Otsikko: Höyryvetureiden sijoittelu 1950 Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 01, 2025, 12:50:21 HÖYRYVETUREIDEN SIJOITTELU VARIKOITTAIN 1950-03-03
Pasila Hk1 238-241 Hv2 779, 780 Hv3 781-785, 995-999 Hr1 1000-1011 Pr1 761-776 Pr2 1800-1803 Sk1 165 Sk3 334, 339, 342, 345, 374, 427-436 Tk3 899 Tr2 1317, 1318 Vk3 481 Vr1 789-798 Vr3 756 Vr4 1402-1407, 1421 (huom. 1405 oli muutettu Vr5-tyyppiseksi) Karjaa Hk1 324, 325 Hv1 547, 548 Hv2 777, 778 Hr2 1900-1906 Sk3 340, 341, 346, 392, 397 Tk3 898 Tv1 694-696, 736, 740 Vr1 536, 657, 787, 788 Riihimäki Hk2 450, 451 Hv2 580-587 Sk1 152 Sk2 317, 318 Sk3 375, 378, 380, 381, 383, 385, 388-390, 393 Tk3 1162-1166 Tv1 727, 732-735, 737-739, 927, 928, 941 Tv2 620, 624, 630, 633, 636 Tr1 1041, 1042 Tr2 1300-1316, 1319 Vr1 663-669 Vr4 1408-1410, 1419 Turku Hk2 448, 449 Hv1 549-562 Hr3 1907, 1908 Sk1 140 Sk3 382, 384, 386 Tk3 897 Tv1 605-614, 616, 741, 931 Vk3 456 Vr2 959, 961-965 Vr4 1415 Tampere Hk1 292, 293, 296, 326-328 Hk2 441-443, 445, 446 Hv1 563-572 Hv2 579, 588-593 Hv3 684 Hv4 742-744 Hr3 1909-1919 Sk1 167 Sk2 319-321, 366, 371 Sk3 335, 336, 398-400, 403-406 Sk4 310 Tk1 280, 285, 289 Tk3 817, 823, 829-835, 838, 864-868, 1160, 1161 Tv1 597, 929, 930, 937-940, 942-948, 1200-1211 Vr2 952-957 Vr3 752 Vr4 1400, 1411-1414, 1420, 1422 Seinäjoki Hk1 299, 300, 329, 330 Hv1 545, 573-578, 648-655 Sk1 120, 122, 125, 126, 134, 135, 166, 187, 188 Sk2 198 Sk3 338, 373, 394, 396 Sk4 247-253 Tk3 856-863, 878-881, 884, 887, 892-896 Tv1 594-596, 598-604, 697-704 Vr1 534, 535 Vr2 950, 951 Oulu Hk2 438 Hk3 447, 471-477 Hk5 499-507 Hv4 521, 525, 757-760 Sk2 202, 205, 207-211 Sk3 175, 176, 193, 214, 216-221, 337, 391 Sk4 242-246, 308, 309, 313 Tk3 800-813, 1147-1159 Vk2 454, 455 Vk3 490, 492 Vr1 799 Iisalmi Hk2 437 Hk3 485, 486 Hk5 496, 497, 508-515 Hv4 526-529 Sk1 189 Sk3 192, 194, 195 Tk2 408, 410, 411 Tk3 836, 837, 839, 840, 842, 1132-1146 Vk1 304 Pieksämäki Hk1 332 Hk5 493, 494, 498 Hv2 682, 683 Hv3 638-647 Hv4 519, 520 Sk1 146, 155, 186 Tk1 281, 283, 284, 286 Tk2 407, 409, 421-426 Tk3 814-816, 841, 843-855, 1100-1103 Tv1 705, 708, 710, 711, 722-726, 900-902, 904-921 Vk3 488 Vr1 537, 539-541, 670 Vr2 958, 960 Vr3 753 Kouvola Hk1 322, 323, 333 Hk2 439, 440, 444 Hk5 495 Hv2 671-681 Hv3 991-994 Sk2 372 Sk1 144, 162, 170, 171 Sk3 343, 344, 347-349, 359 Sk4 311, 312 Tk2 412-415, 417-420, 457-469 Tk3 869, 872-874 Tv1 685-693, 729-731 Tv2 616, 619, 621-623, 625, 629, 631, 632, 634, 635, 637 Tr1 1030-1040 Vk3 487, 489 Vr1 532, 533, 544, 656, 658-662 Vr3 754, 755 Vr4 1401, 1416-1418 Joensuu Hv4 522-524, 745-751 Tk1 275, 276, 278, 282, 290 Tk3 1104-1114, 1116, 1129-1131 Tv1 932-936 Vk1 302 Vr1 542 Otsikko: Vs: Höyryvetureiden sijoittelu 1950 Kirjoitti: Erkki Nuutio - Helmikuu 01, 2025, 15:10:06 Kiitos! Erinomaisen mielenkiintoinen lista! Listan vetureita saatoin siis nähdä Tampereella polkupyörän taka-istumapaikalta käsin vielä muutama vuosi tätä myöhemmin. Tampereella huomiota herättää, että omia Ukko-Pekkoja eikä Ristoja ei ollut.
