Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 26, 2023, 09:02:17



Otsikko: Telkjärvi (esimerkki seisakkeen avaamisesta)
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 26, 2023, 09:02:17
Telkjärvi, km 281+623 (Raippo-Vainikkala)

Kiskoautokaluston korvatessa höyryjunat n. 1955-1964 anottiin ja perustettiin suuri määrä uusia seisakkeita. Perustaminen lähti kyläläisten laatimasta aloitteesta, missä tyypillisesti oli piirretty karttakuva halutusta paikasta ja sen ympäristön asutuksesta sekä 1-8 sivua anojien allekirjoituksia. VR käsitteli kaikki anomukset huolellisesti ja pohdinnoissa tulivat esiin radan kaltevuus, näkemäalue ja pääradoilla myös kulkuaikakysymykset. Linja-autovuorojen määrä ja reitit selvitettiin. Tarvittaessa pyydettiin lausunto myös kunnanjohtajalta, joka vei asian kunnanhallituksen tai valtuuston käsiteltäväksi. Tämä tapahtui erityisen usein silloin, kun seisakkeen siirtoa anonottiin yhdeltä tasoristeykseltä toiselle. Käsittely oli asiallista ja lopullinen ratkaisu saattoi olla myönteinen tai kielteinen.

Ohessa yksi ”helppo” tapaus, jossa asia saatiin ratkaistua yhdessä liikenne- ja rataosaston yhteisessä kokouksessa.

Kuvat ovat:
1) anomukseen liitetty karttakuva
2) Ro+Lko seisakekäsittelyn pöytäkirja
3) Telkjärven avausilmoitus
4) Ote peruskartalta 3133 08 -1958. Tuleva seisake on aivan kartan oikeassa laidassa. Kartalla näkyy viereinen Tuhkakankaan seisake ja bonuksena Ojalassa sijanneen tiilitehtaan savenkuljetsrata.
5) Ote peruskartalta 3133 11 -1958. Tuleva seisake on jokseenkin kartan vasemman reunaviivan alla. Bonuksena Vainikkalan silloinen ratapiha-alue.
–) Vorgin liikennepaikkahaku ei löydä yhtään kuvaa


Otsikko: Vs: Telkjärvi (esimerkki seisakkeen avaamisesta)
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Toukokuu 26, 2023, 11:05:28
Kiitoksia, olenkin joskus miettinyt, että missä kohtaa seisake tarkalleen oli. Kuvia täällä kyllä on, mutta Telkjärveä ei ole niihin merkitty. Maisemat ovat vähän seisakkeen kohdalla muuttuneet.  ;D

Kyllähän tuota anomuskartan tietä (nykyinen Korpelantie) Ylämaallekin pääsee, on vaan melko pitkä matka tänä päivänä melko kehnoa tietä. Ainakin kerran on ajoneuvoyhdistelmä ajanut harhaan tuolle tielle ja sitä on sitten omakotitalon pihalla melko hartaasti käännetty ympäri. Alajoen ylityksen jälkeen tiessä on varsin jyrkkä ylämäki, talvella jäisi kyllä yritys jo siihen ilman vahvaa lisähiekoitusta/lumiketjuja tms.