Otsikko: Harviala - 1960 tasoristeys ym Kirjoitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 23, 2023, 09:28:21 Harviala oli vuonna 1960 niitä harvenevia liikennepaikkoja, joissa ratapihan poikki kulkenut tie säilytettiin ja varustettiin uusilla turvalaitteilla. Pytkimyksenä oli päästä eroon ratapihan katkaisevista tieyhteyksistä joko tiejärjestelyin tai eritasoratkaisuin.
Ohessa Harvialan raidekaavio kahdessa osassa, joista eteläisessä näkyy kyseinen tasoristeys ja minkälaiset varoituslaitteet olivat radan eri puolilla. Otteet peruskarttalehdeltä 2131 12 ovat vuosien 1961 ja 1976 painoksista. 1961 näyttää tieyhteydet ja sivuraiteet kuten ne olivat kaavion aikaan. 1976 pääraiteet on sähköistetty ja sivuraiteet purettu. Tie kulkee samalla tavoin kuin 1961. Nykyisessä karttapaikan ilmakuvassa (ei liitekuvana tässä) näkyy tie edelleen samalla kohdin, mutta nyt eri tasossa raiteet alittaen. Otsikko: Vs: Harviala - 1960 tasoristeys ym Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Toukokuu 23, 2023, 09:43:30 Mikä tuo lännestä koilliseen erkaneva syrjäraide oli?
Otsikko: Vs: Harviala - 1960 tasoristeys ym Kirjoitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 23, 2023, 09:57:45 Mikä tuo lännestä koilliseen erkaneva syrjäraide oli? Alkujaan sen viereen tuli Rosenlew & Co:n Harvialan metsärautatie. Sen tultua puretuksi 1955 raide oli ehkä lähinnä taimitarhan kuljetusten käytössä.Otsikko: Vs: Harviala - 1960 tasoristeys ym Kirjoitti: Jukka Voudinmäki - Toukokuu 23, 2023, 15:33:34 Mikä tuo lännestä koilliseen erkaneva syrjäraide oli? Alkujaan sen viereen tuli Rosenlew & Co:n Harvialan metsärautatie. Sen tultua puretuksi 1955 raide oli ehkä lähinnä taimitarhan kuljetusten käytössä.Syrjäraideluettelot tuntevat Harvialan kohdalla Harvialan sahan raiteen. Tokkopa siellä muita syrjiksiä on ollut kuin tuo, joka näkyy vuoden 1961 kartalla Liitteenä kuvalle http://vaunut.org/kuva/8974 päivitys kesäkuulta 2015. Otsikko: Vs: Harviala - 1960 tasoristeys ym Kirjoitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 23, 2023, 17:44:44 Rosenlewin Harvialan kartanolla oli pieni saha vielä 1930-luvulla lähellä VR:n syrjäraiteen päätekohtaa ja se näkyy esim 1939 taloudellisessa kartassa (lehti 37 Hämeenlinna). Vuoden 1953 Sininen kirja tai 1950-luvun Finnish Timber Calendar-julkaisut eivät enää tunne sahaa siellä. Se lienee lopettanut toimintansa sodan lähivuosina jommalla kumman puolen.
Jos jollakin on joko Rosenlewin historiikki tai Vanajan pitäjän historia, niin niistä voisi löytyä sahan toiminnan päättymisaika. Paikalla oli vielä 1960-luvun alussa halkotarha, jolla oli vähäinen työntövaunurata. Kaikki maat syrjäraiteen ympärillä kuuluivat Harvialan kartanolle, kuten näkyy vuoden 1961 peruskarttalehdeltä (tontti 1:96) . |