Otsikko: VR suunnittelee rekkajunaliikenteen aloittamista uudelleen Kirjoitti: Panu Breilin - Marraskuu 04, 2023, 12:55:25 Tarkoituksena on aloittaa rekkajunaliikenne ensin Vuosaaren ja Oulun välillä, ja myöhemmin mahdollisesti muillakin väleillä. Etsinnässä on asiakkaita jotka sitoutuvat tiettyihin kuljetusvolyymeihin jotta liikenne voidaan käynnistää.
https://www.vrtranspoint.fi/fi/vr-transpoint/linked/artikkeli/vr-transpoint-hakee-kasvua-uusista-toimialoista-ja-vihreasta-siirtymasta-011120231155/ Otsikko: Vs: VR suunnittelee rekkajunaliikenteen aloittamista uudelleen Kirjoitti: Juha Kutvonen - Marraskuu 24, 2023, 16:28:06 https://www.vrtranspoint.fi/fi/vr-transpoint/linked/artikkeli/vr-transpoint-hakee-kasvua-uusista-toimialoista-ja-vihreasta-siirtymasta-011120231155/
"– Olemme alustavasti tutkineet yhteistyömahdollisuuksia ruotsalaisten ja virolaisten toimijoiden kanssa. Pitkällä aikavälillä haluaisimme löytää ratkaisuja, joilla suomalaiset tuotteet pääsevät junalla keskiseen Eurooppaan." Mielenkiintoinen uutinen. Vielä 20 vuotta sitten VR:llä yhdistetyt kuljetukset toimivat ja Suomesta oli junalauttayhteydet Länsi-Eurooppaan, mutta ne pyyhittiin vähemmän kannattavina pois. Suurasiakkaiden kokojunakuljetukset ja idän liikenne olivat tärkeimmät kohteet tavaraliikenteen strategiassa, mistä seurasi pienempien asiakkaiden ja palveluiden karsiminen. Onkohan VR:llä vielä kalustoa yhdistettyihin kuljetuksiin, vai onko rekkavaunut jo romutettu? Otsikko: Vs: VR suunnittelee rekkajunaliikenteen aloittamista uudelleen Kirjoitti: Aapo Halminen - Marraskuu 25, 2023, 18:56:13 Onkohan VR:llä vielä kalustoa yhdistettyihin kuljetuksiin, vai onko rekkavaunut jo romutettu? Kyllä niitä vielä on. VR transpointin kalustokuvastosta (https://www.vrtranspoint.fi/fi/vr-transpoint/asiakkaan-opas/kalusto/rautatiekalusto/kotimaan-liikenteen-vaunut/yhdistettyjen-kuljetusten-vaunut/yhdistettyjen-kuljetusten-vaunu/yhdistettyjen-kuljetusten-vaunut---sdggnqss-w-sdggqss-w-sdggqqs-w/) ne löytyvät ja tältä sivustolta löytyy kuvia Sdggnqss-w -vaunuista (melkoinen litterahirivö, muuten) liikenteessä tältäkin vuodelta, vaikka rekkoja niillä ei olekaan kuljetettu lähivuosina. Otsikko: Vs: VR suunnittelee rekkajunaliikenteen aloittamista uudelleen Kirjoitti: Markku Naskali - Marraskuu 25, 2023, 19:26:30 Voisiko joku purkaa tuon litteran selväkielelle?
