Resiina-keskustelu

Resiina => Resiina-lehti => Aiheen aloitti: Markku Nummelin - Joulukuu 02, 2024, 14:29:12



Otsikko: Resiina 4/2024
Kirjoitti: Markku Nummelin - Joulukuu 02, 2024, 14:29:12
Resiina-lehti 4/2024 on mennyt tänään 2.12.2024 kirjapainoon. Vaikka joulupostin kanssa voi olla hieman ruuhkaa, eiköhän kaikki Resiinan lukijat saa lehtensä hyvissä ajoin joululukemisekseen. Luettavaa on mm. Petsamon monista raideliikennejärjestelmistä (ennen vuotta 1945), rautateiden asemapuistoista rautatienomenapuineen, Kyösti Kylälän panoksesta höyryveturien kehitykseen ja pohjois-amerikkalaisista tukkiradoista mielenkiintoisine vetureineen. Museorautatieyhdistyksen palstalla kerrotaan mm. miten vuodelta 1913 peräisin oleva moottorivaunu lähti nyt syksyllä varmaankin viimeisen kerran Loviisasta matkalleen kohti museointia. Ja vaikka edellisen lehden 3/2024 ilmestymisestä ei ole kovin pitkä aika, on uutispalstalle tullut taas aikamoinen määrä aineistoa. Nyt muuten voittekin jo lähettää uutisia jälleen seuravaan lehteen, käsittäen uutisia joulukuun 2024 alusta alkaen. Resiina lehden toimituskunta toivottaa antoisia lukuhetkiä perinteisen painetun lehden parissa, Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025!


Otsikko: Vs: Resiina 4/2024
Kirjoitti: Jukka Peltonen - Joulukuu 13, 2024, 21:48:44
Resiina-lehti 4/2024 saapui tänään postinumeroon 4300.


Otsikko: Vs: Resiina 4/2024
Kirjoitti: Jarno Heikkinen - Joulukuu 16, 2024, 15:44:07
Resiina-lehti saapunut postinumeroon 18130


Otsikko: Vs: Resiina 4/2024
Kirjoitti: Jukka P. T. Ruuskanen - Joulukuu 16, 2024, 20:42:42
Myös 70500 sai lehden tänään.


Otsikko: Vs: Resiina 4/2024
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Joulukuu 16, 2024, 21:45:53
Ja myös 02940 Espooseen


Otsikko: Vs: Resiina 4/2024
Kirjoitti: Jyrki Talvi - Joulukuu 16, 2024, 21:47:40
86300 Ratakilometri 658 kiittää ja kuittaa lehden saapuneeksi, pitää lukea ajan kanssa upea lukupaketti.


Otsikko: Vs: Resiina 4/2024
Kirjoitti: Stefan Baumeister - Joulukuu 16, 2024, 22:29:12
40740 sai tänään myös uudeen lehden ja kiitä


Otsikko: Vs: Resiina 4/2024
Kirjoitti: John Lindroth - Joulukuu 17, 2024, 01:47:42
Dressinen Har Ankommit Borgåbon/Ex Skattan kundi  tackar!


Otsikko: Vs: Resiina 4/2024
Kirjoitti: Simo Virtanen - Joulukuu 17, 2024, 09:32:55
33250 oli saanut yöllä postilaatikkoon postit ja Resiina matkassa. Hieno lehti jälleen kerran.


Otsikko: Vs: Resiina 4/2024
Kirjoitti: Mikko Nyman - Joulukuu 17, 2024, 14:40:38
Tuoreimmassa Resiinassa on Markun ansiokas pääkirjoitus VR:n omistaman museokaluston tulevaisuudesta.

Rohkenen kuitenkin olla Markun kanssa eri mieltä pääkirjoituksen yhdestä kohdasta, jossa hän kirjoittaa näin: "VR on tunnetusti irtautumassa museokalustosta. VR:ää on ohjannut yhtiökokouksen kevään 2024 päätös Rautatiemuseon Tukisäätiön perustamisesta ja museokaluston omistussuhteiden muuttamisesta."

