Otsikko: Kaupunkiradalla vaihdeongelmia Kirjoitti: Jukka Ak - Tammikuu 08, 2010, 17:35:31 Olin matkaamassa N-junalla Korsosta Keravalle missä olisi edessä junan vaihto. Savion ja Keravan välillä pysähdyimme ja ilmoitettiin, että joutuisimme odottelemaan vaihdevian johdosta. Nytkähdimme liikkeelle ja kuulutus kertoi, että vaihdevian johdosta juna ei pääse Keravalla oikeille raiteille: N-juna saapui Keravalla raiteelle 4.
Olimme tässä vaiheessa n. 15 minuuttia myöhässä ja raiteella 4. N-junan edessä matkustajia odotti 25 minuuttia myöhässä oleva H-juna mihin menin vaihtamaan. ---- Propsit VR:lle siitä, että saivat tuon N-junan ilmeisesti aika nopsaan pois takana tulleen R-junan tieltä: R-juna oli tulossa aikataulussaan ja se oli jo aika lähellä asemaa siinä vaiheessa kun H-juna vasta oli valmistautumassa lähtöön. Hyvinkäällä näyttöjen mukaan R-juna olisi ollut tulossa vain 5 minuuttia aikataulustaan myöhässä. R-juna kun ei olisi voinut käyttää mitään muuta raidetta kuin sitä missä ensiksi H-juna hidasteli ja tämän takana oli N-juna. 6. raiteella N-junan Helsinkiin lähtöä odottaneet omasivat varmaan hieman epäuskoisen tunteen kun huomasivat N-junan pysähtyvän 4. raiteelle ja päätellen R-junan sijainnista, niin N-juna olisi tästä lähtenyt Keravan asemalta pohjoiseen päin Otsikko: Vs: Kaupunkiradalla vaihdeongelmia Kirjoitti: Eero Hoikkala - Tammikuu 08, 2010, 23:44:40 Havaintojeni mukaan opastinlaitteissakin oli vikaa Keravalla iltapäivällä niin, että kaikki valo-opastimet näyttivät punaista pitkän aikaa. Ainakin R-juna Eil-kalustolla näytti lähtevän Keravalta päin punaisia kohti Riihimäkeä tänään n klo 17.
Otsikko: Vs: Kaupunkiradalla vaihdeongelmia Kirjoitti: Topi Lajunen - Tammikuu 09, 2010, 12:05:51 Havaintojeni mukaan opastinlaitteissakin oli vikaa Keravalla iltapäivällä niin, että kaikki valo-opastimet näyttivät punaista pitkän aikaa. Ainakin R-juna Eil-kalustolla näytti lähtevän Keravalta päin punaisia kohti Riihimäkeä tänään n klo 17. Tällainen on usein seurausta myös vaihdeongelmista. Itse kulkutiellä saadaan vaihteet kääntymään, mutta asiaan liittyvät sivusuojat (esim. turvaivaihteet, tai muut sellaiset vaihteet, jotka voisivat ohjata jonkun toisen junan toisen kulkutielle) eivät ole kääntyneet. Tällöin ei junakulkutie voi muodostua, vaan liikenteenohjaaja varmistaa kulkutien vaihteiden asennon ja antaa junalle luvan ohittaa punaisen pääopastimen. Otsikko: Vs: Kaupunkiradalla vaihdeongelmia Kirjoitti: Mikko Isovirtanen - Tammikuu 09, 2010, 14:52:44 Havaintojeni mukaan opastinlaitteissakin oli vikaa Keravalla iltapäivällä niin, että kaikki valo-opastimet näyttivät punaista pitkän aikaa. Ainakin R-juna Eil-kalustolla näytti lähtevän Keravalta päin punaisia kohti Riihimäkeä tänään n klo 17. Tällainen on usein seurausta myös vaihdeongelmista. Itse kulkutiellä saadaan vaihteet kääntymään, mutta asiaan liittyvät sivusuojat (esim. turvaivaihteet, tai muut sellaiset vaihteet, jotka voisivat ohjata jonkun toisen junan toisen kulkutielle) eivät ole kääntyneet. Tällöin ei junakulkutie voi muodostua, vaan liikenteenohjaaja varmistaa kulkutien vaihteiden asennon ja antaa junalle luvan ohittaa punaisen pääopastimen. Juuri näin. Mm. eristysviat, vaihdeviat, varoituslaitosviat ja häiriöt turvalaitteessa ovat ne yleisimmät syyt, miksi punaisia päin ajellaan. Harvemmin vika on itse opastimessa. Varmaan kysyjä tiesikin, mutta suojastusopastimia lukuun ottamatta opastimien perusväri on punainen jos niille ei mitään erikseen tehdä, eli siis väriä tulee vasta kun kulkutietä muodostetaan. |