Otsikko: Vs: VR suunnittelee rekkajunaliikenteen aloittamista uudelleen Kirjoitti: Panu Breilin - Marraskuu 25, 2023, 19:39:51 Liikenne- ja viestintäviraston julkaisema selvitys yhdistettyjen kuljetusten käynnistämisen mahdollisuuksista: https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/Selvitys%20toimenpiteist%C3%A4%20yhdistettyjen%20kuljetusten%20k%C3%A4ynnist%C3%A4misen%20mahdollistamiseksi%20_13.2.2023.pdf
Otsikko: Vs: VR suunnittelee rekkajunaliikenteen aloittamista uudelleen Kirjoitti: Jorma Kattelus - Marraskuu 25, 2023, 19:44:47 https://sim.1g.fi/Junat/UIC-litterat.html
Matalalaitainen tai laidaton avonainen erikoisvaunu, 4 akselia, nivelvaunun tai vaunuyksikön kuormauspituus 22 – 27 m, moottoriajoneuvojen kuljetusta varten, suurkonttien (pituus yli 60 jalkaa) kuljetusvaunu, 4 akselia: kuorma yli 60 t, sähkölämmitysjohto, suurin nopeus 120 km/h, SA-3-kytkin, korkeus säädettevä. Meniköhän oikein, epäilen. Otsikko: Vs: VR suunnittelee rekkajunaliikenteen aloittamista uudelleen Kirjoitti: Erkki Nuutio - Marraskuu 25, 2023, 20:17:21 Jos rekka- ja vastaavia kuljetuksia myös Tornio/Haaparannan kautta (ja aikanaan Tallinnan tunnelin kautta) pidemmälle harkitaan, eikö ideaalivaunujen raidevälin tulisi olla helposti ja nopeasti muutettava?
Otsikko: Vs: VR suunnittelee rekkajunaliikenteen aloittamista uudelleen Kirjoitti: Santeri Oksanen - Syyskuu 24, 2024, 12:49:25 Pian on vuosi kulunut tämän uutisen päiväyksestä, onkohan asia edistynyt tänä aikana lainkaan?
Aikatauluissa rekkajuniin sopivat junat 3064 ja 3067 (https://juliadata.fi/timetables/history?s=3064) ovat näkyneet ajoittain viime vuoden lopulta, mutta kaikki lähdöt näyttäisivät olevan peruttuja. Herääkin kysymys, että onko tätä liikennettä ollut tarkoitus aloittaa jo pidemmän aikaa, mutta junia ei ole syystä tai toisesta (hinnoittelu/aikataulut?) saatu myytyä täyteen. Yhden junaparinhan uskoisi saavan täyteen jo K- ja S-ryhmän rekoilla, joilla kaikilla näyttäisi olevan omat tavoitteensa ainakin hiilidioksidipäästöjen pienentämiseen, joista muistutetaan jokaisesta uudesta sähkörekasta kertovassa tiedotteessa. Näin perusinsinöörille rekkojen siirtäminen juniin vaikuttaisi erittäin järkevältä sekä taloudellisesti, että ympäristön kannalta. Hyvin kevyt laskelma alla, olettaen, että yhteen junaan menee 20 täysperävaunurekkaa: Polttoaineet: 20 * 40 l/100 km * 600 km = 4800 l säästetty/juna. Alvittomina euroina tästä tulisi karkeasti 7200 e/juna Palkat sivukuluineen (varmaan alakanttiin): 20 * 30 e/h * 12 h = 7200 e/juna Päälle kaluston kuluminen, huollot yms, joiden aiheesta tietämättömänä olettaisin myös olevan suurempia rekka kuin junaliikenteessä. Joka tapauksessa kuluina nämä ovat sillä tasolla, että rekkojen siirtämisen junaan uskoisi olevan erittäin kannattavaa. Varsinkin jos/kun keskuskauppaliikkeillä on vielä omat tavoitteensa kuljetusten hiilipäästöjen pienentämiseksi. Otsikko: Vs: VR suunnittelee rekkajunaliikenteen aloittamista uudelleen Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Syyskuu 24, 2024, 21:13:04 Junan runkoon lisäksi vielä CEmt ja Rkt, jo alkaisi rekkakuskit viihtymään...?
Vai muuttaako CEmt uudeksi tyypiksi Eimkt...? Otsikko: Vs: VR suunnittelee rekkajunaliikenteen aloittamista uudelleen Kirjoitti: Juha Toivonen - Syyskuu 25, 2024, 16:22:52 Euroopassa usealla reitillä nämä rekka-junat ovat olleet arkea jo pidemmän aikaa. Suunta siellä on jopa laajenemaan päin. Todella hienoa, jos vastaavaa toimintaa saadaan Suomessa käyntiin uudelleen.
