin liittyvän kaluston ja varaosat", toisaalla mainitaan "Karelian Trains -yhteisyrityksen kautta omistettuun Allegro-junakalustoon liittyvä alaskirjaus".

v 2022 Toimintakertomuksen mukaan

s. 12: Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät liikevoitossa olivat Karelian Trains - yhteisyrityksen kautta omistettuun Allegro-junakalustoon liittyvä alaskirjaus ja varaus -37,6 miljoonaa euroa.

s. 69: VR Groupin osuus Allegrojen hankintoihin nostetusta lainasta rahoituslaitoksilta oli 28,6 milj. euroa

Kaluston arvon alaskirjaus on kirjanpitotekninen juttu, itse laina taas ei. Se pitää maksaa takaisin.

Allegrot eivät ole myöskään kadoneet mihinkään.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Jukka Ahtiainen - Maaliskuu 23, 2023, 04:24:09
Laittaa rungot kesäksi viikonloppujuniin, jotka ehtivät pysähtyä asemilla, joille on matkustajia.
http://vaunut.org/kuva/91644?t=viikonloppujuna


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Petri Sallinen - Maaliskuu 23, 2023, 09:34:49
Kaluston arvon alaskirjaus on kirjanpitotekninen juttu, itse laina taas ei. Se pitää maksaa takaisin. Allegrot eivät ole myöskään kadonneet mihinkään.

Yritystaloudessa alaskirjaus ei ole pelkkä kirjanpidollinen toimi, jolla pienennetään yrityksen omaisuuseriä taseessa. Alaskirjaus sisältää myös viestin tai liiketoimintaa koskevan kannanoton. Jos jonkin omaisuuserän arvo nollataan, niin se tarkoittaa sitä, että kyseiseen omaisuuserään liittyvä liiketoiminta on muuttunut kannattamattomaksi tai investointi osoittautui huonoksi. Kannattavaa liiketoimintaa ei siis ole luvassa nollatun omaisuuserän ympärille. Siksi tällaiseen omaisuuteen ei kannata enää panostaa — tai sitä ei edes kannata omistaa.

Kun VR on nollannut omistuksiensa kautta Allegrojen arvon, niin tappiota tuottaa edelleen Allegrojen hankintaa varten otetut lainat — ne pitää maksaa. Lainat kirjataan Allegro-seikkailun tappioiksi. Onneksi niitä ei syntynyt enempää.

Allegron omistuksien nollaaminen tarkoittaa myös sitä, että niiden huoltoon, varastointiin tai kunnostukseen ei enää kannata uhrata euroakaan — miksi tehdä näin, koska nolla-arvoinen omistus on arvotonta. Se ei ole vielä arvo, että rungot lojuvat Ilmalassa. Arvo syntyy siitä, voidaanko niiden avulla tehdä kannattavaa liiketoimintaa vai ei.

Nolla-arvoisesta omistuksesta on myös helppo luopua. Jos Allegrot päätetään luovuttaa Ukrainaan, ei tästä synny VR:lle edes kirjanpidollisia kustannuksia: nolla-arvoinen omaisuuserä vain katoaa lopullisesti kalustokirjanpidosta. Saattaa olla, että joku pienehkö varastointikulukin häipyy, jonka osalta kuluja voi säästyä hitunen.

Allegrojen alaskirjaus nolla-arvoiseksi on kärpäsen lika meressä, jos sitä vertaa siihen, minkälaisilla summilla valtio-omisteiset yhtiöt ovat joutuneet tekemään alaskirjauksia Venäjän hyökkäyssodan seurauksena. Fortum teki jo yhteensä parin miljardin alaskirjaukset venäläisomisteisen Hanhikiven ydinvoimalaitosprojektin rauettua, Uniper-omistuksien purkauduttua Saksassa ja viiden miljardin arvoisten voimalaitosten jäätyä Venäjälle.