En jaksa millään uskoa, että yhtiökokous olisi ohjannut VR:ää museokalustoasiassa, kun yhtiökokous ei ole ohjannut VR:ää missään muussakaan, yhteiskunnan kannalta huomattavasti merkittävämmissä asioissa VR:n koko osakeyhtiöaikana vuoden 1995 jälkeen.

Todennäköisyys sille, että kimmoke VR:n museokalustokysymykseen olisi tullut nimenomaan yhtiökokoukselta eli omistajalta, on historiankirjoja lukemalla olemattoman pieni. Perustan väitteeni sille, että olen seurannut varsin tarkasti VR:n toimintaa ja yhtiön suorittamaa omistajanohjausta viimeisten vuosikymmenien aikana ja uskon siksi tietäväni ainakin jotenkin, miten yhtiö pääpiirteissään toimii.

Selvyyden vuoksi todettakoon, että omistajanohjaus on omistajaohjauksen vastakohta eli tilanne, jossa häntä heiluttaa koiraa.

Tätä taustaa vasten ehdottaisin, että Markun pääkirjoituksessa esiin nostama ajatus Rautatiemuseon Tukisäätiön alkupääoman kaksinkertaistamisesta kannattaisi saattaa suoraan VR:n hallituksen tietoon.

Jos perustettavan säätiön alkupääoman tuplaamista viidestä miljoonasta kymmeneen miljoonaan euroon peilataan VR:n taseeseen, se tarkoittaa siinäkin tapauksessa reilun kahden miljardin taseen osalta vain alle puolta prosenttia.

Toisin sanoen VR:n äärimmäisen vahva tase ei heilahtaisi käytännössä mihinkään suuntaan, vaikka yhtiö pääomittaisi Rautatiemuseon Tukisäätiötä 10 miljoonalla eurolla alkuperäisessä suunnitelmassa olleen viiden miljoonan sijaan. Tällä VR:n kannalta mitättömän pienellä asialla olisi kuitenkin valtava merkitys suomalaisen rautatiehistorian säilyttämisen kannalta.

Jotta Rautatiemuseon Tukisäätiö -asian voi laittaa oikeaan mittasuhteeseen, sitä voi verrata VR:n avainhenkilöiden palkitsemiseen. VR:n vuoden 2022 palkitsemisesta yhtiö kirjoittaa Palkitsemispolitiikka-dokumentissaan (https://vrgroup.studio.crasman.cloud/file/dl/i/r1QD-Q/XS5iqiLMX9DPBNMmiNVTfg/VR_Group_Palkitsemispolitiikka_2023_ja_Palkitsemisraportti_2022.pdf) näin: "VR palkitsi niiden yhtiön palkkiomallien piirissä oleville, joissa VR Groupin käyttökate oli määritetty palkkiomaksun laukaisevaksi tekijäksi […] erillispalkkioina […] yhteensä noin 2,67 miljoonaa euroa".


Otsikko: Vs: Resiina 4/2024
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Joulukuu 17, 2024, 17:01:26
Jotta Rautatiemuseon Tukisäätiö -asian voi laittaa oikeaan mittasuhteeseen, sitä voi verrata VR:n avainhenkilöiden palkitsemiseen. VR:n vuoden 2022 palkitsemisesta yhtiö kirjoittaa Palkitsemispolitiikka-dokumentissaan (https://vrgroup.studio.crasman.cloud/file/dl/i/r1QD-Q/XS5iqiLMX9DPBNMmiNVTfg/VR_Group_Palkitsemispolitiikka_2023_ja_Palkitsemisraportti_2022.pdf) näin: "VR palkitsi niiden yhtiön palkkiomallien piirissä oleville, joissa VR Groupin käyttökate oli määritetty palkkiomaksun laukaisevaksi tekijäksi […] erillispalkkioina […] yhteensä noin 2,67 miljoonaa euroa".

