Otsikko: Uudet veturisarjat VR:n radoilla 1950 (osa 4 av 4) Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 21, 2025, 11:05:43 UUDET VETURISARJAT VR:n RADOILLA 1950 (osa 4 av 4)
VMT Vdm 4 [= Valmet Move 4] (pyörästö B dm, 750 mm raideleveys) VR:n rautatierakennusosasto hankki 1950 neljä uutta moottoriveturia käytettäväksi rautatierakennuksilla. VMT:n/Valmetin valmistusnumerot ovat tyyppikohtaisia, Move 4:ssä n:ot 1 - 18. Valmistusvuodet olivat 1950-1959 ja raideleveydet 600 mm-1524 mm. Valtion Metallitehtaat (VMT) muutettiin 1951 osakeyhtiöksi nimeltään Valmet Oy. Rro n:o 18 = VMT 2 - 1950 - moottori Perkins n:o 35126 Rro n:o 19 = VMT 1 - 1950 (17.4.1950) - moottori Perkins n:o 35127 Rro n:o 20 = VMT 6 - 1950 (8.7.1950) - moottori Perkins n:o 35129 Rro n:o 21 = VMT 5 - 1950 - moottori Perkins n:o 35131 Rro 18 ja 21 sijoitettiin aluksi Joensuun-Koveron rautatierakennukselle. Rro 19 ja 20 sijoitettiin aluksi Siilinjärven-Juankosken rautatierakennukselle. Vetureiden myöhempiä sijoituspaikkoja ovat olleet mm. Suolahti-Haapajärvi, Murtomäki-Otanmäki, Kontiomäki-Taivalkoski ja Lahti-Loviisa-radan muutostyö. Kaikki neljä hylättiin 8.6,1961, jolloin ne olivat rakennusosaston Vilppulan varastolla. Hylkäämisensä jälkeen veturit myytiin teollisuuslaitoksille, kuten Finlayson-Forssa Oy:lle (Rro 19) ja Yhtyneet Paperitehtaat Oy:n Olkkolan sahalle (Rro 20). VR:lle myytyjen vetureiden teho oli 40* hv, paino 4 t, sn 14 km/h, vetovoima 800 kg ja suurin junapaino 80 t, 1:100 nousussa 25 t. *) Yleensä tehoksi mainitaan 35 hv, mutta Rro:n kalustoluettelo sanoo 40 hv. Selvittely kesken: Lahti-Loviisa muutostyön kalustoluettelo antaa mm. veturit 19, 20, 21 ja moottorin 35126. Oliko n:o 18 jo Vilppulassa ilman moottoria? Kuva: https://vaunut.org/kuva/81479 |