Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 11, 2025, 13:10:55



Otsikko: Sk- ja Tk1-sarjat 1950 Joensuun ja Seinäjoen varikkojaksoissa.rtf
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 11, 2025, 13:10:55
Sk- ja Tk1-sarjojen käyttö 1950 Joensuun ja Seinäjoen varikkojaksoissa.

Joensuun varikonpäällikön lausunnon mukaan siellä oli 5 kpl Tk1-sarjan vetureita (275, 276, 278, 282 ja 290), joita voitiin käyttää tehokkaasti Lieksan ja Nurmeksen päivystyksessä (tarve 2 kpl+1 varaveturi näille). Sen jälkeen kun yksipuoliset lumiaurat tulivat käyttöön, ei rataosasto hyväksynyt tämän sarjan vetureita lumiauraan, koska olivat niissä liian heikkoja. Myös työjuniin ne olivat vähemmän mieluisia.

Seinäjoen varikonpäällikön mukaan Sk1-Sk4-sarjojen veturit olivat edelleen välttämättömiä Kokkolan ja Vaasan ratapihojen heikon kiskotuksen vuoksi eikä niitä siten voitu korvata Vr1- tai Vr2-vetureilla näillä alavarikoilla. Pietarsaari tarvitsi varsinaista tarvettaan suuremman määrän vetureita, koska ne olivat noin viiden päivän välein korjattava johtuen kattilansyöttöveden laadusta.

Liikennevetureita ei voinut siirtää näiden sarjojen hoitamiin tehtäviin, joten toistaiseksi kaikki oli vielä korjattava. Seuraavat I ja II luokan korjaukset oli hoidettava 1950:
Sk1 125 (kattila 9412, Tk 1947.11.06) = II lk
Sk1 134 (kattila 2901, Tk 1944.07.12 ja Sk 1947.12.03) = I lk
Sk1 135 (kattila 8906, Tk 1947.05.09) = I lk
Sk3 338 (kattila 9513, Tk 1948.09.24) = II lk
Sk3 387 (kattila 3820, Tk 1944.06.29 ja Sk 1947.10.09) = I lk
Sk3 396 (kattila 0336, Tk 1947.04.02) = I lk
Sk4 248 (kattila 0066, Tk 1947.04.03) = I lk
Sk4 252 (kattila 4201, Tk 1948.04.03) = II lk

Kattilanumeroissa kaksi ensimmäistä numeroa ilmaisevat sen valmistusvuoden. Kolmessa vetureista oli suhteellisen uudet varakattilat, valmistuneet 1929, 1938 ja 1942,