Otsikko: OSJD/GOST kalusto Kirjoitti: Jari Välimaa - Joulukuu 18, 2023, 09:00:10 Neukkukaluston käyttö Suomen sisäisessä tavaraliikenteessä päättyy 2027 alussa, joten rahtiyrityksillä on nyt menossa EU-kaluston hankintaprosessi "Puutavara- ja kemikaalikuljetuksiin tarkoitettuja kansainvälisen liikenteen vaunuja voidaan käyttää Suomen sisäisissä kuljetuksissa. Lakimuutos on kuitenkin vain määräaikaisesti vuoden 2026 loppuun voimassa ja lähtee siitä, että ne yritykset, jotka nyt saavat kuljetukset hoidettua OSJD/GOST-standardin mukaisen kaluston turvin, käynnistävät EU-tyyppihyväksyntävaatimukset täyttävän kaluston hankinnat mahdollisimman pian. OSJD/GOST-standardin mukaisen kaluston käytön mahdollistavasta poikkeusmenettelystä luovutaan viimeistään vuoden 2026 lopussa" https://traficom.fi/sites/default/files/media/file/Ohje%20OSJD%20GOST-standardin%20mukaisen%20kaluston%20k%C3%A4ytt%C3%A4misest%C3%A4%20p%C3%A4ivitys%20joulukuu%202022.pdf Otsikko: Vs: OSJD/GOST kalusto Kirjoitti: Jari Välimaa - Joulukuu 18, 2023, 15:54:49 puutavarat voi kuljettaa nykyisin mennessä ja tullessa samalla kalustolla ja kontit myös https://www.innofreight.com/en/news-archive/smart-gigawood-round-sawn-all-across-germany-in-one-trip/ Otsikko: Vs: OSJD/GOST kalusto Kirjoitti: Arto Papunen - Joulukuu 18, 2023, 18:51:33 "Sallitaan ulkomaille rekisteröityjen vaunujen pysyvä käyttö Suomen sisäisessä liikenteessä kilpailun edistämiseksi rautateillä."
Eiköhän hallitusohjelman tuo kirjaus tarkoittanut, että lakia voitaisiin muuttaa, että GOST-vaunuja saisi käyttää vakituisemmin. Otsikko: Vs: OSJD/GOST kalusto Kirjoitti: Jari Välimaa - Joulukuu 19, 2023, 07:44:33 "Sallitaan ulkomaille rekisteröityjen vaunujen pysyvä käyttö Suomen sisäisessä liikenteessä kilpailun edistämiseksi rautateillä." Eiköhän hallitusohjelman tuo kirjaus tarkoittanut, että lakia voitaisiin muuttaa, että GOST-vaunuja saisi käyttää vakituisemmin. Miksi laki sitten vaatii yrityksiä tekemään suunnitelan EU kaluston käyttöönotosta ? eikä Moskova ole suomalaisten suosiossa enää koskaan. Otsikko: Vs: OSJD/GOST kalusto Kirjoitti: Jukka-Pekka Manninen - Joulukuu 19, 2023, 09:06:15 "Sallitaan ulkomaille rekisteröityjen vaunujen pysyvä käyttö Suomen sisäisessä liikenteessä kilpailun edistämiseksi rautateillä." Eiköhän hallitusohjelman tuo kirjaus tarkoittanut, että lakia voitaisiin muuttaa, että GOST-vaunuja saisi käyttää vakituisemmin. Miksi laki sitten vaatii yrityksiä tekemään suunnitelan EU kaluston käyttöönotosta ? eikä Moskova ole suomalaisten suosiossa enää koskaan. Lakiteksti aiheesta löytyy raideliikennelain 80. pykälän 6. ja 7. momentista (kaksi viimeistä momenttia tätä kirjoittaessa). https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20181302#L14P80 Otsikko: Vs: OSJD/GOST kalusto Kirjoitti: Jari Välimaa - Joulukuu 19, 2023, 09:28:06 Laki ei vaadi mitään suunnitelman tekemistä. Linkittämäsi viranomaisen ohje sitä suosittelee, mutta se ei ole lainvoimainen määräys ja muutenkin annettu vielä edellisen hallituksen toimikauden aikana. Sen sijaan laki velvoittaa viranomaiset seuraamaan että tarvitseeko GOST-vaunujen käytön sallivaa poikkeusta pidentää. Sen päättymiseen on vielä kolme vuotta aikaa, joten meidän ei kannata hätäillä. Yritysten tietysti on järkevää varautua siihenkin, että poikkeuslupaa ei jatketakaan. Vaunujen valmistaminen ottaa aikansa, joten hankinnan suunnittelu olisi hyvä aloittaa viimeistään nyt. Mutta mikään pakko ei ole, Suomessa saa myös yritys toimia tyhmästi ja lyhytnäköisesti. Lakiteksti aiheesta löytyy raideliikennelain 80. pykälän 6. ja 7. momentista (kaksi viimeistä momenttia tätä kirjoittaessa). https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20181302#L14P80 tuo linkkaamasi lain 6 ja 7 momentti ovat kuitenkin voimassa vain 2026 loppuun . Ja näin sanoo lakia säätävän laitoksen(=eduskunta) liikennevaliokunta : "Myös liikenne- ja viestintävaliokunta korosti mietinnössään LiVM 6/2022 vp (https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Mietinto/Sivut/LiVM_6+2022.aspx) OSJD/GOSTstandardin