Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Kesäkuu 11, 2023, 09:26:35



Otsikko: Kauklahti ja asemaslle saapuva tehdasrata
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Kesäkuu 11, 2023, 09:26:35
Kauklahti - vuodelta 1963 olevan sopimuksen liitekartassa asemaa vinosti vastapäätä olevalle kuormauslaiturille johtaa Suomen Sinkkivalko Oy:n kapearaiteinen rata. Kaavio on vain ote koko alueen kartasta, joten en näe miltä vuodelta se on.

Kuvituksena:
1) Kauklahden raidekaavio, jossa kapearaiteinen tulee aseman itäpäähän (pohjoinen on alhaalla). Kuvan kestää suurentamista, jolloin kaikki nimet ja tekstit erottuvat.
2) Ote topografiselta kartalta 2032 12, vuoden 1945 painos. Siinä asemaa vastapäätä on kolme teollisuuslaitosta lännestä lukien: lasitehdas, tiilitehdas ja kutomo.


Otsikko: Vs: Kauklahti ja asemaslle saapuva tehdasrata
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Kesäkuu 11, 2023, 10:31:07
Kartan lasitehdas oli Kauklahden lasitehdas . Sen perusti toimintansa lopettaneen Åminnen tiilitehtaan kunnostettuun (ja myöhemmän tulipalon jälkeen perusteellisesti uudistettuun) rakennukseen kemisti-insinööri Claes Nordstedt vuonna 1923.
Alkuaikoina käytettiin yritysnimeä Köklaks Glasbruk A.B. Norstedt O.Y. Kauklahden Lasitehdas.

Talousvaikeuksien seurauksena Norstedt myi osake-enemmistön Riihimäen Lasitehdas Oy:lle vuonna 1927. Vuonna 1933 tehdas siirtyi kokonaisuudessaan Riihimäen omistukseen ja omistajasuvun DI Vilho Kolehmainen tuli johtoon.
Tehdas oli menestyksekäs Riihimäen tytäryhtiö, suurelta osin omalla (Riihimäen myymällä) lasimallistolla. Erikoisvahvuutena oli valaisinlasi (valaisinkuvut ja myös hehkulamppukuvut Oy Airamin lampputehtaalle). Loppu tuli vuonna 1952.  Tehdasrakennus on jäljellä.

Suosittelun arvoinen kirja tehtaan vaiheista ja lasimallistosta on Lasin Aika - Kauklahden Lasitehdas 1923-1952  (Espoon kaupunginmuseo 2017 , 194 s.)