Eikä tässä vielä kaikki. Saman kokevat kaikki Venäjällä tai venäläisten kanssa operoineet yhtiöt omistusmuodosta riippumatta. Ilmiö tuntuu jokaisen osakkeenomistajan salkussa ennemmin tai myöhemmin — myös piensijoittajien.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 23, 2023, 17:34:36

Yritystaloudessa alaskirjaus ei ole pelkkä kirjanpidollinen toimi, jolla pienennetään yrityksen omaisuuseriä taseessa. Alaskirjaus sisältää myös viestin tai liiketoimintaa koskevan kannanoton. Jos jonkin omaisuuserän arvo nollataan, niin se tarkoittaa sitä, että kyseiseen omaisuuserään liittyvä liiketoiminta on muuttunut kannattamattomaksi tai investointi osoittautui huonoksi. Kannattavaa liiketoimintaa ei siis ole luvassa nollatun omaisuuserän ympärille. Siksi tällaiseen omaisuuteen ei kannata enää panostaa — tai sitä ei edes kannata omistaa.

Kun VR on nollannut omistuksiensa kautta Allegrojen arvon, niin tappiota tuottaa edelleen Allegrojen hankintaa varten otetut lainat — ne pitää maksaa. Lainat kirjataan Allegro-seikkailun tappioiksi. Onneksi niitä ei syntynyt enempää.

Allegron omistuksien nollaaminen tarkoittaa myös sitä, että niiden huoltoon, varastointiin tai kunnostukseen ei enää kannata uhrata euroakaan — miksi tehdä näin, koska nolla-arvoinen omistus on arvotonta. Se ei ole vielä arvo, että rungot lojuvat Ilmalassa. Arvo syntyy siitä, voidaanko niiden avulla tehdä kannattavaa liiketoimintaa vai ei.

Nolla-arvoisesta omistuksesta on myös helppo luopua. Jos Allegrot päätetään luovuttaa Ukrainaan, ei tästä synny VR:lle edes kirjanpidollisia kustannuksia: nolla-arvoinen omaisuuserä vain katoaa lopullisesti kalustokirjanpidosta. Saattaa olla, että joku pienehkö varastointikulukin häipyy, jonka osalta kuluja voi säästyä hitunen.


VR on onnistunut järjestämään kunnon umpisolmun, jos eivät ole keksineet keinoa jolla saisi junat joko omaan käyttöön tai myytyä ne muualle. Tai sitten lahjoittaa tai lainata ne Ukrainaan. VR:n 30 miljoonan euron tappiot eivät kiinnosta veronmaksajia vaan se kiinnostaa onko VR:llä riittävästi kalustoa nyt kun junamatkustamisen suosio pandemian jälkeen on kasvanut ennätyssuureksi kun bensan ja dieselin hinta on yli 2 euroa litra.

Allegrojen alaskirjaus nolla-arvoiseksi on kärpäsen lika meressä, jos sitä vertaa siihen, minkälaisilla summilla valtio-omisteiset yhtiöt ovat joutuneet tekemään alaskirjauksia Venäjän hyökkäyssodan seurauksena. Fortum teki jo yhteensä parin miljardin alaskirjaukset venäläisomisteisen Hanhikiven ydinvoimalaitosprojektin rauettua, Uniper-omistuksien purkauduttua Saksassa ja viiden miljardin arvoisten voimalaitosten jäätyä Venäjälle.

Eikä tässä vielä kaikki. Saman kokevat kaikki Venäjällä tai venäläisten kanssa operoineet yhtiöt omistusmuodosta riippumatta. Ilmiö tuntuu jokaisen osakkeenomistajan salkussa ennemmin tai myöhemmin — myös piensijoittajien.
Fortumin ja muiden suomalaisuyritysten jättitappiot ja omaisuuden menetys johtuu siitä että omaisuus on fyysiesti jäänyt Venäjälle. Allegrot ovat Suomessa ja käyttökunnossa.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Tuomas Pätäri - Maaliskuu 23, 2023, 21:31:15
Kun Karelian Trains omistaa junat, ja RZD ja VR omistavat puoliksi Karelian Trainsin, niin tulkitaanko se niin, että RZD ja VR omistavat kaikki 4 Allegroa puoliksi, eikä niin, että RZD omistaa 2 kpl ja VR 2 kpl?

On vain aika paljon asialla merkitystä sille, että voiko (vai eikö) VR millään omalla päätöksellään lähtä edes kahta junaa lahjoittamaan, tai tekemään niille yleensäkään yhtään mitään...


