Otsikko: Vetureiden lisäys VR:llä 1950 (osa 1 av 2) käytetyt veturit Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 25, 2025, 11:30:37 VR VETUREIDEN LISÄYS 1950 (osa 1 av 2) käytetyt veturit
Vr4 1423 = VIW 4653-1945 (USATC 6763), saapui Turkuun 25.8.1948. Annettu VR kattilanumero 4579, Helsingin konepajalta Pasilan varikolle 22.3.1950 (viimeisenä käyttöönotettu Vr4) Ajokilometrit 1950: 3 = 1285, 4 = 3966, 5 = 4309, 6 = 3212, 7 = 4748, 8 = 5762, 9 = 5842, 10 = 5853, 11= 3800, 12 = 2090 - Lisää tietoja kuljetuksesta USA-Turku-Helsinki on 1404 artikkelissa: https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=15792.0 RAUMAN RAUTATIELTÄ VR:lle 1.7.1950 Rauma 1 - 1’C (2-6-0) - SLM 992 / 1896 - (VR ei antanut numeroa) - vastasi Sk2-veturia, mutta ei otettu käyttöön VR:llä ja hylättiin 1.11.1950 Rauma 2 - B2’t (0-4-4T) - SLM 1023 / 1897 - VR Vk6 n:o 70 Rauma 3 - B2’t (0-4-4T) - SLM 1024 / 1897 - VR Vk6 n:o 71 - Näistä kahdesta on lisää https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=15753.0 Rauma 4 - 1’C (2-6-0) - SLM 731 / 1892 - VR Sk3 174 - Veturi ostettu VR:ltä 17.2.1925. Se hylättiin 23.1.1957 - (Rauman alkuperäinen n:o 4 oli myyty Ab J.W. Enqvist Oy:lle) Rauma 5 - 1’C (2-6-0) - Tampella 199 / 1912 - VR Sk5 n:o 66 Rauma 6 - 1’C (2-6-0) - Tampella 134 / 1908 - VR Sk5 n:o 67 - veturi 66 hylättiin 31.8.1955 - veturi 67 oli alkujaan Raahen Rautarien n:o 3. VR:llä 3.1926-2.1927 G11 401, 2.1927-5.1948 VR G12/Sk5 n:o 67, myyty Rauman Rautatielle 5.1948. Veturi hylättiin 9.12.1953. Rauma 7 - 1’D1’t (2-8-2T) - Tampella 210 / 1913 - VR Vk5 n:o 72 Rauma 8 - 1’D1’t (2-8-2T) - Tampella 209 / 1913 - VR Vk5 n:o 73 Näistä kahdesta on lisää https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=15751.0 Rauma 9 - 1’D (2-8-0) - Tampella 467 / 1935 - VR Tk3 n:o 1117 Rauma 10 - 1’D (2-8-0) - Tampella 375 / 1927 - VR Tk3 n:o 1118 - Rauma 10 numero vuoteen 1948 asti oli 8. Se oli Suomen vanhin K5 (Tk3)-sarjan veturi. VR antoi Tampellalle luvan valmistaa veturi Rauman Rautateille käyttäen VR:n tulevien vetureiden 800-803 piirustuksia. Kumpikin veturi hylättiin vuonna 1969. |