Otsikko: Suomalaisia 26-tonnisia 240 hv vetureita valmistettiin 1960-luvulla Kirjoitti: Mikko Ketolainen - Tammikuu 21, 2025, 16:44:01 Suomalaisia 26-tonnisia 240 hv vetureita valmistettiin 1960-luvulla yllättävässä paikassa
Tampere oli suomalaisen veturinvalmistuksen keskus, mutta kotimaisia vetureita valmistettiin myös Turengin Sokeritehtaalla Janakkalassa. Tampere oli koko 1900-luvun ajan suomalaisen veturinvalmistuksen keskus. Harva tietää, että vetureita on valmistettu myös sokeritehtaalla Janakkalan Turengissa. Asialla oli tamperelaislähtöinen mutta sittemmin Helsinkiin siirtynyt Insinööritoimisto Saalasti. Ensimmäinen Saalastin suunnittelema Otso 1 -veturi oli valmistunut lokakuussa 1957 Sunila Osakeyhtiölle. Tämä dieselvaihtoveturi painoi 18 tonnia, moottoriteho oli 115 hv ja nopeus 30 km/h. Valtionrautateiden eli VR:n käytössä se sai kutsumanimen "Veto-Jussi". "Tämä veturityyppi osoittautui heti erittäin käyttökelpoiseksi ja sopivaksi Valtiorautateiden vaihtotyöhön erikoisesti sen takia, että veturin moottori on ilmajäähdytetty, vaihteisto täysin hydraulinen ja veturin ajo automaattisen vaihteiston ansiosta erittäin yksinkertainen", kuvailtiin Insinööriuutisissa 16. tammikuuta 1965. VR oli tilannut Saalastilta 30 Veto-Jussia. Niitä käytettiin pienemmillä ratapihoilla ja sivuradoilla ympäri Suomea. "Erikoisena etuna on mainittava se, että nämä pienveturit eivät tarvitse tallia, jonka kustannukset useimmissa tapauksissa olisivat samaa suuruusluokkaa kuin itse veturin." VR:n ratapihat ja sivuradat olivat pääsääntöisesti varsin tasaisia, mutta yksityisen teollisuuden radoilla saattoi olla suuriakin nousuja. "Onhan tunnettua, että monet puunjalostusteollisuuslaitokset sijaitsevat meren tai järven rannassa ja rautatiet ovat taas useimmissa tapauksissa korkealla." Tällaisiin olosuhteisiin Otso 1 oli liian heikkotehoinen, joten Saalasti suunnitteli vuonna 1961 raskaamman Otso 2:n. Sen teho oli 220 hv ja paino 28 tonnia. Pian myös VR kaipasi tehokkaampaa veturia, joten Saalasti kehitti Veto-Jussista uudemman version, mallinimeltään "Otso 2 VR". Moottoriteho oli 240 hv, paino 26 tonnia ja nopeus 50 km/h. Sen oli tarkoitus korvata VR:n kevyemmät höyryveturit vaihtotyössä. Pieniä teollisuuslaitoksia varten valmistettiin myös "Otso 1 -teollisuusmallia", joka oli "erittäin halpa ja vaati mahdollisimman vähän huoltoa". Moni pieni suomalainen teollisuuslaitos oli käyttänyt aiemmin 5–10 tonnin painoisia, mekaanisella vaihteistolla varustettuja vaununsiirtovälineitä, jotka olivat 1960-luvulla jo vanhoja ja jääneet liian pieneksi. "Pieneksi jääminen johtuu siitä, että Valtionrautatiet on konstruoinut ja ottanut käyttöön uusia 80 tonnin painoisia vaunuja, ja erikoisesti Venäjältä saapuu tavaraa paljon 4-akselisissa 80 tonnin painoisissa vaunuissa, jotka enimmäkseen ovat liukulaakereilla varustettuja ja talvella erittäin raskaita liikutella", Insinööriuutisissa kerrottiin. Otso 1:n teollisuusmalli pystyi siirtelemään 700–800 tonnin junia ja oli "varusteiltaan mahdollisimman nykyaikainen". Koska Otso-veturit oli suunniteltu erityisesti Suomeen, pärjäsivät ne myös talviolosuhteissa. Veturin normaalivarustukseen kuului paineilmatoiminen lumiaura ja niin sanottu sivuaura. "Näillä veturinkuljettaja voi hoitaen auran pneumaattisesti aurata radan ja tarvittaessa myös radan sivut sivuauralla." Otso-veturit valmistettiin Turengin Sokeritehdas Oy:n konepajalla, joskin monenlaista osaa teetettiin myös alihankintana. "Lokomo takoo akselit, A. Ahlström Oy:n Karhulan tehtaiden teräsvalimo valaa vaativia teräsvaluosia, eri hammaspyörätehtaat valmistavat vetureihin hammaspyöriä ja kumitehtaat tiivisteitä, kiilahihnoja ym", Insinööriuutisissa kuvailtiin. 1960-luvun puolivälissä Otso-vetureita oli VR:llä ja suomalaisilla teollisuuslaitoksilla käytössä jo 50 kappaletta. Insinööritoimisto Saalasti oli aloittanut rautateiden parissa 1950-luvun alussa, kun sotakorvausmateriaaliksi tarkoitetut kapearaiteiset pienveturit piti muuttaa Suomen raideleveydelle. 1970-luvulla yritys aloitti rautatiekaluston viennin toimittamalla vetureita Ruotsiin. Saalastin tytäryhtiö Teräspyörä-Steelwheel Oy huoltaa ja valmistaa rautatiekalustoa vielä 2000-luvulla. https://tinyurl.com/ys7n9rxv |