Eri sarjojen järjestelyvetureita oli sitä runsaammin (Vr!:t eivät tietenkään kelvanneet). Järjestelyveturit kertoivat paitsi paketti- ja jakelukuorma-autojen vähäisyydestä, myös näiinä vuosina ainutlaatuisen yritteliäästä väestä - mm. sodan jälkeen aloittaneet uudet teollisuusyritykset tarvitsivat aineita ja toimittivat tuotteitaan rautateitse. Tavarapolkupyörät kulkivat tiuhaan pikatavara- ja tavara-asemalle ja takaisin. Otsikko: Vs: Höyryvetureiden sijoittelu 1950 Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Helmikuu 01, 2025, 19:41:54 Kiitos! Erinomaisen mielenkiintoinen lista! Listan vetureita saatoin siis nähdä Tampereella polkupyörän taka-istumapaikalta käsin vielä muutama vuosi tätä myöhemmin. Tampereella huomiota herättää, että omia Ukko-Pekkoja eikä Ristoja ei ollut. Eri sarjojen järjestelyvetureita oli sitä runsaammin (Vr!:t eivät tietenkään kelvanneet). Järjestelyveturit kertoivat paitsi paketti- ja jakelukuorma-autojen vähäisyydestä, myös näiinä vuosina ainutlaatuisen yritteliäästä väestä - mm. sodan jälkeen aloittaneet uudet teollisuusyritykset tarvitsivat aineita ja toimittivat tuotteitaan rautateitse. Tavarapolkupyörät kulkivat tiuhaan pikatavara- ja tavara-asemalle ja takaisin. Herra Erkki, Puuhakkuutta järjesti myös sotakorvaustuotanto. Kiihkeimpienkin tamperelaisten punikkien työinto oli huipussaan, kun pyörittivät sorvejaan, jyrsinkoneitaan, skaavareitaan, ritspiikkejään ja valuhiekkavehkeitään isä Aurinkoisen hyväksi. Ilman mitään rutisemisia! Eivätkä puineet nyrkkiä taskussa lahtari-Mannerheimille... Tampereelle oli merkitty sijoitetuksi Sk2 nro 371. Eljakselta saamani tiedon mukaan 371 oli parisen vuotta aiemmmin sijoitettuna Vilppulaan, "Mäntän mottia" varten. Siellä kun oli lisäksi varalla wanha E ja parit wanhat äffät. Sairaan mielenkiintoinen luettelo!!! Otsikko: Vs: Höyryvetureiden sijoittelu 1950 Kirjoitti: John Lindroth - Helmikuu 01, 2025, 23:10:04 Kiitos! Hyvä ajanmukainen lista kaluston sijoituksista,
Otsikko: Vs: Höyryvetureiden sijoittelu 1950 Kirjoitti: Erkki Nuutio - Helmikuu 02, 2025, 10:58:11 Olisi kiinnostavaa purkaa Tampereen varikon veturien sijoitusta ja tehtäviä tuolloin vuonna 1950.
