Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kääntöpöytä => Aiheen aloitti: Erkki Nuutio - Kesäkuu 17, 2024, 09:06:54



Otsikko: Ford Michigan Central Station (Detroit) juuri uudelleenavattu
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Kesäkuu 17, 2024, 09:06:54
Ford kunnosti asemarakennuksen alkuperäiseen loistoonsa, mutta uuteen käyttöön:
https://michigancentral.com/

Toivottavasti Detroit on nousemassa syvästä rappiotilastaan. Noin 20 vuotta sitten ei sen keskusta-alueella ollut terveellistä liikkua muuten kuin raitiojunalla, jonka raiteet olivat koholla maanpinnasta sekä  ainokaisella, noin 400 m pitkällä ravintolakadulla.
 
Detroitin suuri autonäyttely oli isossa urheiluhallissa joen rannalla Kanadan rajaa vastapäätä, vierellään GM:n pääkonttori.
Mutta kulkemiset tapahtuivat hotellien parkkihalleista kohteiden parkkihalleihin.
Kanadan puolen Windsorissa ihmiset uskalsivat kävellä katukäytävillä.


Otsikko: Vs: Ford Michigan Central Station (Detroit) juuri uudelleenavattu
Kirjoitti: Hannu Peltola - Kesäkuu 17, 2024, 10:47:00
Kiitoksia linkistä Erkki! En tiennytkään, että Michigan Centralin asemarakennus on noin näyttävä.

Ford on aivan avainasemassa Detroitin menneisyyden ja nykyisyyden kanssa. Dearbornista, nykyisestä Detroitin kaupunginosasta, oli kotoisin Henry Ford -niminen maatalonpoika. Nuorta herraa ei maatyöt kiinnostaneet, mutta hän oli teknisesti lahjakas ja vuonna 1879 hän aloitti koneenrakennuksen opinnot. Herra siirtyi Thomas Edisonin sähkölaitetehtaaseen 1891 ja nousi yhtiön pääinsinööriksi 1893. Henryä kuitenkin kiinnostivat autot ja ensimmäisen auton hän suunnitteli 1896. Henry Ford perusti Detroit Automobile Companyn 1899, mutta yhtiö ei menestynyt ja se koki konkurssin jo 1901. Seuraava autotehdas oli Henry Ford Company, jonka Henry Ford perusti yhtiökumppaninsa William H. Murphyn kanssa vuonna 1901. Henry kuitenkin riitaantui Murphyn kanssa vuonna 1902 ja Henry irtaantui yhtiöstä. Tällöin Murphy nimesi yhtiön Cadillac Automobile Companyksi, tuttu nimi edelleen! Vuonna 1902 Ford perusti uuden yhtiökumpppanin Alexander Y. Malcomsonin kanssa Ford & Malcomson, Ltd:n autojen valmistusta varten ja samalla he vuokrasivat konepajan Dodgen veljeksiltä. Yhtiö tarvitsi lisäpääomaa ja tähän liittyvissä järjestelyissä yhtiö nimettiin Ford Motor Companyksi 1903. Samana vuonna esiteltiin Ford Model A. Legendaarinen Model T tuli tuotantoon 1908. Henry Ford sai junailtua vähän kyseenalaisilla menettelyillä yhtiön muut osakkaat pois omistuksista 1920-luvulla, jonka jälkeen yhtiö oli puhtaasti Fordin suvun hallussa. Dodgen veljekset jatkoivat autojen valmistusta omissa nimissään, kuten on tunnettua. Dearbornista muodostui Fordin toiminnan keskus ja fordilaisen talousajattelun mukaisesti alueella oli kaikki, mitä autonvalmituksessa tarvitaan terästehtaasta aina sisustuskankaiden kutomoon - kaikki nämä Fordin omistuksessa.

Rautateihin Henry Ford liittyy erittäin läheisesti. Ford Motor Company osti paikallisen Detroit, Toledo and Ironton Railroadin vuonna 1920. Oma rautatieyhtiö tarjosi Fordille suoran kuljetuskanavan raaka-aineille Dearbornin tehtaille ja myös keinon kuljettaa miljoonat Fordit asiakkaille. Muut Detroitissa toimivat autotehtaat joutuivat käyttämään DT&I:n kuljetuspalveluja, mistä tuli lisätuloja Ford Motor Companylle.


Otsikko: Vs: Ford Michigan Central Station (Detroit) juuri uudelleenavattu
Kirjoitti: Jussi Laukkanen - Kesäkuu 17, 2024, 11:34:11
Michigan Central Station on kuvien perusteella saatu korjattua hienoon kuntoon. Lähtökohta oli karmea. Rakennus oli ollut parit vuosikymmenet tyhjillään ja siellä olivat paikkoja hajottaneet ihmiset sekä luonnonvoimat olivat tärvelleet kaiken mahdollisen.

Muun Detroitin osalta asiat eivät ehkä edelleenkään ole kovin hyvässä jamassa. Alamäki oli selvästi nähtävissä 2019. En oikein usko, että tilanne olisi siitä oleellisesti muuttunut. Kun joitain alueita saadaan siivottua, niin uusia katuja joutuu rappiolle. Nyt juuri tuli täyteen 10 vuotta Detroitin Demolition Program -ohjelman käynnistymisestä. Siinä ajatuksena on ollut purkaa kaikki talot kokonaisista kortteleista. Kaupunki pakkolunastaa rakennukset tontteineen tai sitten ne ovat jo päätyneet kaupungin haltuun. Monilla alueilla taitaa olla jopa suurin osa taloista olla kaupungin hallussa, koska omistajat eivät ole kyenneet maksamaan kiinteistöveroja. Nyt purkutahti on jossain 5000 rakennuksessa vuodessa.

Wikipediassa asiata on kirjoitettu näin:
Lainaus
Detroitin purkuohjelma käynnistettiin vuonna 2014 Detroitin pormestarin Mike Dugganin suurella kannustuksella. Ohjelma turvautui liittovaltion ja osavaltion rahoitukseen poistaakseen liike- ja asuntokiinteistöjä, jotka eivät olleet käytössä ja joiden olosuhteet olivat asumiskelvottomat. Suunnitelmana oli purkaa 40 000 kiinteistöä, jotta kiinteistöjen arvot nousevat ja kaupunkiin rakennettaisiin uusia asuntoja ja toimistotiloja. Köyhyys ja rikollisuus vaikuttavat edelleen kaupunkiin, ja purkuohjelma luotiin Detroitin kaupunkialueiden asukkaiden olosuhteiden parantamiseksi. Huhtikuusta 2019 alkaen ohjelma on voimassa ja sen on tarkoitus jatkua vielä kahdeksan vuotta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Detroit_Demolition_Program (https://en.wikipedia.org/wiki/Detroit_Demolition_Program)


Otsikko: Vs: Ford Michigan Central Station (Detroit) juuri uudelleenavattu
Kirjoitti: Hannu Peltola - Kesäkuu 17, 2024, 13:27:52
Ilkka on aikanaan kuvannut Ford-museossa Dearbornissa rautatiehistoriaa: http://vaunut.org/kuva/141766?paik=detroit