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 23, 2023, 22:00:04
Ihmettelen onko tämä ensimmäinen kerta maailmassa, tai Euroopassa, kun täysin toimivaa ja melkein uudenveroista moottoroitua junakalustoa on hylätty, ulkopoliittisista syistä?

Onko mitään muita liikennevälineitä mennyt jossain päin maailmaa paaliin samasta syystä? Siis laivoja, lentokoneita?

Se on tiedossa että teknisesti heikosti toimivista vetureista, moottorivaunujunista ja raitiovaunuista on luovuttu mellko uusina. Esim Dm 11 kiskobussit, HKL:n Variotram raitiovaunut ja DSB:n IC4 -dieselmoottorivaunujunat.





Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Petri Sallinen - Maaliskuu 23, 2023, 22:28:13
On vain aika paljon asialla merkitystä sille, että voiko (vai eikö) VR millään omalla päätöksellään lähtä edes kahta junaa lahjoittamaan, tai tekemään niille yleensäkään yhtään mitään...

VR on antanut ymmärtää, että Karelian Trains -yhtiön päätöksenteossa edellytetään yksimielisyyttä. Jos tämä pitää paikkansa, on yhdentekevää miten Allegron omistukset jakaantuvat tai voisiko VR edes luopua puolikkaastaan, jos sen osoittamisen olisi selkeää.

Karelian Trains -yhtiön venäläinen omistus ei ole EU:n pakotteiden alaista omaisuutta, joten venäläistä omistusta ei voi takavarikoida. Voisiko venäläinen osapuoli edes myydä puolikastaan, jotta solmu/pattitilanne saataisiin auki?


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Petri Sallinen - Maaliskuu 23, 2023, 22:41:00
Ihmettelen onko tämä ensimmäinen kerta maailmassa, tai Euroopassa, kun täysin toimivaa ja melkein uudenveroista moottoroitua junakalustoa on hylätty, ulkopoliittisista syistä?

Mikä oli VR:n vaikutin silloin, kun se romutti itse omaa toimivaa kalustoaan, jota se ei enää tarvinnut? VR ei halunnut, että kalusto joutuisi mahdollisten kilpailijoiden käsiin tai kalustoyhtiön haltuun.

Tämä ei siis ole ensimmäinen kerta, kun toimivaa kalustoa romutetaan ennenaikaisesti — tosin ei ulkopoliittisista syistä. Erona Allegro-tapaukseen on myös se, että silloin VR saattoi tehdä romutuksen täysin vapaasti (ainakin aluksi) — nyt kaluston toisen omistajan kanssa olisi yhdessä voitava päättää kaluston kohtalosta. On siis olemassa selvä juridinen este, joka tosin keskustelun perusteella vaikuttaa jo jeesustelulta, kun asetelmaa vertaa menneiden vuosien tapahtumiin (ja siitä käytyihin keskusteluihin).  ;)


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 23, 2023, 23:06:45
Mikä oli VR:n vaikutin silloin, kun se romutti itse omaa toimivaa kalustoaan, jota se ei enää tarvinnut? VR ei halunnut, että kalusto joutuisi mahdollisten kilpailijoiden käsiin tai kalustoyhtiön haltuun.

Tämä ei siis ole ensimmäinen kerta, kun toimivaa kalustoa romutetaan ennenaikaisesti — tosin ei ulkopoliittisista syistä. Erona Allegro-tapaukseen on myös se, että silloin VR saattoi tehdä romutuksen täysin vapaasti (ainakin aluksi) — nyt kaluston toisen omistajan kanssa olisi yhdessä voitava päättää kaluston kohtalosta. On siis olemassa selvä juridinen este, joka tosin keskustelun perusteella vaikuttaa jo jeesustelulta, kun asetelmaa vertaa menneiden vuosien tapahtumiin (ja siitä käytyihin keskusteluihin).  ;)

VR:n itsensä romuttama kalusto on ollut iältään reilusti yli 30 vuotiasta, mutta täysin käyttökelvollista joka tapauksessa. Sitäkin seisontaan ulos jätettyä kalustoa voitaisiin tarvita paikkaamaan kalustopulaa nyt kun matkustajamäärät ovat ennätyssuuret.

