Otsikko: Ruotsi: SL Pendeltåg hätäsopimuksella SJ:lle Kirjoitti: Uwe Geuder - Marraskuu 13, 2023, 01:49:44 Taas yksi esimerkki lisää, että rautatiekilpailutukset eivät toimi. Alussa annetaan agressiivinen, monivuotinen tarjous ja sitten huomataan, ettei tiukilla resurssilla saadakaan liikennettä toimivaksi ja tappioita syntyy silti.
Mutta kun Saksassa firmat ovat menneet konkurssiin, Ruotsissa hongkongilainen MTR maksaa ilmeisesti jopa 100 miljoonaa euroa päästäkseen ulos huonosta sopimuksesta. SJ sai hätäsopimuksen jatkamaan liikennettä, henkilökunta saa tarjouksen jatkaa SJ:llä. Sama firma (tai juridisesti samaan yhtymään kuuluva tytäryhtiö) jatkaa ilmeisesti tunnelbananin liikennöintiä. https://jarnvagar.nu/sj-tar-over-pendeltagen-i-stockholm/ Otsikko: Vs: Ruotsi: SL Pendeltåg hätäsopimuksella SJ:lle Kirjoitti: Arto Papunen - Marraskuu 13, 2023, 03:26:50 Eikö MTR:llä vielä Mälartåg-sopimuskin Tunnelbanan lisäksi ja sitten niitä markkinaehtoisia Tukholma-Göteborg vuoroja?
Oliko taas Arrivalla ne Tukholman alueen liikennöintisopimukset sellaisia mistä tuli tappiota ja nyt VR:llä ollaan tyytyväisiä kun ne sopimukset loppuu.. Otsikko: Vs: Ruotsi: SL Pendeltåg hätäsopimuksella SJ:lle Kirjoitti: Jouni Hytönen - Marraskuu 13, 2023, 10:27:05 Jos on koko sektoria koskeva kuljettajapula, se ei varmaankaan operaattoria vaihtamalla saman tien poistu. Nythän on kuukauden kuluttua alkamassa mm. VR Sverigen uusi sopimus Tåg i Bergslagen -liikenteessä ja siitäkin oli uutisia, että SJ pitää suuren määrän TiB-liikenteessä toimineita kuljettajia ja VR Sverigen täytyy etsiä heitä muualta.
Otsikko: Vs: Ruotsi: SL Pendeltåg hätäsopimuksella SJ:lle Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Marraskuu 13, 2023, 15:37:50 Eikös se ole markkinataloutta, että jos mokaa laskutoimitukset ja/tai hoitaa hommat huonosti, bisneksen ottaa joku muu.
Onhan maailmassa sellainenkin rautatiemarkkina, jossa liikennettä voi ajella suttuisilla, alimittaisilla ja liian vähillä kiskobusseilla vuodesta toiseen ja saada siitä mukavat rahat, eikä kukaan mahda mitään. |