Otsikko: 4-kiskoinen vaihtoehto Kirjoitti: Eljas Pölhö - Lokakuu 12, 2024, 11:48:17 Liittyy ketjussa https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=10811.0 käytyyn keskusteluun.
Kysymys 1: Jos valitaan 4-kiskomalli (1435+1524 mm) jollekin rataosalle, niin voisiko joku tutkia seuraavan pikku tehtävän: Voiko Keski-Euroopassa sallittu matkustajavaunu (kapea) ja Suomessa sallittu vaunu (leveä) käyttää samaa korkeaa matkustajalaituria samalla puolen ilman että vaunun ja laiturin väliin jää turvattoman leveä väli? Kapeamman raideleveyden kiskotuksen olisi luonnollisesti oltava lähempänä laituria. Onko leveän raiteen kiskot asetettavissa sopivalle etäisyydelle kapeamman raidevälin kiskoista? Otsikko: Vs: 4-kiskoinen vaihtoehto Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Lokakuu 12, 2024, 14:49:40 Jos suomalainen vaunu on 3,2 m ja keskieurooppalainen 2,9 m leveä niin suomalaisen ulkoseinä on 15 cm etäämpänä keskilinjalta. Jos kiskon jalan puolikas on 7,5 cm ja kiskot ovat toisissaan kiinni niin se vastaisi vaunun leveyden eroa mutta muutama sentti lisää pitää varata kiskojen kiinnitystä varten.
Tähän tulee mutkia matkaan, koska jos keskieurooppalaisten vaunujen sijaan halutaan ajaa vaikka ruotsalaisilla jotka kanssa voivat olla 3,2 m leveitä, niin laituri tulee silloin kapeimmillaan 15 cm suomalaisvaunun seinästä. Mutta jos en muista väärin niin suomalaisten asemien laiturit on mitoitettu suomalaisia vaunuja vielä leveämpien venäläisten (tavara?) vaunujen leveyden mukaan. Silloin on muutama sentti vielä varaa hivuttaa lähemmäs laiturinreunaa jos lasketaan että venäläisillä vaunuilla ei tarvitse laiturille päästä. Kuvittelisin että tällaisia virityksiä tarvittaisiin vain muutamalle asemalle Suomessa, joissa esim venäläisen standardin mukaisia tavaravaunuja ei muutenkaan ajettaisi. Lähinnä kuvittelen että Helsingin päärautatieaseman tai vaikka Oulun tai Kemin matkustajaraiteiden olevan sellaisia. Nelikiskoraiteita ei maailmalla asemalaitureiden yhtedessä ole, vaan vanhastaan sellaiset asemat joissa kahta raideleveyttä esiintyy ovat olleet raja-asemia kuten Tornio, Haaparanta tai Brest ja asemarakennus on raiteiden välissä. Mutta nykyään sellainen viritys voi olla Kaunasissa Liettuassa, onko kukaan käynyt siellä että voisi kertoa onko siellä nelikiskoraiteita samalla asemalaiturilla? |