Jotta ei synny vahingossa väärää mielikuvaa, mitä Mikkokaan ei varmaan halua, niin kyseiseen avainhenkilöiden joukkoon taisi kuulua satoja työntekijöitä.


Otsikko: Vs: Resiina 4/2024
Kirjoitti: Mikko Nyman - Joulukuu 17, 2024, 17:45:21
Jotta ei synny vahingossa väärää mielikuvaa, mitä Mikkokaan ei varmaan halua, niin kyseiseen avainhenkilöiden joukkoon taisi kuulua satoja työntekijöitä.

Juuri tämähän asiani pointti olikin, kuinka monta ihmistä oli kyseisten kannustimien piirissä vuonna 2022.

Joku saattaisi ajatella kommenttisi olevan muotoiltu niin, että se pyrkii ohjaamaan asian fokuksen tarkoituksella toisaalle. Mutta sehän ei ole VR-genressä millään lailla uutta.


Otsikko: Vs: Resiina 4/2024
Kirjoitti: Joonas Kauppinen - Joulukuu 17, 2024, 19:31:17
Tuoreimmassa Resiinassa on Markun ansiokas pääkirjoitus VR:n omistaman museokaluston tulevaisuudesta.

Rohkenen kuitenkin olla Markun kanssa eri mieltä pääkirjoituksen yhdestä kohdasta, jossa hän kirjoittaa näin: "VR on tunnetusti irtautumassa museokalustosta. VR:ää on ohjannut yhtiökokouksen kevään 2024 päätös Rautatiemuseon Tukisäätiön perustamisesta ja museokaluston omistussuhteiden muuttamisesta."

En jaksa millään uskoa, että yhtiökokous olisi ohjannut VR:ää museokalustoasiassa, kun yhtiökokous ei ole ohjannut VR:ää missään muussakaan, yhteiskunnan kannalta huomattavasti merkittävämmissä asioissa VR:n koko osakeyhtiöaikana vuoden 1995 jälkeen.

Todennäköisyys sille, että kimmoke VR:n museokalustokysymykseen olisi tullut nimenomaan yhtiökokoukselta eli omistajalta, on historiankirjoja lukemalla olemattoman pieni. Perustan väitteeni sille, että olen seurannut varsin tarkasti VR:n toimintaa ja yhtiön suorittamaa omistajanohjausta viimeisten vuosikymmenien aikana ja uskon siksi tietäväni ainakin jotenkin, miten yhtiö pääpiirteissään toimii.

Selvyyden vuoksi todettakoon, että omistajanohjaus on omistajaohjauksen vastakohta eli tilanne, jossa häntä heiluttaa koiraa.

Tätä taustaa vasten ehdottaisin, että Markun pääkirjoituksessa esiin nostama ajatus Rautatiemuseon Tukisäätiön alkupääoman kaksinkertaistamisesta kannattaisi saattaa suoraan VR:n hallituksen tietoon.

Jos perustettavan säätiön alkupääoman tuplaamista viidestä miljoonasta kymmeneen miljoonaan euroon peilataan VR:n taseeseen, se tarkoittaa siinäkin tapauksessa reilun kahden miljardin taseen osalta vain alle puolta prosenttia.

Toisin sanoen VR:n äärimmäisen vahva tase ei heilahtaisi käytännössä mihinkään suuntaan, vaikka yhtiö pääomittaisi Rautatiemuseon Tukisäätiötä 10 miljoonalla eurolla alkuperäisessä suunnitelmassa olleen viiden miljoonan sijaan. Tällä VR:n kannalta mitättömän pienellä asialla olisi kuitenkin valtava merkitys suomalaisen rautatiehistorian säilyttämisen kannalta.

