Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 20, 2025, 13:06:36



Otsikko: Uudet veturisarjat VR:n radoilla 1950 (osa 3 av 4)
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 20, 2025, 13:06:36
UUDET VETURISARJAT VR:n RADOILLA 1950 (osa 3 av 4)

Vk6 = 2-sylinterinen märkähöyryveturi, B2’t (0-4-4T)

On lähinnä tulkintakysymys onko Vk6 uusi veturisarja (annettu 1950) vai lasketaanko se F1-sarjan uudeksi tunnukseksi, kuten kirjassa ”Höyryveturit Valtionrautateillä” s. 138-142. Veturit valmistettiin Rauman Rautatielle 1897 suunnilleen samojen piirustusten mukaan kuin aiemmat SVR:lle ja Porvoon Rautatielle valmistetut F1-veturit. Sarjan Vk6 kaksi veturia ovat aikaisemminkin tilapäisesti liikkuneet VR:n radoilla ollessaan Rauman Rautatien vetureina  2 ja 3 konepajakäynneillään VR:n konepajoilla.

SLM 1023 - 1897 = Rauma 2 - 1.7.1950 lukien VR:n Vk6 n:o 70 (VR kattila 9735)

SLM 1024 - 1897 = Rauma 3 - 1.7.1950 lukien VR:n Vk6 n:o 71 (VR kattila 9736)

Vuonna 1950 vetureita käytettiin VR:n yleisessä liikenteessä yhteensä 17820 km, joka jakaantui henkilöjunat 564 km, järjestelyjunat 56 km ja vaihtotyö 1720 tuntia.

Osuusliike Voima I.L. Tampereelta tarvitsi oman höyrykattilansa korjaustöiden ajaksi vuokraveturia kesällä 1951 ja VR vuokrasi veturin Vk6 n:o 71, joka siinä vaiheessa oli vielä Raumalla.

N:o 70 siirrettiin 1951 Hyvinkään konepajojen käyttöön ja N:o 71 höyrynantotehtävän jälkeen tarjottiin Vaasan konepajan käyttöön, mutta on epävarmaa otettiinko sitä siellä liikenteeseen (oli Tampereen varikolla 11.1953). Käytettävissäni ei ole tietoja niiden käyttötunneista tai ajokilometreistä konepajojen alaisina.

Molemmat veturit hylättiin 9.12.1953 Koneosaston toimesta, jolloin n:o 70 oli Hyvinkään konepajalla ja n:o 71 Tampereen varikolla. Veturit olivat liikennekunnossa, mutta tarvitsivat kattilan katsastuksen ennen mahdollista käyttöä.

Rataosasto ilmoitti (Rt 1077/1354) 1.4.1953 tarvitsevansa kaksi pientä höyryveturia omaan käyttöönsä höyrynantotehtäviin. Koneosasto tarjosi Vk6-vetureita. Rataosaston apulaisjohtaja Wald. Jansson ilmoitti (Rt 143/1292) 2.4.1954, ettei rataosasto ole varojen puutteessa vielä ryhtynyt veturitallin rakentamiseen Järvelässä ja heidän puolestaan veturit voidaan myydä [muille tai romuksi].

Välittömästi tämän jälkeen määrättiin (Ko 392/612, 7.4.1954 ja Ko 392/627, 9.4.1954), että ”Vk6 veturit 70 ja 71 romutetaan Hyvinkään konepajalla. Niidet kattilat varastoidaan Turun konepajan alueelle”.

Kuva: Suomen Kuvalehti, Hämeen Sanomain lisälehti N:o 19-20, 1.1.1912 (s. 20)


Otsikko: Vs: Uudet veturisarjat VR:n radoilla 1950 (osa 3 av 4)
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 20, 2025, 18:49:41
MB vahvisti alkaperäisen kuvan persteella, että kuvassa on veturi n:o 2 (Kiukaisten-Kauttuan vihkiäisjunassa Kauttuan asemalla).