Allegrot ovat 12 vuotta vanhoja mutta niitä on ehditty käyttää vasta n 10 vuotta pandemia ja sotatilanne huomioiden.
Ne edustavat tekniikaltaan ja mukavuustasoltaan ehdotonta huippua mitä VR:llä on koskaan ollut. Ei nykyisellä köyhällä VR:llä tule ikinä olemaan varaa ostaa vastaavia enää. RZD:llä sensijaan on iso laivasto Siemensin valmistamia Sapsan -junia jotka ovat samanveroisia.

Tätä voi verrata siihen että n 10 vuotta vanha premium-auto viedään johonkin latoon seisomaan ja poistetaan rekisteristä siksi että auton omistama aviopari ajautuu avioeroon, eikä toinen halua että toineen saa sen, ja siksi sopuun ei päästä. Mikä on ratkaisu? No juristi tietenkin.



Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Harri Helminen - Maaliskuu 23, 2023, 23:22:03
Allegojen käytön ongelma on että niitä on niin vähän, teoriassa VR:llä niitä kaksi.
Koska ne poikkeavat pendoliinoista sen verran paljon että niille täytyy järjestää oma varaosahuolto ei niitä kannata VR:än operoida (tämä lausunto on kuultu mm uutisissa).
Juuri palautettiin suuri määrä Venäläisiä tavaravaunuja takaisin Venäjälle koska niitä ei voitu varastoida ratapihoilla, nuo venäjälle palautetut tavaravaunut olis voinut varmaankin varastoida Ukrainaan. ;)
Näin voisi tehdä myös Allegroille, sulkea silmät ja varastoida Ukrainaan...


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 24, 2023, 00:09:51
Allegojen käytön ongelma on että niitä on niin vähän, teoriassa VR:llä niitä kaksi.
Koska ne poikkeavat pendoliinoista sen verran paljon että niille täytyy järjestää oma varaosahuolto ei niitä kannata VR:än operoida (tämä lausunto on kuultu mm uutisissa).

Ihmettelen miten on Allegro -liikenne Pietariin voinut ylipäänsä olla kannattavaa, jos niillä on kalliit varaosat, yksi junarunko on käytännössä aina huollossa ja yksi reservissä, lippujen hinnat ovat olleet 35 € luokkaa, ja sitonut  henkilökuntaa varmaan enemmän kuin pendolino tai IC-liikenne?

Ovatko valtiot tukeneet liikennettä jotenkin?





Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Jouni Halinen - Maaliskuu 24, 2023, 00:58:16
Ei muuta kuin yksi Haapamäen romuletkaan (aina on tilaa yh...), toinen R-museoon mätänemään (kokemustä mädättämisestä on), kolman mustamakkaran myyntipisteiksi  Manseen, Nokialle, Kangasalalle (niin monta myyntipistettä kuin vaunuja riittää) ja neljäs tälle salaisen junan operaattorille, (ei pääse ainakaan hiilet loppumaan).


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Otto Tuomainen - Maaliskuu 24, 2023, 16:33:43
Ne voisi toimittaa Kuubaan Dm11-vaunujen tapaan.  ;)


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Tauno Hermola - Maaliskuu 24, 2023, 17:10:26
Allegojen käytön ongelma on että niitä on niin vähän, teoriassa VR:llä niitä kaksi.
Koska ne poikkeavat pendoliinoista sen verran paljon että niille täytyy järjestää oma varaosahuolto ei niitä kannata VR:än operoida (tämä lausunto on kuultu mm uutisissa).

Ihmettelen miten on Allegro -liikenne Pietariin voinut ylipäänsä olla kannattavaa, jos niillä on kalliit varaosat, yksi junarunko on käytännössä aina huollossa ja yksi reservissä, lippujen hinnat ovat olleet 35 € luokkaa, ja sitonut  henkilökuntaa varmaan enemmän kuin pendolino tai IC-liikenne?

Ovatko valtiot tukeneet liikennettä jotenkin?


