Otsikko: Uuteen käyttöön myydyt VR veturit 1950 Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 27, 2025, 12:03:06 VR 1950 uuteen käyttöön myydyt veturit (2 kpl)
Sk1 165 - SLM 811 / 1893 - myyty Ab J. W. Enqvist Oy:lle 12.9.1950 / 7.10.1950 Sk1 186 - Dübs 3190 / 1894 - myyty KSR:lle 2.3.1950 / 16.3.1950 (Rh, Ko ja Vo antavat kukin oman myynti-ilmoituksensa, joten muutaman päivän eroista kirjelmissä ei kannata huolestua. Lisäksi VR toimitti veturit vasta kun lasku oli maksettu. On siis paljon päiviä, joista valita.) Sk1 165 (ent. G1 165) oli yksi yhdeksästä SLM:ltä 1893 hankitusta veturista (G1 164-172). Veturin 165 kattilan täyskorjaus oli leimattu 7.7.1947 Kuopion konepajalla. Veturin sijoituspaikka oli tuolloin Turku, Salon alavarikko. Pasilan varikon työkirjan mukaan se saapui Salosta Pasilaan 9.2.1950, Helsingin konepalla muutettu 15.2.1950 lämmitysveturiksi, lainassa Valiolla 16.2.1950-15.4.1950, lämmityslaitteisto purettu 17.4.1950 Helsingin konepajalla. VR:n ja Valion välisen kirjeenvaihdon mukaan veturi oli vuokrattuna Voinvienti-Osuusliike Valion Helsingin meijerille myös 13.6.1950 lukien ”toistaiseksi”, mutta tämä ei ilmene Pasilan varikon työkirjasta (lisää osassa VR vetureiden vuokraaminen 1950). Lähti Pasilasta Ab J.W. Enqvist Oy:lle Lielahteen 7.10.1950. Tästä sarjasta oli aiemmin jo hylätty neljä veturia: G1 164 - hylätty 1934.06.21 G1 168 - hylätty 1935.12.19 G1 169 - hylätty 1924.08.21 (vaurioitunut yhteentörmäyksessä 12.7.1924 lähellä Siilinjärveä) G1 172 - hylätty 1934.06.21 Loput neljä hylättiin vuosina 1951-1953: Sk1 166 - hylätty 1953.01.28 Sk1 167 - hylätty 1952.01.09 Sk1 170 - hylätty 1952.01.09 Sk1 171 - hylätty 1951.01.30 (ennen hylkäystään oli useita vuosi vuokrattuna Oy Vuoksenniska Ab:lle) Sk1 186 oli yksi viidestä Dübs’iltä 1894 saapuneesta G4 veturista. Veturi oli viimeksi ollut Kuopion konepalla II lk:n korjauksessa 27.3.-19.4.1948 ja sen jälkeen se oli sijoitettu Pieksämäen varikolle. Veturi myytiin 16.3.1950 Rh:n kirjeen 606/1401, 2.3.1950 ja Karhulan-Sunilan Rautien kirjeen 13.3.1950 perusteella hintaan 1,0 milj. markkaa. Siirrosta Pieksämäeltä Kymiin veloitettiin erikseen. Yksi veturi tästä sarjasta oli hylätty jo aikaisemmin: G4 190 - hylätty 1933.06.01 Loput kolme hylättiin 1953-1954: Sk1 187 - hylätty 1954.07.27 Sk1 188 - hylätty 1953.06.03 Sk1 189 - hylätty 1953.01.23 Sk1 186 Karhulan-Sunilan Rautatiellä: https://vaunut.org/kuva/58067 Otsikko: Vs: Uuteen käyttöön myydyt VR veturit 1950 Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Tammikuu 27, 2025, 17:10:16 Rahanarvolaskuri: vuoden 1950 1 miljoona markkaa = 48045 euroa v. 2024 rahassa.
Aika hyvä hinta vanhasta pikkuruskeesta. Otsikko: Vs: Uuteen käyttöön myydyt VR veturit 1950 Kirjoitti: Petri Nummijoki - Tammikuu 27, 2025, 21:10:26 Rahanarvolaskuri: vuoden 1950 1 miljoona markkaa = 48045 euroa v. 2024 rahassa. Aika hyvä hinta vanhasta pikkuruskeesta. On se hyvä hinta. Toukokuussa 1950 maksoi bensiinikäyttöinen Harmaa Ferguson 272250 mk ilman hihnapyörää ja valoja. Tosin säännöstelytaloudessa ostajia tyypillisesti hyväksikäytettiin kytkemällä työkoneita traktorikaupan yhteyteen eli todelliset maksetut hinnat olivat varmaan tuplat tähän verrattuna. Silti Sk1:n hinnan voidaan katsoa olleen noin kahden uuden traktorin verran. Otsikko: Vs: Uuteen käyttöön myydyt VR veturit 1950 Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 27, 2025, 23:21:38 Rahanarvolaskuri: vuoden 1950 1 miljoona markkaa = 48045 euroa v. 2024 rahassa. Aika hyvä hinta vanhasta pikkuruskeesta. On se hyvä hinta. Toukokuussa 1950 maksoi bensiinikäyttöinen Harmaa Ferguson 272250 mk ilman hihnapyörää ja valoja. Tosin säännöstelytaloudessa ostajia tyypillisesti hyväksikäytettiin kytkemällä työkoneita traktorikaupan yhteyteen eli todelliset maksetut hinnat olivat varmaan tuplat tähän verrattuna. Silti Sk1:n hinnan voidaan katsoa olleen noin kahden uuden traktorin verran. Edit: Sk1 olikin 2500 mk/vrk (400 pv ostohintaan), Sk3 oli 3100 mk |