Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Pekka Soininen - Tammikuu 17, 2010, 13:34:14



Otsikko: Radio-ohjattava?
Kirjoitti: Pekka Soininen - Tammikuu 17, 2010, 13:34:14
Voidaanko linjalle jo päästää kauko-ohjattu juna? Aki Leppäsen erittäin ansiokkaan kuvan http://vaunut.org/kuva/60766?s=1 (http://vaunut.org/kuva/60766?s=1) kommenteissa sanotaan sen Dr14:n olevan radio-ohjattu. Ohjaamossa on kuljettaja, joten mikä hänen tehtävänsä on, jos ratapihaa pidemmällekin kulkeva juna tosiaan ohjataan etäämpää?


Otsikko: Vs: Radio-ohjattava?
Kirjoitti: Jukka Virtanen - Tammikuu 17, 2010, 13:49:22
Kuvan seeprassa on radio-ohjauslaitteet mutta kyllä sitä edelleen voi vanhallakin tyylillä ajaa kuten kaikkia muitakin radio-ohjausvetureita.


Otsikko: Vs: Radio-ohjattava?
Kirjoitti: Pekka Soininen - Tammikuu 17, 2010, 14:03:38
Aha, ko. veturi on siis potentiaalisesti ohjattavissa kuljettajasta riippumatta! Onko muuten suunnitemia kuljettajien tekemisestä työttömiksi, vetokoneiden kauko-ohjaamisesta kaikkialla? Niin kai tehdään, jos se osoittautuu ekonomisesti kannattavaksi.


Otsikko: Vs: Radio-ohjattava?
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Tammikuu 17, 2010, 15:23:24
Aha, ko. veturi on siis potentiaalisesti ohjattavissa kuljettajasta riippumatta! Onko muuten suunnitemia kuljettajien tekemisestä työttömiksi, vetokoneiden kauko-ohjaamisesta kaikkialla? Niin kai tehdään, jos se osoittautuu ekonomisesti kannattavaksi.

Niin varmaan tehtäisiin, jos se osoittautuisi myös teknisesti mahdolliseksi. Vaan eipä taida onnistua. Siis "kaikkialla".


Otsikko: Vs: Radio-ohjattava?
Kirjoitti: Topi Lajunen - Tammikuu 17, 2010, 21:55:19
Noilla radio-ohjauslaitteistoilla toki on jo työtä veturinkuljettajilta otettu pois. Mutta asiaan.

Radio-ohjausta käytetään ratapihoilla siten, että veturin hallintalaitteita käytetään etänä kannettavalla radio-ohjaimella. Käytännössä monesti tämä radio-ohjaaja (joka siis ei ole veturinkuljettaja) ohjaa veturia veturin sisältäkin, mutta edelleen sillä ohjaimella. Tällä projektilla on ollut ilmeisesti tarkoitus saada aikaan jonkinlaisia säästöjä. Siihen en ota julkisesti kantaa, onko säästöjä todella saatu aikaan.

Linjalla tuollainen systeemi olisi tietenkin järjetön, koska junaa ajetaan aina etupäässä olevasta ohjaamosta, ei esimerkiksi viimeisen vaunun astinlaudalla keikkuen tai ratapenkalta, tai mistä nuo nyt radio-ohjauksella ohjailevatkaan.


Otsikko: Vs: Radio-ohjattava?
Kirjoitti: Jukka Virtanen - Tammikuu 17, 2010, 23:30:58
Radio-ohjauksen myötä vaihtoliikkeen ohjaaminen radiolla loppuu jolloin yksikköä kuljettava käyttää havainnointiin kaikkia aistejaan, jopa näköä.


Otsikko: Vs: Radio-ohjattava?
Kirjoitti: Teppo Niemi - Tammikuu 18, 2010, 12:03:29

Linjalla tuollainen systeemi olisi tietenkin järjetön, koska junaa ajetaan aina etupäässä olevasta ohjaamosta, ei esimerkiksi viimeisen vaunun astinlaudalla keikkuen tai ratapenkalta, tai mistä nuo nyt radio-ohjauksella ohjailevatkaan.

Eikös Haparanda - Torneå välillä ruotsalaiset operaattorit toimi juuri siten, että junaa työnnetään ja sitä ohjataan radio-ohjausella kulkusuuntaan nähden ensimmäisen vaunun rampilta?


Otsikko: Vs: Radio-ohjattava?
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Tammikuu 18, 2010, 21:54:15
Eikös Haparanda - Torneå välillä ruotsalaiset operaattorit toimi juuri siten, että junaa työnnetään ja sitä ohjataan radio-ohjausella kulkusuuntaan nähden ensimmäisen vaunun rampilta?

Ruotsin ohella myös Saksassa on sallittua ajaa linjalla radio-ohjatun veturin työntäessä vaunuja.


Otsikko: Vs: Radio-ohjattava?
Kirjoitti: Jukka-Pekka Manninen - Tammikuu 19, 2010, 14:02:03
Eikös kaikki liikenne Tornionjoen ylitse mene vaihtotyönä? Jotain kiitorahtia taas taitaisi olla aika ankea ohjata Rbnqss:n puskimen päältä -20°C lumituiskussa 120 km/h nopeudessa...