Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Panu Breilin - Maaliskuu 03, 2024, 12:52:17



Otsikko: Jyväskylä–Pieksämäki-radan perusparannus alkaa
Kirjoitti: Panu Breilin - Maaliskuu 03, 2024, 12:52:17
Jyväskylä–Pieksämäki-radan perusparannus on alkamassa. Vuosina 2024–2028 tehtävässä urakassa mm. uusitaan radan päällysrakenne, avarretaan ja vahvistetaan kallioleikkauksia, korjataan siltoja ja rumpuja, vahvistetaan pehmeikköpaikkoja, puretaan Lievestuoreen matkustajalaituri ja poistetaan suurin osa tasoristeyksistä. Hankkeen hinnaksi on laskettu noin 130 miljoonaa euroa.

Alun perin tarkoituksena oli poistaa kaikki tasoristeykset, mutta kustannusten nousun takia noin kolmasosa tasoristeyksistä jäänee poistamatta. Myöskään Hankasalmen matkustajalaitureiden uusiminen ei kustannussyistä toteudu.

Hanke alkaa nyt keväällä ajolangan kannattimien vaihtotöillä ja Jyväskylän ratapihan perusparannustöillä (mm. raiteiden päällysrakenteen uusimista ja vaihteiden vaihtoa). Linjalla päällysrakenne uusitaan tänä vuonna Vaajakosken ja Lievestuoreen väliltä, mitä varten on suunniteltu arkisin 10 tunnin liikennekatkoja aikavälillä 1.7.–31.10. Lisäksi on suunniteltu erillinen 8 vuorokauden katko Pönttövuoren tunnelin päällysrakenteen vaihtoa varten aikavälillä 1.8.–9.8.

https://vayla.fi/jyvaskyla-pieksamaki-perusparannus
https://juliadata.fi/vuosisuunnitelmat/


Otsikko: Vs: Jyväskylä–Pieksämäki-radan perusparannus alkaa
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Maaliskuu 03, 2024, 16:31:20
Rautateitse tapahtuvaa matkustajaliikennettä ei näköjään haluta edistää. Lievestuoreeltakin poistetaan mahdollisuus saada takaisin, vaikka on 2500 asukasta. Suomessa mennään eri teitä kuin Ruotsissa tai Tanskassa julkisen liikenteen suhteen. Ns. Semi-fast-junat luulisi olevan järkeviä harvaanasutussa maassa, mutta kun ei...