Ainakin epävirallisesti alavarikoita olivat Pori ja Toijala. Rauma toimi viimeisiä aikoja itsenäisenä omilla vetureillaan. Tampereella oli Viinikka-Järvensivu -ohitusraiteen rakennus aloitettu 1938 vaiheilla ja ja sillat tilattu. Sillat pilareineen valmistuivat kaiketi heti rauhan alettua tai jo ennen. Lokomon tunneli valmistui 1949 ja Viinikan ratapiha pääosin vuoteen 1950 mennessä ( Perkiön ratapiha 50-luvun alkuvuosina). Näissä töissä tarvittiin useita vetureita. Asemaratapihan tukkoisuudelle saatiin siis helpotusta vasta noin vuona 1950. Tällöin Haapamäen pohjois- ja itäsuuntaisten tavarajunien ei enää tarvinnut kääntyä asemaratapihalla. Eteläsuunnan tavaraliikenne voitiin jo 40-luvun loppuvuosina hoitaa Viinikassa. Tavaran keruuliikenne oli vilkasta. Sitä kuvaa Juhani Valannon kirjoitus 122 Resiinassa 4/96. Sk-veturi 122 kiersi kolmasti arkipäivisin sivuraiteita: PMK, Naistenlahti, Tampella, Haarla, Santalahti,, Lokomo, Viinikka, Nekala, Järvensivu, Messukylä. Toiset veturit hoitivat etäämmällä olleet raiteet jne. Otsikko: Vs: Höyryvetureiden sijoittelu 1950 Kirjoitti: Petri Nummijoki - Helmikuu 02, 2025, 14:27:20 Karjaalla oli yllättävän paljon vetureita ja puolet melko tasokastakin kalustoa. Karjaalle lienee siirretty talviliikennettä ajatellen ylimääräisiäkin vetureita.
Tampereella olisi voinut ajatella olevan vetureita enemmänkin. Ilmeisesti Helsingin, Riihimäen ja Turun veturit hoitivat liikenteen pitkälti Tampereelta etelään päin ja Tampereen omat veturit olivat lähinnä Haapamäelle ja Poriin suuntautuvia liikennetarpeita varten sekä päivystyksessä. Otsikko: Vs: Höyryvetureiden sijoittelu 1950 Kirjoitti: Erkki Nuutio - Helmikuu 02, 2025, 15:20:09 Pääosin varmaan näin, mutta kyllä Tampereen varikon veturit hoitivat osan myös Helsingin pikajunista. Oletettavasti miehistön lepohuonetarvetta (yöpymisiä) pyrittiin rajoittamaan. Esimerkiksi Tampereelta matkansa aamulla Helsinkiin aloittaneet ja iltasella Tampereelle palanneet pikajunat oli järkevää hoitaa Tampereen vetureilla ja miehistöillä.
Otsikko: Vs: Höyryvetureiden sijoittelu 1950 Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 02, 2025, 15:26:34 Tampereen varikon vetureiden töistä on helppo purkaa Tk1 ja Sk1-4 sarjojen käyttö 1950:
Tampereen varikkojakson päällikkö 222/245, 24.5.1950 (vastaus koneosaston tiedusteluun Ko 507/946) Tk1: 2-3 veturia oli Oriveden-Jämsänkosken rautatierakennuksella. Silloin kuin tarve oli vain kaksi veturia käytettiin kolmatta Haapamäellä vaihtotöissä. Sk1-2: Veturit olivat päivystyspalveluksessa Siurossa ja Toijalassa. Järjestelyjunissa ne olivat Vilppula-Mänttä ja siellä sekä muualla piirin alueella ne korvasivat moottorivaunuja niiden ollessa huollossa tai korjauksessa. Oriveden-Jämsänkosken rautatierakennuksella niitä käytettiin henkilöjunissa ja rataosaston työjunissa. Sk3: Linja-ajossa Toijala-Humppila järjestelyjunissa sekä Pori-Mäntyluoto järjestely- ja tavarajunissa. Porissa myös päivystyspalveluksessa. Sk4: päivystysveturina Haapamäellä. Oriveden-Jämsänkosken radan avaamisen jälkeen Tk1 oli suunnitteilla