Otsikko: 8. knj Joensuun varikon veturit ja junat 1948-1950 Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 05, 2025, 17:01:00 1950 (maaliskuu) veturiluettelo on keskustelussa https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=15821.0
Junapari H81-H82 (Helsingin yöjuna) muutettiin Hv2:lta Hv4-vetoiseksi 1948. Varikon mukaan junan ajoaika oli liian tiukka eikä jättänyt yhtään varaa satunnaisten viivästysten kiinniajoon. Hv4 piemmän tenderin takia sille olisi pitänyt lisätä veden- ja halkojen ottoaikaa Syrjään 4 min ja huoltoaika Vihtarissa ja Viinijärvellä oli liian lyhyt. Useille asemille toivottiin lisäminuutteja tavaran käsittelyä varten (Huutokoski 3 min, Varkaus 4 min ja Viinijärvi 5 min). Lisää ajoaikaa pyydettiin eri väleille yhteensä 12 ja 8 min. Kun junaan päätettiin lisätä postivaunu, jäi vaihtoehdoiksi joko hidastaa aikataulua tai palauttaa juna Hv1-3 vetoon. Junapari H861-H862 (Joensuu-Oulu) ajettiin samalla veturilla koko matka Joensuun ja Kontiomäen välillä. Varikko halusi vähintään 30 minuutin veturin välttämättömän huoltokatkon Nurmekseen. Joensuu-Kontiomäki on 269 km ja kuuluu pisimpiin yhdellä veturilla ajettuihin osuuksiin Suomessa ja Hv4-vetoisena vaati vähintään kolme vedenottoa ja yksi-kolme halkotäydennystä matkalla. Moottorivaunuilla ajettiin yksi junapari Joensuu-Varkaus/Huutokoski ja jos molemmat olivat käytössä, niin myös pääosa Joensuu-Outokumpu-henkilöjunista. Joensuun vetureista sen alavarikoille oli jaettu vetureita seuraavasti: Lieksa 1-2 veturia, Nurmes 2-4 veturia ja Sysmäjärvi 1-2 veturia. Alla kaksi esimerkkikuukautta: 1949-03-15: Joensuu: Hk5 = 498 Hv4 = 522-524, 745-751 Tk1 = 275, 276 Tk3 = 1105, 1108-1111, 1113, 1114, 1116, 1130, 1131 Tv1 = 932-936 Vk1 = 302 Vr1 = 542 Ds2 = 6, 8 Lieksa = Tk1 278 Nurmes: Tk1 = 290 Tk3 = 1106, 1107 Sysmäjärvi = Tk3 1129 Konepajassa = Tk3 1112 (Vaasa) 1948-10-31: Joensuu: Hv4 = 522, 523, 745-751 Tk1 = 275, 278 Tk3 = 1105, 1108-1114, 1116, 1130, 1131 Tv1 = 932-935 Vk1 = 302 Vr1 = 542 Ds2 = 6 Sysmäjärvi =Tk3 1129 Lieksa:= Sk1 152 Nurmes: Tk1 = 290 Tk3 = 1106, 1107 Konepajassa: Tv1 936 (Kuopio) Hv4 524 (Vaasa) Hk5 498 (Oulu) Ds2 8 (Pasila) Joensuussa tehtiin syyspuolella 1949 tavarajunien seuranta, jolloin päivittäin merkittiin kaikkien junien veturi ja koko. Ohessa pari esimerkkipäivää: 15.8.1949 T8904 Joensuu-Pieksämäki - Tv1 933 - 73 aks - 738 t T8908 Joensuu-Pieksämäki - Tv1 936 - 76 aks - 808 t T8903 Pieksämäki-Joensuu - Tv1 932 - 105 aks - 745 t LT8005 Joensuu-Tohmajärvi - Tv1 934 - 72 aks - 690 t Ytj Tohmajärvi-Joensuu - Tv1 934 - 60 aks -800 t LT 8003a