Otsikko: Vetureiden vuokraaminen 1950 Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 28, 2025, 10:43:51 VETUREIDEN VUOKRAAMINEN 1950
Valtionrautatiet on vuokrannut vetureita muille toimijoille osittain vaihtotöihin ja osittain höyrynantoon. Rh 2450/7482, 30.9.1949 päivitti vetureiden päivävuokrahinnaston: Sk1 = 2500 mk Sk2 = 2800 mk Sk3 = 3100 mk Sk4, Tk1 ja Tk2 = 3400 mk Moottoriveturit = 1300 mk (Rh 2620/7974, 20.10.1949) Muut vuokraukset harkittiin tapauskohtaisesti. Vuokriin ei sisältynyt miehistö eikä polttoaine. Veturien kuljetus käyttöpaikalle ja takaisin veloitettiin erikseen ja sen hinnan määritteli tariffitoimisto huomioiden, että vetureiden työpaino oli Sk1 = 42,5 t Sk2 = 45,0 t Sk3 = 59,5 t Sk4 = 63,9 t Tk1 = 62,2 t Tk2 = 60,6 t Vuodelta 1950 on tiedossa seuraavat vuokraamiset (sisäiset vuokrat esim. Rautatierakennusosastolle eivät sisälly tähän listaukseen; ks. Rautatierakennukset 1950) Karhulan-Sunilan Rautatielle vuokratut veturit syksystä 1949 vuoden 1950 loppuun: Sk1 140 = 1949.09.26 - 1949.10.07 Sk1 162 = 1949.10.07 - 1949.10.17 Sk2 372 = 1949.10.17 - 1950.01.21 (siirretty Kotkan alavarikolle) Karhulan Sunilan rautateillä oli A. Ahlströmiltä ostetut G1 130, G1 131 ja maaliskuussa 1950 VR:ltä hankittu Sk1 186, minkä jälkeen VR:n vetureiden tarve näyttää vähentyneen muutamaksi vuodeksi. Kaukaan Tehdas OY:lle Lauritsalaan vuokrattu: Sk1 146 Vuokrattu Kouvolan varikolta n. 1950.11.21. Vuokra-aikaa jatkettiin 1950.12.12 siihen saakka kunnes tehtaan oman veturin (ent. Sk1 N:o 159) kattilan korjaus valmistui. Veturi palautui VR:lle 1951.02.21 (mutta ei ole varmaa oliko vuokralla keskeytyksettä). Outokumpu Oy (sijainti ei selviä): Sk1 167 ollut vuokralla … 1950.11.29 … Rauma-Raahe OY, Rauman tehtaat vuokrasi: Sk2 321 1950.12.02-1950.12.23 Turengin Sokeritehdas Oy:lle vuokrattu: Sk3 1950.02.07 alkaen viikoksi Riihimäen varikolta entisin ehdoin vaihtotöihin Sk3 1950.11.x noin 120 päiväksi Riihimäen varikolta Aiemmissa sopimuksissa veturi on ollut Sk3 383 Riihimäen varikolta. Voinvienti-Osuusliike Valio r.l., Helsingin meijeri vuokrasi: Sk1 165 1950.02.16 - 1950.04.15 Sk1 165 1950.06.13 - n. 1950.06.26 Pasilan varikon työkirjan mukaan se saapui Salosta Pasilaan 1950.02.09, Helsingin konepalla muutettu 1950.02.15 lämmitysveturiksi ja lämmityslaitteisto purettu 1950.04.17 Helsingin konepajalla. VR:n ja Valion välisen kirjeenvaihdon mukaan Sk1 165 oli vuokrattuna Voinvienti-Osuusliike Valion Helsingin meijerille myös 1950.06.13 lukien ”toistaiseksi” ja varoventtiili kuormitetaan 6 kg/cm2, mutta tämä ei ilmene Pasilan varikon työkirjasta. Valio ilmoitti tarvitsevansa veturia joka päivä klo 7-15 ja asentavansa itse lämmitysjohdot. Pasilan työkirjan mukaan veturi oli höyryssä 1950.06.26 saakka ja kylmänä siitä alkaen. Se hylättiin 1950.08.22 ja myytiin AB J.W. Enqvist OY:lle Lielahteen 1950.09.22 ja lähetettiin Pasilasta sinne 1950.10.07. Ennen lähettämistä Lielahteen veturilla oli takanaan 3927 km täyskorjauksen jälkeen. OY Vuoksenniska AB, Imatran rautatehtaalle vuokrattu: Sk1 171 palautettu VR:lle 1950.08.31 (metallialan lakko alkoi). Yhtiö toivoi saavansa veturin takaisin lakon päätyttyä. Veturi palautui VR:lle lopullisesti ennen tammikuuta 1951, jolloin veturilla oli määräaikainen kattilan katsastusaika. Siinä veturi todettiin huonokuntoiseksi ja hylättiin 1951.01.30 (Rh 287/671) Päivitän listaa mikäli löytyy lisää vuokrattuja vetureita tai tarkempia vuokra-aikoja. |