Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 16, 2024, 09:04:57



Otsikko: Pikaraitiovaunut törmänneet Itäkeskuksessa
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 16, 2024, 09:04:57
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010765706.html

Toivottavasti asiat saadaan selvitettyä ja vastaavat tapahtumat ennaltaehkäistyä.


Otsikko: Vs: Pikaraitiovaunut törmänneet Itäkeskuksessa
Kirjoitti: Lasse Holopainen - Lokakuu 16, 2024, 13:20:52
Jepulis, oli muuten koomisella tavalla komia näky.


Otsikko: Vs: Pikaraitiovaunut törmänneet Itäkeskuksessa
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Lokakuu 17, 2024, 19:39:03
Soveltuvin rautatietermein kerrottuna lähtevän junan kuljettaja ajoi nyt päin punaista lähtöopastinta. Kyseessä on alemman liikenteenhoidon rataosa ja kulkutielukitukset ovat vajavaisia syystä että tälle radan pääteliikennepaikalle hankittiin edullisin turvalaitos. Toteutukseen jäi mahdollisuus ns. viholliskulkutiehen, eli turvatun tulokulkutien asettamisen jälkeen viereisellä raiteella olevan vaihteen asentoa ei valvota, eli se voi olla miten päin vain. Kehittyneempi turvalaitos, joka tässäkin pitäisi ehdottomasti olla, kääntäisi tuon viereisellä raiteella olevan vaihteen saapuvan junan kulkutien muodostamisen yhteydessä suojaavaan asentoon. Silloin tällainen raideliikenneonnettomuus olisi mahdoton, etenkin kun kyseessä on tällainen yksinkertaisista yksinkertaisin ratapiha. Jos viereisen raiteen lähtevä kuljettaja lähtisi silloin päin "punaista", vaihteet olisivat oikeassa asennossa ja vain opastimen ohitus olisi luvaton, mikä asia käsiteltäisiin korkeintaan rautatieyhtiön turvallisuusyksikössä sisäisesti poikkeamatapahtumana, eikä olisi henkilö- eikä kalustovahinkoja.
Vaikuttaa siltä että pikaraitiotie Raide-Jokerin suunnittelussa ei ole, ainakaan tällaisessa peruskysymyksessä, käytetty turvalaitesuunnittelijaa? Onko kellään tietoa?


Otsikko: Vs: Pikaraitiovaunut törmänneet Itäkeskuksessa
Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Lokakuu 21, 2024, 05:43:08
Soveltuvin rautatietermein kerrottuna lähtevän junan kuljettaja ajoi nyt päin punaista lähtöopastinta. Kyseessä on alemman liikenteenhoidon rataosa ja kulkutielukitukset ovat vajavaisia syystä että tälle radan pääteliikennepaikalle hankittiin edullisin turvalaitos. Toteutukseen jäi mahdollisuus ns. viholliskulkutiehen, eli turvatun tulokulkutien asettamisen jälkeen viereisellä raiteella olevan vaihteen asentoa ei valvota, eli se voi olla miten päin vain. Kehittyneempi turvalaitos, joka tässäkin pitäisi ehdottomasti olla, kääntäisi tuon viereisellä raiteella olevan vaihteen saapuvan junan kulkutien muodostamisen yhteydessä suojaavaan asentoon. Silloin tällainen raideliikenneonnettomuus olisi mahdoton, etenkin kun kyseessä on tällainen yksinkertaisista yksinkertaisin ratapiha. Jos viereisen raiteen lähtevä kuljettaja lähtisi silloin päin "punaista", vaihteet olisivat oikeassa asennossa ja vain opastimen ohitus olisi luvaton, mikä asia käsiteltäisiin korkeintaan rautatieyhtiön turvallisuusyksikössä sisäisesti poikkeamatapahtumana, eikä olisi henkilö- eikä kalustovahinkoja.
Vaikuttaa siltä että pikaraitiotie Raide-Jokerin suunnittelussa ei ole, ainakaan tällaisessa peruskysymyksessä, käytetty turvalaitesuunnittelijaa? Onko kellään tietoa?

"Kun halvalla sai...!" Kuolemattoman Sulo Vilenin muistomerkki talous-"osaajien" johtamassa kaupungissamme!

Paskat turvallisuudesta!