Otsikko: A-talk to 21.1. TV1 klo 21.05 Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Tammikuu 19, 2010, 20:51:57 A-talk to 21.1. TV1 klo 21.05
Tulossa: VR kohmeessa Otsikko: Vs: A-talk to 21.1. TV1 klo 21.05 Kirjoitti: Jukka Virtanen - Tammikuu 20, 2010, 13:16:04 Saamme varmaan ihailla tutkivaa journalismia ja huomata kuinka toimittaja on perehtynyt huolellisesti aiheeseen ilman ennakkoasenteita.
Otsikko: Vs: A-talk to 21.1. TV1 klo 21.05 Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Tammikuu 20, 2010, 13:20:30 VR kohmeessa
Junamatkustajien pinnaa on koeteltu tänä talvena. Junat ovat myöhästelleet jopa tuntikausia ja matkustajat ovat kärvistelleet asemilla tietämättä, tuleeko juna ollenkaan. Monia matkustajia harmittaa myös se, että junat eivät enää pysähdy pienillä lähiasemilla tai kulje yöllä. Paranisiko palvelu, jos VR saisi kilpailijoita? Vieraat: Anu Vehviläinen on liikenneministeri ja kuuluu Keskusta-puolueeseen. Vehviläinen uskoo matkustajien ymmärtävän, etteivät junat aina pysy aikataulussa. Tiedotus myöhästymisistä on kuitenkin saatava kuntoon. Vehviläinen solmi VR:n kanssa joulukuussa sopimuksen, jolla VR sai yksinoikeuden henkilöliikenteeseen kymmeneksi vuodeksi. Kilpailijat sallitaan rataosuuksilla, joilla VR ei liikennöi lainkaan. Petri Puikkonen on VR:n kilpailijaksi pyrkivän Proxionin johtaja. Hän toimii yrityksen hallituksen puheenjohtajana ja väliaikaisena toimitusjohtajana. Porvaripuolueen ministeri Anu Vehviläisen haluttomuus edistää kilpailun syntymistä on pettymys. VR taas ei ymmärrä, että se on olemassa asiakkaita varten. Siellä ajatellaan: ”Me ajamme raiteilla, tulkaa kyytiin, jos huvittaa”. VR tarvitsee kilpailijan. Kalevi Kämäräinen on Suomen Rautatiematkustajien puheenjohtaja. Poliitikot suojelevat VR:ää ja kilpailun avaaminen muille VR:n hylkäämillä rataosuuksilla on näennäestoimintaa. Avoin kilpailu parantaisi palvelua. Junat pysähtyisivät ehkä taas lakkautetuilla asemilla ja yölläkin saattaisi päästä Itä-Suomeen. Nyt junamatkustajat ovat VR:n armoilla. Mikael Aro on VR-Yhtymän toimitusjohtaja. VR:ssä pelätään, että kilpailu huonontaisi palvelua ja junamatkustaja kärsisi siitä. Suomen raideverkosto on yksisuuntaista ja ohituspaikkoja ei juuri ole. Raiteille mahtuu yksi juna kerrallaan. Aro ymmärtää matkustajien tyytymättömyyden tiedonkulkuun, sillä tiedotusjärjestelmä on kankea. Maaliskuussa VR saa uuden järjestelmän ja sen uskotaan parantavan tilannetta. Otsikko: Vs: A-talk to 21.1. TV1 klo 21.05 Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Tammikuu 20, 2010, 17:33:23 Aiheesta on jo keskustelua A-Tuubi:n Yleiset keskustelut osiossa.
http://atuubi.yle.fi/keskustelu/id-2006307 Otsikko: Vs: A-talk to 21.1. TV1 klo 21.05 Kirjoitti: Lasse Härkönen - Tammikuu 21, 2010, 22:55:34 Ohjelma löytyy myös netistä: http://areena.yle.fi/video/697865 (http://areena.yle.fi/video/697865)
Otsikko: Vs: A-talk to 21.1. TV1 klo 21.05 Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Tammikuu 21, 2010, 23:28:47 Pikauusinta heti perjantaina 22.1 YLE TV1 klo 13.45 - 14.30.
Otsikko: Vs: A-talk to 21.1. TV1 klo 21.05 Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Tammikuu 22, 2010, 08:44:32 Saamme varmaan ihailla tutkivaa journalismia ja huomata kuinka toimittaja on perehtynyt huolellisesti aiheeseen ilman ennakkoasenteita. Yllättäen näin kävikin. Keskustelun tasosta ei voi sanoa samaa.Otsikko: Vs: A-talk to 21.1. TV1 klo 21.05 Kirjoitti: Oskari Kvist - Tammikuu 22, 2010, 11:11:09 Joo. Taas kerran meni kilpailun (osittainen) vapauttaminen ja (VR:n) yksityistäminen sekaisin kuin puuro ja velli.
Britannian liikenteen yksityistämisestä kertova insertti pisti vielä asiaa sekaisin, ja tavan talliainen on taas saanut sellaisen kuvan että VR:rrää ollaan yksityistämässä, ja siitä sitten on kummunnut kommentteja tuonne sivulle. Ei näin. |