Otsikko: Vesitornit m. Jarl Ungern Kirjoitti: Heikki Jalonen - Elokuu 08, 2024, 13:19:21 Heräsipä kysymys, koskien VR:n vanhoja vesitorneja, suunnittelijanaan Jarl Ungern. Siis niitä ovaalin muotoisella, tiilipintaisella yläosalla olevia teräsbetonisia torneja. Sellaisia joita on Riihimäellä, Toijalassa, Pieksämäellä ja Oulussa. Ja tietenkin Sortavalassa.
Niitä ilmeisesti valmistui nuo mainitut 5 kpl. Mutta: onko kukaan koskaan kuullut, että Tampereelle olisi myös suunniteltu sellaista? Tai toteutettu? Tai minnekään muualle? Otsikko: Vs: Vesitornit m. Jarl Ungern Kirjoitti: Erkki Nuutio - Elokuu 08, 2024, 19:46:34 VR 1912/37 II sivujen 312-313 välissä on lakanana ratapihasuunnitelma noin vuodelta 1935.
Uuteen vesitorniin VR:n käyttöön ei tällöin ollut tarvetta. Kaupungin painostamana oli VR 20-luvun lopulla hylännyt saksalaisinsinööri Ins Gleimin kehnot suunnitelmat ratapihasta Järvensivun suuntaan. Uutta uljasta 5.5 km pituista - alkuperäisen asemaratapihan, Viinikan ratapihan ja Perkiön ratapihan kokonaisuutta olisi kohta ryhdytty tekemään. Perkiöön olisi tullut puoliympyrä-veturitalli ja optiona oli toinen samanlainen sen vierelle. Yhdysraide siltoineen oli jo tekeillä Viinikasta Järvensivulle kun suursotarikollisten johtama Puna-armeija hyökkäsi maahamme. Sotien päätyttyä alettiin ratapihaa Viinikkaan täyttää ja rakentaa ja Perkiöön 50-luvun puolella. Laskumäki näiden välille valmistui kaiketi 50-luvun alussa. Tarkkaa ajoitusta en tunne. Perkiön varikko valmistui vihdoin vuonna 1964. Neuvostoliiton johdon häpeälliset teot aiheuttivat siis noin 25 vuoden menetyksen niillekin jotka selvisivät köyhtyneinä näistä tapahtumista. |