Jotta Rautatiemuseon Tukisäätiö -asian voi laittaa oikeaan mittasuhteeseen, sitä voi verrata VR:n avainhenkilöiden palkitsemiseen. VR:n vuoden 2022 palkitsemisesta yhtiö kirjoittaa Palkitsemispolitiikka-dokumentissaan (https://vrgroup.studio.crasman.cloud/file/dl/i/r1QD-Q/XS5iqiLMX9DPBNMmiNVTfg/VR_Group_Palkitsemispolitiikka_2023_ja_Palkitsemisraportti_2022.pdf) näin: "VR palkitsi niiden yhtiön palkkiomallien piirissä oleville, joissa VR Groupin käyttökate oli määritetty palkkiomaksun laukaisevaksi tekijäksi […] erillispalkkioina […] yhteensä noin 2,67 miljoonaa euroa".


Hyvä kirjoitus Mikolta!


Otsikko: Vs: Resiina 4/2024
Kirjoitti: Veeti Pietilä - Joulukuu 17, 2024, 20:01:32
05460 kiittää ja kuittaa hyvästä lukupaketista!


Otsikko: Vs: Resiina 4/2024
Kirjoitti: Jukka Tölkkö - Joulukuu 18, 2024, 03:14:55
00370 ratakilometriltä 8 kuittaa Resiina-lehden saapuneeksi!


Otsikko: Vs: Resiina 4/2024
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Joulukuu 18, 2024, 16:24:46
53100 on saanut näiden viestien innostamana kuitenkin palata jo kahtena päivänä postilaatikolta tyhjin käsin takaisin. :(


Otsikko: Vs: Resiina 4/2024
Kirjoitti: Jari Välimaa - Maaliskuu 04, 2025, 16:09:10

Tasoristeys-palstan sivulla s.53 kerrotaan uutinen Euroopan Unionin Rautatieviraston myöntämästä luvasta Suomeen. muutamia täsmennyksiä.

Kysymys on turvallisuustodistuksesta ja sen päivityksistä (termi Traficom) jonka Euroopan Unionin rautatievirasto on myöntänyt kahdelle ruotsalaiselle rautatieoperaattorille.

Hector Rail AB

https://eradis.era.europa.eu/safety_docs/scert/getAttachment.aspx?id=156183&fname=Single+Safety+Certificate.pdf,

jonka alueet ovat

Danmark

Persontrafik, exklusive höghastighetstrafik
Godstrafik, inklusive trafik med farligt gods
Alla klasser av farligt gods

Norge

Godstrafik, inklusive trafik med farligt gods
Alla klasser av farligt gods

Sverige

Persontrafik, inklusive höghastighetstrafik
Godstrafik, inklusive trafik med farligt gods
Alla klasser av farligt gods

Finland

Endast växling,
Alla klasser av farligt gods[/left]

Railcare T AB

https://eradis.era.europa.eu/safety_docs/scert/getAttachment.aspx?id=153633&fname=Single+Safety+Certificate.pdf

jonka alueet ovat

Norge

Godstrafik, exklusive trafik med farligt gods

Sverige

Godstrafik, inklusive trafik med farligt gods
- drift av fordon på privatägda sidospår, - Körtest av
fordon och/eller stationära test av fordon, - drift av
fordon för aktiviteter i samband med underhåll av
infrastruktur.

Finland

Endast växling

Lupia ei siis ole myönnetty erityisesti Suomeen vaan osana eurooppalaista lupaa jota on vain päivitty Suomen osalta ja se on voimassa koko Suomessa.

Ja kalustopuolella ERA on myöntänyt tyyppihyväksynnän jo vuonna 2022 Suomeen.

Green Cargolla on jo turvallisuustodistus kattaen Tanskan, Norjan  ja Ruotsin. Suomen lisääminen tuohon listaan ei kuin 5 min homma. https://eradis.era.europa.eu/safety_docs/scert/getAttachment.aspx?id=121863&fname=Single+Safety+Certificate.pdf