Otsikko: Entisen DDRn junaylpeys valmistumassa! Kirjoitti: John Lindroth - Kesäkuu 02, 2023, 18:35:09 Kyseessä on VT 18.16.10 Deutsche Raichsbahnin senaikainen High-Tech moottorikiitojuna . Näitä rakennettiin yhteensä 8 kappaletta .Näistä edellämainittua yksikköä ollaan kunnostamassa yhdistyksen Gmbh SVT Görlitz toimesta.Sille suunnitellaan aktiivista käyttöä etenkin sille perinteisellä rataosalla Berliini-Praha muunmuassa.Matkustajia se tulee ottamaan 200. Projektin hinnaksi on arvioitu n5 miljoonaa Euroa eri lahjoittajilta ja osavaltiolta.Projektin johtaja Mario Lieb arvioi junan valmistuvan vielä vuoden 23 aikana. Jotta projekti olisi kannattava ennustetaan n.40-50 liikennöintikertaa vuodessa!(Die Welt)
Otsikko: Vs: Entisen DDRn junaylpeys valmistumassa! Kirjoitti: John Lindroth - Elokuu 29, 2023, 03:11:40 Viimeisen tiedon mukaan kunnostamiseen on tullut noin 500.000Euron lisäkustannuksia mutta ilmoitetaan 5 vaunuisen junan vielä valmistuvan tämän vuoden puolella. (SVT Team Görlitz)
Otsikko: Vs: Entisen DDRn junaylpeys valmistumassa! Kirjoitti: John Lindroth - Maaliskuu 08, 2024, 02:28:21 Unelma toteutuu! SVT Görlitz tietojen mukaan VT 18,16 on valmistumassa. Matkanjärjestäjä Maertens markkinoi junalle jo reissuja elokuun 2024 alusta alkaen joist suuri osa on jo lioppuunmyyty..
Ensitietojem mukaan 4kk tullaan ajamaan 4vaunuisella yksiköllä ja matkustajien määrä rajoitettuna ad128 henkilöä 198n sijasta.Juna on kulkenut nimellä Vindobona tai Karlex.(SVT Görlitz) Junakokoonpanon on restauroinut ent.RAW Halberstadt(Sachsen Anhalt) lle Mediassa olleiden kuvien perusteella tämä tyo on onnistunut viimeisen päälle eli "PERFECT"!Ja nyt vain onnea makaan! Viel Glueck und Alles Gute! Otsikko: Vs: Entisen DDRn junaylpeys valmistumassa! Kirjoitti: Juha Kutvonen - Maaliskuu 08, 2024, 16:40:19 Ajettiinpa näillä junilla muutaman vuoden ajan myös Malmö - Berliini -päiväjunaa "Berlinaren". Reitti kulki junalautalla Trelleborgin ja Sassnitzin välillä.
https://de.wikipedia.org/wiki/Berlinaren Otsikko: Vs: Entisen DDRn junaylpeys valmistumassa! Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Maaliskuu 10, 2024, 19:15:25 Äräkäppärä!!!
Nyt ei muuta kuin Porkkana 5123 - 5612 - 5124 Görlitziin remontoitavaksi....? Haaveissako vain sä oot mun....? Otsikko: Vs: Entisen DDRn junaylpeys valmistumassa! Kirjoitti: John Lindroth - Heinäkuu 19, 2024, 22:58:22 Unelma toteutuu! SVT Görlitz tietojen mukaan VT 18,16 on valmistumassa. Matkanjärjestäjä Maertens markkinoi junalle jo reissuja elokuun 2024 alusta alkaen joist suuri osa on jo lioppuunmyyty.. Tällä hetkellä Mertens matkajärjestäjä on joutunut peruuttamaan kaikki tälle vuodelle 2024 luvatut Vt 18.16 suunnitellut matkat projektin viivästymisen takia,ongelmat ovat rakennusteknisä ja vaativat lisärahoituksen ,lisäksi junan valmistus joutuu muuttamaan uusiin tiloihin tilan haltijan irtisanoessa sopimuksen vuoden 24 loppuun .Arvio lisärahoituksesta lieneen n.500,000 euroa ja rahankeräys on jo aloitettu.Yhtiö on kuitenkin luottavainen ja uskoo projektin valmistuvan vielä vuoden 2924 aikana.(SVT Görlitz GMBH)Ensitietojem mukaan 4kk tullaan ajamaan 4vaunuisella yksiköllä ja matkustajien määrä rajoitettuna ad128 henkilöä 198n sijasta.Juna on kulkenut nimellä Vindobona tai Karlex.(SVT Görlitz) Junakokoonpanon on restauroinut ent.RAW Halberstadt(Sachsen Anhalt) lle Mediassa olleiden kuvien perusteella tämä tyo on onnistunut viimeisen päälle eli "PERFECT"!Ja nyt vain onnea makaan! Viel Glueck und Alles Gute! Otsikko: Vs: Entisen DDRn junaylpeys valmistumassa! Kirjoitti: John Lindroth - Helmikuu 03, 2025, 00:47:23 VT !8.16.10/SVT Görliz valmistumassa olevalle moottorijunalle suoritettiin ensimmäinen starttikoe onnistuneesti 8.12.24.
Valmistumisesta vastaava tiimi kertoo vielä lopulliseen valmistumiseen olevan jonkin verran matkaa! Video youtube:" SVT Görlitz-Erster Motorstart des VTa 18.16.10 nach der Aufarbeitung" Otsikko: Vs: Entisen DDRn junaylpeys valmistumassa! Kirjoitti: Erkki Nuutio - Helmikuu 03, 2025, 11:01:18 Mahtava laite, jossa nokkaa enemmän kuin Cadillacissa. V12 (?) kävi nätisti hyvin lievän alkuköhimisen jälkeen.
Olikohan junan Stasi-osastolle tilat nokassa ja yhteyspiuhat jokaisen istuinnurkkauksen mikrofonille? Alkuköhimisestä tulee mieleen hotellin piha Sodankylästä kun kylmä (noin -20) Rolls-Royce laitettiin käyntiin ilman ulkoisia apuja. Lähtikin käymään melkein heti, mutta alkuun vain yhdellä sylinterillä viitisen minuuttia. Oli kuin lekalla lyötäisiin moottorin kylkeen. Sitten kävi kahdella sylinterillä. Varsinainen savumaailma purskahti kun alkoi käydä kaikilla sylintereillä ja samalla puhalsi ulos neljän sylinterin palamattoman polttoaineen. Voi noita kultaisia nuoruudenmuistoja noin vuodelta 1975! Käynnistystä seurannut Rollsin insinööri meni pahoinvoivana hotellihuoneesensa ja puhelimella kertoi kokemuksestaan Sir Rollsille tai Sir Roycelle. Rollsistakin tuli loppuvaiheessa kone, mutta silti Cummins tuli vahvempana ja parempana sen tilalle. Otsikko: Vs: Entisen DDRn junaylpeys valmistumassa! Kirjoitti: John Lindroth - Maaliskuu 20, 2025, 17:33:52 SVT Görlitz gGmbh arvioi projektin kokonaiskustannuksen n 5miljoonaan Euroon(Wiki)
Ensimmäisiä julkisia ajoja odotellaan syyskuuksi 2025. |