mukaisen vaunukaluston käyttöä Suomen sisäisissä kuljetuksissa koskevan sääntelyn ja järjestelyn väliaikaisuutta ja totesi, että teollisuuden vaunukalustotarpeet tulee mahdollisimman pian ja viimeistään lakimuutoksen voimassa olon päättymiseen mennessä pystyä täyttämään EU-standardien mukaisella vaunukalustolla." Otsikko: Vs: OSJD/GOST kalusto Kirjoitti: Jukka-Pekka Manninen - Joulukuu 19, 2023, 09:46:37 Laki ei vaadi mitään suunnitelman tekemistä. Linkittämäsi viranomaisen ohje sitä suosittelee, mutta se ei ole lainvoimainen määräys ja muutenkin annettu vielä edellisen hallituksen toimikauden aikana. Sen sijaan laki velvoittaa viranomaiset seuraamaan että tarvitseeko GOST-vaunujen käytön sallivaa poikkeusta pidentää. Sen päättymiseen on vielä kolme vuotta aikaa, joten meidän ei kannata hätäillä. Yritysten tietysti on järkevää varautua siihenkin, että poikkeuslupaa ei jatketakaan. Vaunujen valmistaminen ottaa aikansa, joten hankinnan suunnittelu olisi hyvä aloittaa viimeistään nyt. Mutta mikään pakko ei ole, Suomessa saa myös yritys toimia tyhmästi ja lyhytnäköisesti. Lakiteksti aiheesta löytyy raideliikennelain 80. pykälän 6. ja 7. momentista (kaksi viimeistä momenttia tätä kirjoittaessa). https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20181302#L14P80 tuo linkkaamasi lain 6 ja 7 momentti ovat kuitenkin voimassa vain 2026 loppuun . Ja näin sanoo lakia säätävän laitoksen(=eduskunta) liikennevaliokunta : "Myös liikenne- ja viestintävaliokunta korosti mietinnössään LiVM 6/2022 vp (https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Mietinto/Sivut/LiVM_6+2022.aspx) OSJD/GOSTstandardin mukaisen vaunukaluston käyttöä Suomen sisäisissä kuljetuksissa koskevan sääntelyn ja järjestelyn väliaikaisuutta ja totesi, että teollisuuden vaunukalustotarpeet tulee mahdollisimman pian ja viimeistään lakimuutoksen voimassa olon päättymiseen mennessä pystyä täyttämään EU-standardien mukaisella vaunukalustolla." Yrityksillä on täysi vapaus laskea tulevaisuutensa sen varaan, että hallitusohjelman kirjaus menee lainsäädäntöön asti. Toki jos ei menekään, niin ne yritykset jotka tilasivat uudet vaunut ajoissa saavat etulyöntiaseman. Mutta jos menee, niin ne yritykset jotka eivät sijoittaneet pääomaansa uuteen kalustoon ovat lyhyellä tähtäimellä edullisemmassa asemassa. Sitä se yrittäjäriski on. Otsikko: Vs: OSJD/GOST kalusto Kirjoitti: Mikko Herpman - Joulukuu 19, 2023, 10:33:08 Minkähän verran on GOST-kalustoa käytössä Suomessa sisäisessä liikenteessä. Raakapuuvaunuja lienee eniten..
Useita kymmeniä jos ei satoja kaiketi. Miten nopeasti uusia liikenteeseen sopivia "länsi"-vaunuja konepajoista mahtanee saada? Otsikko: Vs: OSJD/GOST kalusto Kirjoitti: Panu Breilin - Joulukuu 19, 2023, 22:04:08 Minkähän verran on GOST-kalustoa käytössä Suomessa sisäisessä liikenteessä. Raakapuuvaunuja lienee eniten.. Ammoniakin kuljetukseen tarkoitetut Vgobo-vaunut ovat tulossa käyttöön: http://vaunut.org/kuva/164922 Ne ovat saaneet kunnostuksen yhteydessä suomalaistyyppisen värityksen sekä suomenkieliset tekstit kylkeensä. Otsikko: Vs: OSJD/GOST kalusto Kirjoitti: Arto Papunen - Joulukuu 21, 2023, 22:38:45 Noh katsotaan nyt saadaanko liikenteeseen vai tuleeko ammoniakki edelleen idästä.
Otsikko: Vs: OSJD/GOST kalusto Kirjoitti: Arto Papunen - Kesäkuu 26, 2024, 21:27:52 Tähän asiaan on tullut uutinen tänään: https://lvm.fi/-/muutoksia-raideliikennesaantelyyn-helpotuksia-metsa-ja-kemianteollisuuden-kuljetushankintoihin
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaan sisältyy kirjaus siitä, että ulkomaille rekisteröidyn rautatiekaluston pysyvä käyttö Suomessa sallittaisiin. Suomella on EU-lainsäädännössä ainoastaan poikkeus käyttää OSJD/GOST-kalustoa kansainvälisissä rautatiekuljetuksissa. Komissio on ymmärtänyt Suomen kansallisesti säätämän määräaikaisen poikkeuksen tarpeellisuuden erityistilanteessa. EU:n jäsenvaltiona Suomella ei kuitenkaan ole edellytyksiä poiketa pysyvästi EU:n kalustovaatimuksista Suomen sisäisissä kuljetuksissa. |