Otsikko: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Ossi Rosten - Helmikuu 12, 2024, 20:04:02 kalustossa huomattiin ratavaurioiden aiheuttamia lovia.
Myös tavaraliikenne kulkee hidastetuilla nopeuksilla. https://yle.fi/a/74-20074257 Mites tuollaista ratavauriota (kiskonkatkeama?) ei ole kalustossa sisällä huomattu? Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Ossi Rosten - Helmikuu 12, 2024, 20:13:33 Putkahti aiktatauluin jokunen TYO yhtäkin. Nyt kait kuumeisesti etsitään vauriopaikkoja rataverkolta..
Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Simo Virtanen - Helmikuu 12, 2024, 20:14:22 Mites tuollaista ratavauriota (kiskonkatkeama?) ei ole kalustossa sisällä huomattu? Vielä monikossa koskien ilmeisesti kaikkia rataosia ja junarunkoja? Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Tero Korkeakoski - Helmikuu 12, 2024, 20:31:25 Joku tässä haiskahtaa ja melkoisesti.
Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Teppo Niemi - Helmikuu 12, 2024, 22:17:52 Joku tässä haiskahtaa ja melkoisesti. Mikäs kaatoikaan aikanaan Pr2 veturin Riihimäen itäpuolella( Kiskon hamaran lohkeaminen kyllä saa aikaan isoja voimia, jotka voivat näkyä kaluston pyörissä iskun aiheuttamina pyörävikoina. Kiskonkatkeamahan se voisi myös olla, mutta raidevirtapiirien alueella se tulisi ilmi varattuna raideosuutena. Akselinlaskentaan perustuvilla osuuksilla se ei ilmenisi turvalaitoksissa Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Teppo Niemi - Helmikuu 13, 2024, 09:05:45 Joku tässä haiskahtaa ja melkoisesti. Mikäs kaatoikaan aikanaan Pr2 veturin Riihimäen itäpuolella( Kiskon hamaran lohkeaminen kyllä saa aikaan isoja voimia, jotka voivat näkyä kaluston pyörissä iskun aiheuttamina pyörävikoina. Kiskonkatkeamahan se voisi myös olla, mutta raidevirtapiirien alueella se tulisi ilmi varattuna raideosuutena. Akselinlaskentaan perustuvilla osuuksilla se ei ilmenisi turvalaitoksissa Yle kertoo uutisessaan, että vikapaikka on löytynyt. https://yle.fi/a/74-20074274 Ja klo 9 radiouutiset kertovat, että vika olisi ympärilyöntivika Niinimäen ja Mankalan välissä. Eikös tuolla ole Sitikkalan mäki. Aikoinaan 1970-luvulla TAE kertoi PRK:lla että olis havainnut jossakin päin kun kaksinajossa takimmaisena ollut Sv12 veturi kaivoi kiskoon ison kuopan, kun johtoveturista Sr12 ei asiaa havaittu. Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Juha-Pekka Marttila - Helmikuu 13, 2024, 09:07:30 Kyllä. Joku haiskahtaa aikalailla.. Eilen lakossa ja tänään.. Tästähän tuli eduskuntakysymys. Vaativat selvitystä liikenneministeriöltä sekä Väylävirastolta.
Joku tässä haiskahtaa ja melkoisesti. Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Sauli Mäkelä - Helmikuu 13, 2024, 09:51:33 Hiukan haiskahtaa liian pitkälle viedyltä korjauksen viivyttelyltä. Toissa kesänä kaverin kanssa oltiin joka vuotisella junien katseluun naamioituneella piknikillä Juurikorven suunnalla ja nähtiin kyllä aika karu kiskon kuluma. Ulkokaarteen kisko melkein tipan muotoinen ja täynnä kraaterimaista murtumaa. Jopa tämä kaverini, joka ei tekniikasta paljon ymmärrä, oli kauhuissaan siinä sallitusta nopeudesta. Onneksi oli jo valmiina uudet kiskot, että nyt paikka taitaa olla kunnossa.
Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Tuomas Pätäri - Helmikuu 13, 2024, 10:28:36 Viime perjantaina 2898 on käyttänyt kyseisen välin kulkemiseen 40 minuuttia veturiviasta johtuen. Olisiko mahdollista että vauriot olisivat syntyneet tuolloin? Nopeus on tippunut nollaan juurikin Sitikkalan mäen keskivaiheilla.