Onko Karelian Trains suomalainen yhtiö, kai sekin tilinpäätöksen julkistaa? Vai oliko se tytäryhtiönä VR:n tilinpäätöksessä, en tarkistanut.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Petri Sallinen - Maaliskuu 24, 2023, 18:56:06
Onko Karelian Trains suomalainen yhtiö, kai sekin tilinpäätöksen julkistaa? Vai oliko se tytäryhtiönä VR:n tilinpäätöksessä, en tarkistanut.

On suomalainen.

https://www.finder.fi/Logistiikka/Karelian+Trains+Oy+Ltd/Helsinki/yhteystiedot/1206546


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Teemu Salonen - Maaliskuu 24, 2023, 19:34:20
Mä lähtisin siitä että sotaa käyvään maahan ei luovuteta yhtään mitään. Ei missään tilanteessa.

Nähkääs kun joka ikiseen riitaan, tapahtui se sitten hiekkalaatikolla tai aseilla varustetuiden henkilöiden kesken tarvitaan aina kaksi osapuolta. Yksin se on aika tylsää eikä oikeen onnistu. Jokainen voi itse kokeilla tätä pelaamalla kirkonrottaa tai kymmentä tikkua laudalla yksin. Ei siitä mitään tule.

Sota on melkeinpä pahinta, mitä ihmiskunta on keksinyt. Siksipä sen osapuolia ei tule auttaa millään tavalla.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 25, 2023, 00:02:11
Mä lähtisin siitä että sotaa käyvään maahan ei luovuteta yhtään mitään. Ei missään tilanteessa.

Nähkääs kun joka ikiseen riitaan, tapahtui se sitten hiekkalaatikolla tai aseilla varustetuiden henkilöiden kesken tarvitaan aina kaksi osapuolta. Yksin se on aika tylsää eikä oikeen onnistu. Jokainen voi itse kokeilla tätä pelaamalla kirkonrottaa tai kymmentä tikkua laudalla yksin. Ei siitä mitään tule.

Sota on melkeinpä pahinta, mitä ihmiskunta on keksinyt. Siksipä sen osapuolia ei tule auttaa millään tavalla.

Milllä tavalla Suomi oli syyllinen Talvisotaan?


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Simo Virtanen - Maaliskuu 25, 2023, 16:05:23
Mä lähtisin siitä että sotaa käyvään maahan ei luovuteta yhtään mitään. Ei missään tilanteessa.

Nähkääs kun joka ikiseen riitaan, tapahtui se sitten hiekkalaatikolla tai aseilla varustetuiden henkilöiden kesken tarvitaan aina kaksi osapuolta. Yksin se on aika tylsää eikä oikeen onnistu. Jokainen voi itse kokeilla tätä pelaamalla kirkonrottaa tai kymmentä tikkua laudalla yksin. Ei siitä mitään tule.

Sota on melkeinpä pahinta, mitä ihmiskunta on keksinyt. Siksipä sen osapuolia ei tule auttaa millään tavalla.

Olisi jäänyt talvisotakin käymättä jos olisi setä-Stalinille annettu mitä hän oli vaille. Sota oli siis Suomen vika.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Jari Välimaa - Maaliskuu 26, 2023, 09:08:20
Onko Karelian Trains suomalainen yhtiö, kai sekin tilinpäätöksen julkistaa? Vai oliko se tytäryhtiönä VR:n tilinpäätöksessä, en tarkistanut.

On suomalainen.

https://www.finder.fi/Logistiikka/Karelian+Trains+Oy+Ltd/Helsinki/yhteystiedot/1206546

Suomessa rekisteröidyt yhteisöt ovat virallisesti ytj:ssä https://tietopalvelu.ytj.fi/yritystiedot.aspx?yavain=2025642&tarkiste=0AF6D2297D7C8DC84BDD45AB5FDE0D782126F17A

www-sivu jonka mukaan VR omistaa 50 % "Yhtiön omistaa puoliksi VR-Yhtymä Oy ja Venäjän rautatieyhtiö OAO RZD."
https://www.kareliantrains.fi


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Tauno Hermola - Maaliskuu 26, 2023, 15:32:48
Karelian Trains on kuitenkin vain kalustoyhtiö, VR on Suomessa operaattori, joka ilmeisesti maksaa Karelian Trainsille leasing-maksuja ja kärsii liikennöinnin tappiot suoraan omissa nahoissaan.

