Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Teemu Salonen - Toukokuu 16, 2024, 19:34:44



Otsikko: Espoon kaupunkirata ja kaukoliikenneraiteet
Kirjoitti: Teemu Salonen - Toukokuu 16, 2024, 19:34:44
Nyt kun tota rataurakkaa on aloteltu, niin ensinnäkin pitää suurestii kiittää ainakin täällä meidän huudeilla Tuomarilassa (alueurakka 3) jonka hoitaa Destia. Erinomaista tiedotusta työmaan etenemisestä.

Yleinenkin tiedotus on ollut mallillaan, mutta kaikki tiedotus koskee vain ja ainoastaan kaupunkirataa. Voi tietysti olla, että olen etsinyt tietoa vääristä paikoista ja tilannut uutiskirjeet mistä sattuu. Kysymys kuitenkin kuuluu: Kun remppa on valmis, mitä tapahtuu kaukoliinteen raiteiden nopeuksille? Tähän astihan on ajeltu 120km/h, mutta nyt rempan aikana körötellään 80 km/h. Rempan edetessä myös kaukoliinteen raiteet osittain vaihtavat paikkaa. Onko siis odotettavissa, että samalla kun kaupunkirata rakennetaan, myös kaukoliikenteen raiteiden kunto pistetään siihen malliin että ainakin kökkeliin asti voitaisiin posotella esim 160 km/h lasissa?


Otsikko: Vs: Espoon kaupunkirata ja kaukoliikenneraiteet
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Toukokuu 17, 2024, 11:29:15
Nyt kun tota rataurakkaa on aloteltu, niin ensinnäkin pitää suurestii kiittää ainakin täällä meidän huudeilla Tuomarilassa (alueurakka 3) jonka hoitaa Destia. Erinomaista tiedotusta työmaan etenemisestä.

Yleinenkin tiedotus on ollut mallillaan, mutta kaikki tiedotus koskee vain ja ainoastaan kaupunkirataa. Voi tietysti olla, että olen etsinyt tietoa vääristä paikoista ja tilannut uutiskirjeet mistä sattuu. Kysymys kuitenkin kuuluu: Kun remppa on valmis, mitä tapahtuu kaukoliinteen raiteiden nopeuksille? Tähän astihan on ajeltu 120km/h, mutta nyt rempan aikana körötellään 80 km/h. Rempan edetessä myös kaukoliinteen raiteet osittain vaihtavat paikkaa. Onko siis odotettavissa, että samalla kun kaupunkirata rakennetaan, myös kaukoliikenteen raiteiden kunto pistetään siihen malliin että ainakin kökkeliin asti voitaisiin posotella esim 160 km/h lasissa?

Tuohon en osaa vastata. Ehkä joillakin suorilla kuten esim Leppävaara-Kera ja Espoo-Kauklahti voisi nopeutta nostaa ainakin 140 km/h asti. Leppävaaran ja Pasilan välillä on yhä 120 km/h voimassa kaukojunaraiteillakin, mutta rata on aika mutkainen. Kysymys on kai siinä että jos Espoo-Salo oikorata toteutuu, niin silloin ehkä tulee kaupallisia paineita kanssa nostaa nopeutta nykyisellä radalla? Jos ei toteuteta pitkään aikaan niin VR:llä tuskin on haluja nopeuttaa nykyisiä aikatauluja, tai edes hyödyntää mahdollista ajansäästöä siihen että Turun junat pysähtyisivät  Kirkkonummella.










Otsikko: Vs: Espoon kaupunkirata ja kaukoliikenneraiteet
Kirjoitti: Teppo Niemi - Toukokuu 17, 2024, 14:32:22
Nyt kun tota rataurakkaa on aloteltu, niin ensinnäkin pitää suurestii kiittää ainakin täällä meidän huudeilla Tuomarilassa (alueurakka 3) jonka hoitaa Destia. Erinomaista tiedotusta työmaan etenemisestä.

Yleinenkin tiedotus on ollut mallillaan, mutta kaikki tiedotus koskee vain ja ainoastaan kaupunkirataa. Voi tietysti olla, että olen etsinyt tietoa vääristä paikoista ja tilannut uutiskirjeet mistä sattuu. Kysymys kuitenkin kuuluu: Kun remppa on valmis, mitä tapahtuu kaukoliinteen raiteiden nopeuksille? Tähän astihan on ajeltu 120km/h, mutta nyt rempan aikana körötellään 80 km/h. Rempan edetessä myös kaukoliinteen raiteet osittain vaihtavat paikkaa. Onko siis odotettavissa, että samalla kun kaupunkirata rakennetaan, myös kaukoliikenteen raiteiden kunto pistetään siihen malliin että ainakin kökkeliin asti voitaisiin posotella esim 160 km/h lasissa?
Veikkaanpa, että myös Kauniainen - Espoo välille jää  ainakin merkittäviä kaarrerajoituksia. Sen verrran runsaasti pienisäteisiä kaarteita jää tuolle välille. RATOsta (Eli Ratatekniset ohjeet) kohdasta 2. Radan geometria https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Vaylavirasto/vo_2021-22_rato2_web.pdf löytyy mielenkiintoinen taulukko kaarresäteen ja suurimman sallitun nopeuden yhteyksistä. Sen mukaan kallistuksen arvolla 110 mm saataisiin 140 km/h nopeus 1500 m säteellä. (nythän rajotus on ennen kaupunkiratatyömaasta johtuvaa 80 km/h rajoitusta ollut 100 km/h.)

 Ennen Leppävaaran kaupunkirratahan Valimon ja Mäkkylän välillä oli kaarteista johtuva rajoitus, joka kyllä kaupunkiradan myötä poistui, muuta veikkaanpa, että tuo 120 km/h rajoitus johtuu juurikin kaarteista.) Ja aikoinaan (siis ennen Martinlaakson rataa ja Hämeenlinnan väylän ylittävän sillan uusimista)  105 km/h rajoitus alkoi jo nykysen Kivihaan puolenvaihtopaikalta päättyen Mäkkylään josta seuraavassa kaarteessa oli vielä 115 rajoitus.