Joensuu-Kaurila - Tk3 1114 - 110 aks - 400 t Ytj Kaurila-Joensuu - Tk3 1114 - 52 aks - 500 t Ytj Joensuu-Viinijärvi - Tk3 1110 - 32 aks - 340 t LT8905 Viinijärvi-Joensuu - Tk3 1110 - 70 aks - 315 t LT8918 Joensuu-Pieksämäki - Tk3 1114 - 28 aks - 180 t Ytj Pieksämäki-Joensuu - Tk3 1114 - 112 aks - 560 t 18.8.1949 Ytj Pieksämäki-Joensuu - Tk3 1131 - 102 aks - 700 t LT8708 Lieksa-Joensuu - Tk3 1114 - 56 aks - 556 t LT8704 Lieksa-Joensuu - Tk3 1105 - 88 aks - 526 t T8904 Joensuu-Pieksämäki - Tv1 935 - 78 aks - 828 t T8908 Joensuu-Pieksämäki - Tv1 934 - 76 aks - 804 t T8905 Pieksämäki-Joensuu - Tv1 933 - 102 aks - 711 t LT8005 Joensuu-Uusi-Värtsilä - Tv1 936 - 32 aks -320 t LT8010 Uusi-Värtsilä-Joensuu - Tv1 936 - 56 aks - 626 t LT8003a Joensuu-Kaurila - Tv1 934 - 110 aks - 550 t LT8004 Kaurila-Joensuu - Tv1 934 - 44 aks - 545 t LT8912 Joensuu-Pieksämäki - Tv1 932 - 74 aks - 790 t LT8916 Joensuu-Pieksämäki - Tk3 1105 - 70 aks - 716 t LT8705 Joensuu-Lieksa - 10 aks - 128 t EDIT: Korjattu junaparin H861/H862 veturin mainittu reitti eli piti olla: JOENSUU-Kontiomäki. Otsikko: Vs: 8. knj Joensuun varikon veturit ja junat 1948-1950 Kirjoitti: Petri Nummijoki - Helmikuu 05, 2025, 20:11:18 Junapari H81-H82 (Helsingin yöjuna) muutettiin Hv2:lta Hv4-vetoiseksi 1948. Varikon mukaan junan ajoaika oli liian tiukka eikä jättänyt yhtään varaa satunnaisten viivästysten kiinniajoon. Hv4 piemmän tenderin takia sille olisi pitänyt lisätä veden- ja halkojen ottoaikaa Syrjään 4 min ja huoltoaika Vihtarissa ja Viinijärvellä oli liian lyhyt. Useille asemille toivottiin lisäminuutteja tavaran käsittelyä varten (Huutokoski 3 min, Varkaus 4 min ja Viinijärvi 5 min). Lisää ajoaikaa pyydettiin eri väleille yhteensä 12 ja 8 min. Kun junaan päätettiin lisätä postivaunu, jäi vaihtoehdoiksi joko hidastaa aikataulua tai palauttaa juna Hv1-3 vetoon. Mainitaanko H81/82:n kokonaispituus? Se on aika kiinnostava juna, kun aikataulun mukainen perusnopeus oli 60 km/h https://vaunut.org/kuva/96133 ja hiilipolttoisille Hv1-3-vetureille sallittiin 12,5 ‰ noususuhteen radoilla ko. nopeudella 375 t kesällä (noin 36 akselia) ja 340 t talvella (noin 32 akselia). Haloilla lämmitettäessä junapaino oli 10 % pienempi. Helsinki-Joensuu-makuuvaunuvuoroja oli ainakin Hv-vedon loppuaikoina aikataulussa kesäisin jopa 3 kpl ja lisäksi Varkauden makuuvaunu. Jos päivävaunuja oletetaan olleen saman verran sekä päälle konduktööri- ja postivaunut niin oltaisiin jo 40 akselissa ilman mahdollisia lisävaunuja. Ilmeisesti tämä juna on ollut säännöllisesti ylipainoinen (Hv:lle) tai sitten kaksinvetoa käytettiin usein. |