Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Heikki Jalonen - Elokuu 08, 2024, 13:19:21



Otsikko: Vesitornit m. Jarl Ungern
Kirjoitti: Heikki Jalonen - Elokuu 08, 2024, 13:19:21
Heräsipä kysymys, koskien VR:n vanhoja vesitorneja, suunnittelijanaan Jarl Ungern.  Siis niitä ovaalin muotoisella, tiilipintaisella yläosalla olevia teräsbetonisia torneja.  Sellaisia joita on Riihimäellä, Toijalassa, Pieksämäellä ja Oulussa. Ja tietenkin Sortavalassa.

Niitä ilmeisesti valmistui nuo mainitut 5 kpl.  Mutta: onko kukaan koskaan kuullut, että Tampereelle olisi myös suunniteltu sellaista?  Tai toteutettu?  Tai minnekään muualle?


Otsikko: Vs: Vesitornit m. Jarl Ungern
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Elokuu 08, 2024, 19:46:34
VR 1912/37 II sivujen 312-313 välissä on lakanana ratapihasuunnitelma noin vuodelta 1935.
Uuteen vesitorniin VR:n käyttöön ei tällöin ollut tarvetta.

Kaupungin painostamana oli VR 20-luvun lopulla hylännyt saksalaisinsinööri Ins Gleimin kehnot suunnitelmat ratapihasta Järvensivun suuntaan.
Uutta uljasta 5.5 km pituista - alkuperäisen asemaratapihan, Viinikan ratapihan ja Perkiön ratapihan kokonaisuutta olisi kohta ryhdytty tekemään.
Perkiöön olisi tullut puoliympyrä-veturitalli ja optiona oli toinen samanlainen sen vierelle.

Yhdysraide siltoineen oli jo tekeillä Viinikasta Järvensivulle kun suursotarikollisten johtama Puna-armeija hyökkäsi maahamme.

Sotien päätyttyä alettiin ratapihaa Viinikkaan täyttää ja rakentaa ja Perkiöön 50-luvun puolella.
Laskumäki näiden välille valmistui kaiketi 50-luvun alussa. Tarkkaa ajoitusta en tunne.
Perkiön varikko valmistui vihdoin vuonna 1964.

Neuvostoliiton johdon häpeälliset teot aiheuttivat siis noin 25 vuoden menetyksen niillekin jotka selvisivät köyhtyneinä näistä tapahtumista.