Mäntän järjestelijään, Sk1-2 Siuron päivystäjäksi ja muutoin vain mottien tuurajaksi. Sk3 toivottiin voitavan korvata Tk3-vetureilla (toive oli 4-5 Tk3-veturin saamisesta). Tampereen varikkojaksoon kuuluivat alavarikot Toijala, Vilppula, Haapamäki ja Pori (Rauma 1.7.1950 jälkeen), Siurossa oli oma veturi sijoitettuna samoin ainakin aiemmin 40-luvulla Peipohjalle, Orivesi toimi yöpymispaikkana ja oli myös Rro:n käytössä, muut tallipaikat: Vammala, Mäntyluoto (Lko:n lokomoottori), Parkano ja Mänttä. (Humppilassa oli Turun varikolle sijoitettu moottoriveturi). Otsikko: Vs: Höyryvetureiden sijoittelu 1950 Kirjoitti: Petri Nummijoki - Helmikuu 02, 2025, 16:08:47 Pääosin varmaan näin, mutta kyllä Tampereen varikon veturit hoitivat osan myös Helsingin pikajunista. Oletettavasti miehistön lepohuonetarvetta (yöpymisiä) pyrittiin rajoittamaan. Esimerkiksi Tampereelta matkansa aamulla Helsinkiin aloittaneet ja iltasella Tampereelle palanneet pikajunat oli järkevää hoitaa Tampereen vetureilla ja miehistöillä. Tuolla listalla on Helsinkiin sijoitettuna 12 Hr1-veturia, 4 Pr2-veturia, 10 Hv3-veturia ja 2 Hv2-veturia. Eiköhän näillä hoidettu aika suvereenisti silloinen pikajunaliikenne Helsinkiin. Kymmenkunta vuotta myöhemmin tilanne kääntyi päinvastaiseksi, kun lähes kaikki Helsinki-Tampere-pikajunat ajettiin Tampereen varikon Hr12-vetureilla ja kiitojunat Tampereen Dm4-vaunuilla. Jos puhutaan 1950-luvun jälkipuoliskosta mutta ennen Hr12-vetureiden käyttöönottoa niin Tampereen varikon pikajuna-ajot Helsinkiin saattavat selittyä sillä, että keveitä pikajunia oli tarkoitus ajaa Tampereelle siihen aikaan sijoitetuilla Hr11-vetureilla mutta jos niitä ei ollut riittävästi käyttökunnossa, laitettiin Tampereelta tilalle Hv-höyryveturi. Otsikko: Vs: Höyryvetureiden sijoittelu 1950 Kirjoitti: Jorma Rauhala - Helmikuu 03, 2025, 00:14:50 Tampereen varikkojaksoon kuuluivat alavarikot Toijala, Vilppula, Haapamäki ja Pori (Rauma 1.7.1950 jälkeen), Siurossa oli oma veturi sijoitettuna samoin ainakin aiemmin 40-luvulla Peipohjalle, Orivesi toimi yöpymispaikkana ja oli myös Rro:n käytössä, muut tallipaikat: Vammala, Mäntyluoto (Lko:n lokomoottori), Parkano ja Mänttä. (Humppilassa oli Turun varikolle sijoitettu moottoriveturi). Pitäisikö Mänttä olla Vilppula? Otsikko: Vs: Höyryvetureiden sijoittelu 1950 Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 03, 2025, 00:37:04 Tampereen varikkojaksoon kuuluivat alavarikot Toijala, Vilppula, Haapamäki ja Pori (Rauma 1.7.1950 jälkeen), Siurossa oli oma veturi sijoitettuna samoin ainakin aiemmin 40-luvulla Peipohjalle, Orivesi toimi yöpymispaikkana ja oli myös Rro:n käytössä, muut tallipaikat: Vammala, Mäntyluoto (Lko:n lokomoottori), Parkano ja Mänttä. (Humppilassa oli Turun varikolle sijoitettu moottoriveturi). Pitäisikö Mänttä olla Vilppula? Syksyllä 1940 (siis 10 vuotta aiemmin) Tampereen piirin varikoille oli sijoitettuna: Tampere 48 veturia, Pori 14 veturia, Toijala 6 veturia+1 moottorivaunu, Haapamäki 6 veturia, Vilppula 1 veturi+1 moottorivaunu, Peipohja 1 veturi ja Siuro 1 veturi. |