Muita poikkeavuuksia toteutuneissa kuluissa en muutamalta viime päivältä tuolta huomannut. Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Antti Ojala - Helmikuu 13, 2024, 10:51:48 Kiskojen kulumaa kiistämättä, kehotan kiinnittämään huomion siihen, että pyöräongelma koskee vain y h t ä operaattoria. Fer ja "Nortti" ovat liikennöineet jokseenkin normaalivahvuudella mahdollisista lakoista ja kiskovaurioista riippumatta.
Jos työntekijäosapuoli haluaa ryhtyä työtaisteluun, on julistettava avoimesti lakko. Työnantajaosapuoli voi julistaa työsulun, tai selittää, ettei tämä itseasiassa ole työsulku, vaikka te niin väitätte. Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Ari-Pekka Lanne - Helmikuu 13, 2024, 11:43:52 Kiskojen kulumaa kiistämättä, kehotan kiinnittämään huomion siihen, että pyöräongelma koskee vain y h t ä operaattoria. Fer ja "Nortti" ovat liikennöineet jokseenkin normaalivahvuudella mahdollisista lakoista ja kiskovaurioista riippumatta. Ferrin ja Nortin tavarajunat käyttävät toisaalta hieman maltillisempia nopeuksia kuin matkustajajunat, niin olisiko se voinut säästää niitä kiskovauriosta johtuvilta lovipyöriltä...? Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Antti Ojala - Helmikuu 13, 2024, 12:08:44 Ferrin ja Nortin tavarajunat käyttävät toisaalta hieman maltillisempia nopeuksia kuin matkustajajunat, niin olisiko se voinut säästää niitä kiskovauriosta johtuvilta lovipyöriltä...? Herra A-P, tämä oli varmaankin tarkoitettu ironiseksi vitsiksi? Myös VR noudattaa tavarajunia ajaessaan samoja maltillisempia nopeuksia, kuin muut operaattorit. Juuri nyt rataverkko on täynnä matkustajaliikenteen tyhjävaunujunia. VR:n tosiasiallisessa monopolissa kivaa on se, että se takaa yhtiön johtoryhmälle monopolin pitää Suomen kansaa p i l k k a n a a n. Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Helmikuu 13, 2024, 13:56:45 Riippumattomasti liikennöitsijöitä palveleva Viranomainen tiedotti mahdollisista ongelmista "Savon radan suunnalla".
https://traficom.fi/fi/ajankohtaista/rautatieliikenteen-harjoittajia-pyydetaan-huomioimaan-epailyt-radan-kunnosta-savon Näin ollen ei ole nyt mahdollista ajaa esimerkiksi Turkuun, Poriin, Vaasaan tai Rovaniemelle. (Oma asiansa on, että monipäiväisissä kalustokierroissa junia päätyy yöksi vääriin paikkoihin, jos jätetään yksi tai nyt kaksi päivää väliin, eikä seuraava normaali päivä voi sujua normaalisti.) Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Arto Papunen - Helmikuu 13, 2024, 16:10:06 Kiskojen kulumaa kiistämättä, kehotan kiinnittämään huomion siihen, että pyöräongelma koskee vain y h t ä operaattoria. Fer ja "Nortti" ovat liikennöineet jokseenkin normaalivahvuudella mahdollisista lakoista ja kiskovaurioista riippumatta. Taisi North Rail kuitenkin lakkoilla eilen kun ei mikään juna kulkenut.. (kuten ei silloin edellisenkään kerran) Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Teemu Saukkonen - Helmikuu 13, 2024, 16:22:12 Eikös datasta näe milloin ja mikä juna on mäkeen jäänyt?
Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Helmikuu 13, 2024, 16:33:39 Lisätään vielä kuluttajaulottuvuus: junia on mukavampi perua, kun syyksi kerrotaan "Traficom varoitti rataverkon kunnosta". Eli Viranomainen tarjoaa Force majeuren. Joskin tässä tapauksessa joku aktiivinen kuluttaja saattaisi haastaa perumisten maantieteellisen laajuuden.
Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Juha Toivonen - Helmikuu 13, 2024, 16:52:12 Normaaleissa talviolosuhteissa henkilöliikennekalusto jäätyy (koko kuluneen talven ajan), ja nyt kun hieman lauhtuu, niin rataverkko pettää alta? Oliko Mankalan seudun kiskovaurio todellakin syy perua koko Suomen kaukojunaliikenne? Miten tavarajunat ja eritoten vaarallisten aineiden kuljetukset voivat silti kulkea turvallisesti samalla vaurioituneella rataverkolla? Miten lähijunan tuvallisuus- tai kulkuominaisuudet eroavat kaukojunien vastaavista? Miksi näitä kirjavia ja sangen hätäiseltä kuulostavia selityksiä on niin vaikea uskoa?
Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Aapo Halminen - Helmikuu 13, 2024, 18:25:50 Jos työntekijäosapuoli haluaa ryhtyä työtaisteluun, on julistettava avoimesti lakko. Työnantajaosapuoli voi julistaa työsulun, tai selittää, ettei tämä itseasiassa ole työsulku, vaikka te niin väitätte. Tässä on vain se pieni ero, että vaikka VR ei liikennöikään, niin työvuoroluetteloon merkityt työvuorot sitovat VR:ää, ja niistä maksetaan työntekijöille palkka. Eri asia mitä tekemistä henkilökunnalle on keksitty, vai ovatko heittäneet tikkaa taukohuoneessa koko työpäivän paremman työtehtävän puutteessa. Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Lauri Helke - Helmikuu 13, 2024, 18:37:00 Eikös datasta näe milloin ja mikä juna on mäkeen jäänyt? https://juliadata.fi/timetables?s=2898&d=9.2.2024&speed=1 Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Ari-Pekka Lanne - Helmikuu 13, 2024, 19:33:35 Jos työntekijäosapuoli haluaa ryhtyä työtaisteluun, on julistettava avoimesti lakko. Työnantajaosapuoli voi julistaa työsulun, tai selittää, ettei tämä itseasiassa ole työsulku, vaikka te niin väitätte. Tässä on vain se pieni ero, että vaikka VR ei liikennöikään, niin työvuoroluetteloon merkityt työvuorot sitovat VR:ää, ja niistä maksetaan työntekijöille palkka. Eri asia mitä tekemistä henkilökunnalle on keksitty, vai ovatko heittäneet tikkaa taukohuoneessa koko työpäivän paremman työtehtävän puutteessa. Näkyy ajetun sen sijaan tyhjävaunujunia alennetuin nopeuksin (Sn 80) kohti sorvipaikkoja: https://juliadata.fi/timetables/advanced?s=1&date=13.1.2024=30&type=MV Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Arto Papunen - Helmikuu 13, 2024, 19:48:56 Normaaleissa talviolosuhteissa henkilöliikennekalusto jäätyy (koko kuluneen talven ajan), ja nyt kun hieman lauhtuu, niin rataverkko pettää alta? Oliko Mankalan seudun kiskovaurio todellakin syy perua koko Suomen kaukojunaliikenne? Miten tavarajunat ja eritoten vaarallisten aineiden kuljetukset voivat silti kulkea turvallisesti samalla vaurioituneella rataverkolla? Miten lähijunan tuvallisuus- tai kulkuominaisuudet eroavat kaukojunien vastaavista? Miksi näitä kirjavia ja sangen hätäiseltä kuulostavia selityksiä on niin vaikea uskoa? Jospa vaurioiden perusteella osattu tietää mahdollisen ratavaurion paikka suunnilleen ja tiedetty mitä kalustoa liikkunut ja mahdollisuus että kalusto rikki. Ja kun lähijunilla kuitenkin IC ja Pendolinokalustoon verraten hieman eri reitit. No olisi voinut tavaraliikennettäkin rajoittaa, toisaalta huomaan että tavaraliikennemääräkin pienempi tänään ehkä eilisestä lakosta johtuen. (Jotain 130 tavarajunaa kun normaalisti arkena sen noin 200) Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Erkki Nuutio - Helmikuu 13, 2024, 21:13:39 Tuntematta yksityiskohtia voinee todeta, että veturien pariajo voi olla huonoissa olosuhteissa hankalaa, jos vetureissa ei ole kunnollisesti toimivia luistonestolaitteistoja.
