Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kääntöpöytä => Aiheen aloitti: Uwe Geuder - Huhtikuu 09, 2023, 22:52:26



Otsikko: Höyryä Kiinassa
Kirjoitti: Uwe Geuder - Huhtikuu 09, 2023, 22:52:26
On jo melkein 20 vuotta, että Kiinan ja maailman viime höyryvetoinen päärata https://en.wikipedia.org/wiki/Jining%E2%80%93Tongliao_railway muutettiin dieselvetoiseksi.

Tuossa matkakertomus (kuvilla) vuodesta 1998:  https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,10399650

(Linkkejä 6:teen ensimäiseen osaan artikkelin alussa.)

Ja Jingpengsolasta (osat 5 ja 6) vielä erikseen http://www.markusworldwide.ch/Railways/Steam/China/JiTong/Jingpeng_01.htm vuonna 2002

Kun en juuri tunne Kiinaa, se oli aika vaikea löytää, missä tuo Jingpengsola oikein sijaitsee. Lopussa löysin: https://openrailwaymap.org/?style=standard&lat=43.402054267905655&lon=117.70511627197264&zoom=11

Tällä hetkellä ilmeisesti sähköistys menossa.


Otsikko: Vs: Höyryä Kiinassa
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Huhtikuu 10, 2023, 09:00:46
Vaikuttavia valokuvanäkyjä hiilen polttamisesta isommassa mittakaavassa.
Vaikka höryveturit onkin jo kylmennetty, hiilipolttoinen terästehdas (?) taitaa toimia edelleenkin ja uusiakin on pystytetty. Uusien hiilipolttoisten voimalaitosten viereen ne hyvin sopivatkin.

Suomen päästöjen kokonaisvaikutus esiintyy pienenä tummana rakeena yhdessä kuvassa.
Sitä ei tosin havaitse vaikka katsojan lapsenusko olisi vielä horjumaton.
Päästövähennystemme kokonaisvaikutus voisi näkyä kuvassa pienenä vaaleana pisteenä.
Mutta vasta kun kuvaa suurentaa paljon ja horjumattomasti uskoo erottavansa sen.