Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 23, 2025, 08:08:43



Otsikko: Muutetut veturit VR:lla 1950 (osa 2 av 2) öljypoltto
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 23, 2025, 08:08:43
MUUTETUT VETURIT 1950 (osa 2 av 2) - öljypoltto

VR:n öljypolttoisista vetureista olen kirjoittanut jo aikaisemmin https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=9665 ja öljypolttoisia vetureita on käsitelty myös kirjassa ”Höyryveturit Valtionrautateillä” s.22-23 ja 519.

Tässä on lähinnä muistutus vuoden 1950 osalta ja öljypoltolla ajetut kilometrit vuoden 1950 kuluessa.

Veturit:
Pr1 765 - koko vuosi öljypolttoisena
Pr1 766 - viimeinen ajo öljypolttoisena 1.11.1950, hiilille 20.12.1950
Pr1 771 - koko vuosi öljypolttoisena
Pr1 772 - koko vuosi öljypolttoisena
Pr1 773 - koko vuosi öljypolttoisena

Hr1 1005 - viimeinen ajo öljypolttoisena 2.1.1950, hiilille 25.2.1950

Pr2 1800 - koko vuoden ajokiellossa ja konepajalla, hiilille 1951
Pr2 1801 - alkuvuosi ajokiellossa ja konepajalla, hiilille 5.7.1950
Pr2 1802 - kattilaräjähdys 3.12.1949, odotti konepajaan pääsyä
Pr2 1803 - alkuvuosi ajokiellossa ja konepajalla, hiilille 28.10.1950

Viimeinen aidosti öljypolttoisena liikennöinyt oli Pr1 773 (8.11.1951 saakka), muodollisesti viimeinen oli Pr2 1802, joka pääsi konepajasta hiilille muutettuna 28.4.1954.

- - -
Muita merkittäviä muutoksia 1950 oli Vr2 sarjan hytin muutospiirustusten laatimistyön käynnistyminen. Veturimiesliitto oli pyytänyt muutosta vuodesta 1933 lähtien ja nyt myös liikenneosasto liittyi muutosta vaativien joukkoon. Samassa yhteydessä laadittiin muutoksia hallintalaitteisiin.

- - -
Liitteet:
- Kilometritilasto 1950 = öljypolttoiset veturit (kaikki Pasilan varikolla)- pdf
- Pr2 1801 22.7.1949 paikallisjunassa (kuva Ian G.T. Duncan) - jpg