Tämä koskee yhtälailla jarrutus- ja vetotilanteita (lukkiutuminen, ympärilyönti). Mikä onkaan tilanne eri veturisarjojen luistonestolaitteiden suhteen? Lukkiutuneena pyörimättä luistamisen tulos lukkiutuneeseen pyörään on suho (joidenkin kieltämä tunnettu sana). Suho vaatii usein pyörän sorvaamisen. Pitkäkestoinen ympärilyönti kuluttaa pyörää ja voi aiheuttaa mm. pyöränrenkaan irtautumisen. Jos kisko on sutimisen seurauksena vakavasti vaurioitunut, mutta ei vielä kokonaan tuhoutunut, aiheutuu siitä ehkä suuriakin iskukuormituksia ohikulkeville pyörille. Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Ari-Pekka Lanne - Helmikuu 13, 2024, 22:11:29 Mikä onkaan tilanne eri veturisarjojen luistonestolaitteiden suhteen? Dv12:ta lukuunottamatta kaikissa veturisarjoissa on luistonestolaitteisto. Niissä Deevereissä, joihin on jälkiasennettu radio-ohjauslaitteisto, on sen mukana tullut myös »lipsut», jotka tosin eivät toimi, jollei radio-ohjauslaitteisto ole päällä. Sr1:n ympärilyönninestolaitteisto ei toimi tehonsäädön »käsikäytöllä». Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Ari-Pekka Lanne - Helmikuu 14, 2024, 07:02:37 Tuntematta yksityiskohtia voinee todeta, että veturien pariajo voi olla huonoissa olosuhteissa hankalaa, jos vetureissa ei ole kunnollisesti toimivia luistonestolaitteistoja. Tämän suhteen salakavalimpia tilanteita ovat Sr1-parin tai Dv12-nipun ajaminen vikaantumisen vuoksi vetoon osallistumattomasta, »hiljaisesta» johtoveturista. Toinen riskitilanne on Dv12-pari, jossa johtoveturi on radio-ohjaustilassa ja apuveturina on sellainen Dv12, jota ei ole varusteltu radio-ohjauslaitteistolla. Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Tommi K Hakala - Helmikuu 20, 2024, 21:01:48 Nyt ihmetellään, mihin tietoa on hukkunut... https://yle.fi/a/74-20075621?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_content=yleuutiset
Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Jorma Toivonen - Helmikuu 26, 2024, 22:11:00 Apuveturina ollut ro Dv12 256x kaiveli kuopat kiskoon johtoveturin sammuttua. Tarkistuksessa pyöristä ei kuuleman mukaan löytynyt mitään vikaa.
Onkohan VR itse hukuttanut tiedon? Asia saattaa todella lemahtaa aikanaan... (suunniteltu kalustopankki)? Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Erkki Nuutio - Helmikuu 27, 2024, 10:04:41 Tämä vahvistaa osaltaan toteamusta, että pariveto on ongelmallista apuveturin sutimisen havaitsemisen ja estämisen kannalta, etenkin jos apuveturissa ei ole vetoluiston estolaitteistoa.
Osassa deevereitä ei tätä laitteistoa ole, ehkä ei ollut kyseisessäkään deeverissä. Sinänsä vetoluisto ei ole pyöränrenkaiden kulkupintoille yhtä haitallista kuin 100% jarrutusluisto. Liukuminen jarrutuksessa aiheuttaa nopeasti suhon, eli littanan kohdan pyöränrenkaan kosketuspintaan, mikä helposti vaatii pyörän sorvauksen takaisin pyöreäksi. Muistan hyvin erään Kalkkunan nousun Viinikan ratapihalta asemalle liian raskaan junan edessä. Noin 20...30% vetoluisto vallitsi koko nousun ajan ja nopeus oli luokkaa 2...3 km/h. Mahtavaa kuunneltavaa ja katseltavaa, mutta mahtoi pyöränrengas ohentua ehkä 5 mm nousun matkalla. Kalkkunalla liikuttiin viimeisiä aikoja. Oli hikinen tehtävä lämmittäjälle Vetoluisto tekee siis kuoppia kiskoihin, kuten julkaistu kuva näytti. En silti usko että kuvatun kohdan ylitys vaurioittaisi pyöriä tai pyöränlaakereita korjausta vaativalla tavalla. Kisko tulee tietysti nopeasti vaihtaa ja ehkä ennen sitä korjaushitsata ja tasoittaa rälläkällä. Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Ari-Pekka Lanne - Helmikuu 27, 2024, 10:58:38 Tämä vahvistaa osaltaan toteamusta, että pariveto on ongelmallista apuveturin sutimisen havaitsemisen ja estämisen kannalta, etenkin jos apuveturissa ei ole vetoluiston estolaitteistoa. Osassa deevereitä ei tätä laitteistoa ole, ehkä ei ollut kyseisessäkään deeverissä. Ei kai se sutiminen tavanomaisessa parivedossa sentään ihan näin ongelmallista ole, mutta tässä oli Jorman edellisen kommentin perusteella johtoveturin vaihteisto keskitettynä päämoottorimurheiden jälkeen, eli ajettiin mykästä johtoveturista. Ja Jorma tiesi apuveturina olleen RO-Deeverin. Siinä siis on sen myötä luistonestolaitteisto, mikä olisi vielä voinut estää kiskojen jyrsimisen. Tavallisesti linjalla ei kuitenkaan pidetä radio-ohjauslaitteistoa vireessä, kunnei matkakuljettajilla ole knowhow'takaan sellaisen virittelemiseen. Poikkeuksena tästä kuulemma RO+ -miehet saattavat pitää puukeikoillaan kyseistä toosaa jatkuvasti vireessä. Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Otto Tuomainen - Maaliskuu 15, 2024, 05:58:08 Tšekissä on nyt maaliskuussa tapahtunut hieman vastaava tapaus, mutta haittavaikutukset liikenteeseen olivat pienemmät. Žďár nad Sázavou - Tišnov paikallisradalle lähetetty kalusto palasi takaisin pyörävikaisena ja ČD kieltäytyi liikennöimästä tällä rataosalla. Noin 25 kalustoyksilöä ehti vaurioitumaan. Syyksi paljastui viallinen kiskojatkos.
Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Teppo Niemi - Maaliskuu 15, 2024, 12:00:57 Joku tässä haiskahtaa ja melkoisesti. Mikäs kaatoikaan aikanaan Pr2 veturin Riihimäen itäpuolella( Kiskon hamaran lohkeaminen kyllä saa aikaan isoja voimia, jotka voivat näkyä kaluston pyörissä iskun aiheuttamina pyörävikoina. Kiskonkatkeamahan se voisi myös olla, mutta raidevirtapiirien alueella se tulisi ilmi varattuna raideosuutena. Akselinlaskentaan perustuvilla osuuksilla se ei ilmenisi turvalaitoksissa Yle kertoo uutisessaan, että vikapaikka on löytynyt. https://yle.fi/a/74-20074274 Ja klo 9 radiouutiset kertovat, että vika olisi ympärilyöntivika Niinimäen ja Mankalan välissä. Eikös tuolla ole Sitikkalan mäki. Aikoinaan 1970-luvulla TAE kertoi PRK:lla että olis havainnut jossakin päin kun kaksinajossa takimmaisena ollut Sv12 veturi kaivoi kiskoon ison kuopan, kun johtoveturista Sr12 ei asiaa havaittu. Ja nythän Aamulehden mukaan Traficom on selvityksensä tehnyt: https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000010296093.html Traficomin tiedote https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/traficom-julkaisi-selvityksen-ratavauriosta-ja-sen-syista-tiedonkulussa-kehitettavaa Julkaisu löytyy kokonaisuudessaan: https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/Traficomin%20selvitys%209.2.2024%20syntyneest%C3%A4%20ratavauriosta.pdf Suosittelen erityisesti perehtymistä viiteen viimeiseen sivuun. Sieltä saattaa löytyä pohdittavaa monelle toimijalle..... Otsikko: Vs: VR peruu tiistain kaukoliikenteen junavuorot turvallisuussyistä Kirjoitti: Teppo Niemi - Elokuu 21, 2024, 09:48:50 Myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto on selvittänyt asiaa: https://www.kkv.fi/ajankohtaista/tiedotteet/vr-rikkoi-matkustajan-oikeuksia-lakko-ja-ratavikaperuutusten-yhteydessa/
Rataviasta kertovassa verkkotiedotteessa VR ilmoitti ainoastaan peruvansa kaukojunat ja palauttavansa kaukoliikenteen kertalippujen hinnan automaattisesti asiakkaalle. VR ei selkeästi kertonut matkustajille heidän oikeudestaan maksuttomaan uudelleenreititykseen eikä matkustajia ohjattu heidän oikeuksiaan käsitteleville verkkosivuille. Vaikka välitöntä uudelleenreititystä ei tilanteen laajuuden vuoksi ollut mahdollista järjestää, matkustajilla olisi ollut oikeus siirtää matkaansa täysin kuluitta. Lisäksi VR antoi sosiaalisen median kanavissaan ja asiakaspalvelussaan virheellistä tietoa matkustajien oikeuksista. Kuluttajien yhteydenottojen ja julkisuudessa olleiden tietojen mukaan matkustajat eivät saaneet VR:n asiakaspalvelussa valita kulutonta uudelleenreititystä peruuntuneen matkan tilalle. Matkustajat saivat ainoastaan lipun hinnan palautuksen, mutta joutuivat hankkimaan itse uuden junalipun ja maksamaan hinnanerotuksen alkuperäisen ja uuden lipun välillä. Hinnat saattoivat olla VR:n dynaamisen hinnoittelun vuoksi alkuperäistä lipun hintaa korkeampia. Matkustajille aiheutui siten lakon ja ratavian vuoksi lisäkuluja, koska VR ei tarjonnut matkustajille kulutonta uudelleenreititystä. |