Otsikko: Vs: VR suunnittelee rekkajunaliikenteen aloittamista uudelleen Kirjoitti: Markku Naskali - Syyskuu 25, 2024, 18:26:41 Minä olen käsittänyt homman niin, että kuski ajaa rekan junaan ja toinen tulee nupin kanssa viemään sen lopulliseen kohteeseen. Ei siinä junaan kuskeille viihdytystä kaivata. Vai olisinko väärässä?
Otsikko: Vs: VR suunnittelee rekkajunaliikenteen aloittamista uudelleen Kirjoitti: Mika Hakala - Syyskuu 25, 2024, 18:37:40 Jos väylävirasto onkin luvituksella kieltänyt homman (perusteena esim. miten paljon kansaintaloudellisesti menetettään verosaatavia kulumattomissa polttoaineissa)?
Otsikko: Vs: VR suunnittelee rekkajunaliikenteen aloittamista uudelleen Kirjoitti: Arto Papunen - Syyskuu 25, 2024, 18:43:42 Mikä vain VR:n hinta kuljetukselle. Ja saadaanko hyvät aikataulut että sopii kaikille kyytiin tuleville..
Toisaalta ensi vuonna rautatierahteihin tulee ratamaksujen myötä hieman korotusta. Jos nyt on 0,1532 senttiä/ bruttotonnikilometri niin ensi vuonna 0,1927 senttiä/ bruttotonnikilometri. Otsikko: Vs: VR suunnittelee rekkajunaliikenteen aloittamista uudelleen Kirjoitti: Simo Virtanen - Syyskuu 26, 2024, 20:27:56 Minä olen käsittänyt homman niin, että kuski ajaa rekan junaan ja toinen tulee nupin kanssa viemään sen lopulliseen kohteeseen. Ei siinä junaan kuskeille viihdytystä kaivata. Vai olisinko väärässä? Ainakaan suomalaisessa mallissa kuljettajat eivät seuranneet rekkojaan. Keski-Euroopassa on sellaisiakin rekkajunia, joissa kuskit istuvat autoissaan, mutta ne taitaa olla lyhyitä vetoja vuorten läpi tai rekkaliikennettä rajoittavien maiden läpi. Mahtaako kuskit saada kerrytettyä siinä taukominuutteja? Otsikko: Vs: VR suunnittelee rekkajunaliikenteen aloittamista uudelleen Kirjoitti: Vertti Kontinen - Syyskuu 26, 2024, 20:39:08 Minä olen käsittänyt homman niin, että kuski ajaa rekan junaan ja toinen tulee nupin kanssa viemään sen lopulliseen kohteeseen. Ei siinä junaan kuskeille viihdytystä kaivata. Vai olisinko väärässä? Ainakaan suomalaisessa mallissa kuljettajat eivät seuranneet rekkojaan. Keski-Euroopassa on sellaisiakin rekkajunia, joissa kuskit istuvat autoissaan, mutta ne taitaa olla lyhyitä vetoja vuorten läpi tai rekkaliikennettä rajoittavien maiden läpi. Mahtaako kuskit saada kerrytettyä siinä taukominuutteja? Ainakin Brennero-Wörgl rekkajunissa on kuljettajille oma vaunu, jossa he istuvat matkan ajan Otsikko: Vs: VR suunnittelee rekkajunaliikenteen aloittamista uudelleen Kirjoitti: Juha Toivonen - Lokakuu 21, 2024, 18:22:41 Käväisin autollani Itäisessä Euroopassa 10-19.10.2024. Se mitä havaitsin ja aistin oli suorastaan järkälemäinen Itä - Länsi kauttakulku rekkaliikenne. Tuskin edes 10 000 rekkaa/vrk riittää siksi lukemaksi, jota vastaan tuli Euroopan itä-länsi pääväylillä. Olisikohan vihdoinkin aika tehdä jotakin todella konkreettista, tuon liikenteen saattamiseksi vähemmän saastuttavaksi rautatieliikenteen osaksi.
|