Lainaukset VR:n tilinpäätöksestä:

Lainaus
Kalustoyhtiö Oy Karelian Trains Ltd perustettiin marraskuussa 2006 hankkimaan Helsinki-Pietari yhteysvälin nopea junakalusto. Yhtiön vastuulla on lisäksi kaluston tarvitsemien huolto- ja kunnossapitopalvelujen hankinta ja kaluston vuokraus matkustajaliikennettä hoitaville operaattoreille.

Lainaus
Yhteisen toiminnan osapuolten tarkoituksena on vastata oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti Helsingin ja Pietarin välisen reitin matkustajaliikenteen kasvavaan liikennetarpeeseen. Yhtiö on perustettu nopeajunakaluston hankkimiseksi ja vuokraamiseksi operaattoreille Helsingin ja Pietarin väliseen liikenteeseen.
Operaattoreina toimivat VR Suomessa ja RZD Venäjällä. RZD on listattu Euroopan unionin ja Yhdysvaltain pakotelistalle, ja asetetut pakotteet kohdistuvat rahoitukseen ja infrastruktuuriin. RZD:n rautatiekuljetusliiketoiminta ei ole pakotteiden kohteena. Karelian Trains Ltd -yhtiön toimialana on raideliikenteen liikkuvan kaluston hankinta, vuokraus, omistus ja hallinta.


Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 26, 2023, 16:19:48
Karelian Trains on kuitenkin vain kalustoyhtiö, VR on Suomessa operaattori, joka ilmeisesti maksaa Karelian Trainsille leasing-maksuja ja kärsii liikennöinnin tappiot suoraan omissa nahoissaan.

Lainaukset VR:n tilinpäätöksestä:

Lainaus
Kalustoyhtiö Oy Karelian Trains Ltd perustettiin marraskuussa 2006 hankkimaan Helsinki-Pietari yhteysvälin nopea junakalusto. Yhtiön vastuulla on lisäksi kaluston tarvitsemien huolto- ja kunnossapitopalvelujen hankinta ja kaluston vuokraus matkustajaliikennettä hoitaville operaattoreille.

Lainaus
Yhteisen toiminnan osapuolten tarkoituksena on vastata oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti Helsingin ja Pietarin välisen reitin matkustajaliikenteen kasvavaan liikennetarpeeseen. Yhtiö on perustettu nopeajunakaluston hankkimiseksi ja vuokraamiseksi operaattoreille Helsingin ja Pietarin väliseen liikenteeseen.
Operaattoreina toimivat VR Suomessa ja RZD Venäjällä. RZD on listattu Euroopan unionin ja Yhdysvaltain pakotelistalle, ja asetetut pakotteet kohdistuvat rahoitukseen ja infrastruktuuriin. RZD:n rautatiekuljetusliiketoiminta ei ole pakotteiden kohteena. Karelian Trains Ltd -yhtiön toimialana on raideliikenteen liikkuvan kaluston hankinta, vuokraus, omistus ja hallinta.

Tarkoittaako se nyt sitä että se minkä RZD omistaa Karelian Trainsista on vai eikö ole pakotteiden kohteena?




Otsikko: Vs: Allegrot Ukrainaan
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 26, 2023, 21:49:15
Tarkoittaako se nyt sitä että se minkä RZD omistaa Karelian Trainsista on vai eikö ole pakotteiden kohteena?

Käytännössä tuon saa tulkita kummin päin tahansa. Toisaalta muodollisesti KT ei ole liikennöivä yhtiö, eli sen liiketoimintaan ei sisälly rautatiekuljetuksia. Siis tuolta kantilta katsoen pakotteet koskevat KT:ta.

Toisaalta taas, pakotesääntöjen tarkoitus ei ole estää rautatiekuljetuksia, ja KT:ta vastaan kohdistuvat pakotteet kyllä selvästi estävät rautatiekuljetuksia toteutumasta. (Vaikka ne siis estyvät muistakin syistä joka tapauksessa.)
Siksi: Jos Suomi nyt pyytää USA:lta, että todetaan etteivät pakotteet koske KT:tä, USA melkoisen varmasti sanoo, että "no problem".