Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 12, 2025, 14:30:19



Otsikko: Yksityisrautateiden ratainfran muutokset 1949-1951, osa 1 av 4 = HKR
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 12, 2025, 14:30:19
Yksityisrautateiden ratainfran muutokset 1949-1951 - osa 1 av 4 HKR

Yksityisten rautateiden osalta rapihoilla tai -linjoilla tapahtuneista muutoksista tietoja on päätynyt VR:n arkistomappeihin neljän rautatien osalta. Johtuen tapahtumien vähäisestä määrästä ja suunnitelma-lupa-rakennus-avaaminen kauden jaksoista käsittelen kerralla vuodet 1949-1951.

Osa 1 = HKR Hyvinkään-Karkkilan Rautatie

Uusi liikennepaikka:
Ihanainen - Uusi seisake avattiin 1951.01.01 Vanhakylän seisakkeen ja Linnamäen laiturivaihteen välille. Uuden seisakkeen lähelle oli edellisinä vuosina muodostunut melko laaja karjalaisasutus. VR:n rataosasto hyväksyi seisakkeen paikan 1950.12.05, vaikka rata anotulla paikalla oli jonkunverran kalteva (Rt 3524/5478). VR:n kuljetustoimisto hyväksyi seisakkeen perustamisen ja sen nimen 1950.12.08 (Kut 1879/1899)

Siirtokuormausraiteen siirto Hyvinkäällä:
Viimeisin kirjelmä asiasta on HKR:n lähettämä 1949.09.28, jossa ilmoitetaan heillä olevan huomattava lautatavaralähetys satamaan 1949.10.03-1949.10.08 ja ehdotettiin siirto tehtävän sitä seuraavalla viikolla, jonka odotettiin olevan hiljainen. Ilmeisesti näin tapahtui, koska asiaan ei enää palattu.

HKR esitti 1949.08.20 anomuksen, että he saisivat siirtää siirtokuormausraiteensa lähemmäksi VR:n raidetta. Vaunujen välinen etäisyys oli 115 cm ja se haluttiin kaventaa niin, että väli olisi n. 65 cm, kuten JFR:llä Humppilassa.

Valtaosa saapuneesta tavarasta oli raskasta takirautaa, joka jouduttiin heittämään käsin vaunusta toiseen, sekä koksia, hiiliä ja valimohiekkaa, joiden siirto tapahtui lapiolla heittäen. HKR esitti että he siirtäisivät omaa raidettaan lähemmäksi VR:n raidetta 61.

Hyvinkään asemapäällikkö teki vastaehdotuksen, että siirretään VR:n raidetta 61 lähemmäksi HKR:n raidetta, jolloin eri tasoilla olleiden raiteiden 53 ja 61 väli kasvaisi, mikä helpottaisi kävelyä niiden välillä. HKR hyväksyi tämän ehdotuksen.

2. ratajakson päällikkö vahvisti 1949.09.09 siirron siten, että oleva siirtokuormausraiteiden väli 3,75 m muutettiin väliksi 3,30 m. Siirron yhteydessä tehtiin VR raiteen reunaan 1,60 m etäisyyteen tavallinen matala laiturinreuna, koska HKR:n vastaavan raiteen kiskonjalka oli n. 40 cm korkeammalla kuin VR:n kiskonjalka.

Liitteenä yksi ote raidekaavion muutospiirustuksista.

Sivuhuomautus: Kahdessa kuukaudessa ehdotus-vastaehdotus-uudet piirustukset-päätös ja toteutus. Onnistuisiko nykyisin?