Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 13, 2025, 07:53:32



Otsikko: Yksityisrautateiden ratainfran muutokset 1949-1951 - osa 2 av 4 = JR
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 13, 2025, 07:53:32
Yksityisrautateiden ratainfran muutokset 1949-1951 - osa 2 av 4

JR Jokioisten Rautatie, Humppilan ratapiha 1950

Jokioisten Rautatiellä kauden muutos koski lavettivaunujen kuorman purkausta ja lastausta. Lavettivaunuja oli kuusi, jotka riittivät täyttämään kysynnän, mutta ylimääräistä seisonta-aikaa niillä ei ollut. Tämän johdosta suunnassa JR->VR kulkevat VR:n vaunut oli aina ensin siirrettävä VR:n raiteelle ennen kuin laveteille voitiin siirtää suunnassa VR->JR kulkevia vaunuja.

Humppilassa oli kaksi purkauskynnystä, joista toista käytettiin siirrossa lavettivaunuilta VR:lle ja toista siirrossa VR:ltä lavettivaunuille. Tässä välissä lavettivaunut oli aina siirrettävä raiteelta toiselle. Jokioisten Rautatie ehdotti kesäkuussa 1950 joustavampaa järjestelmää, jossa VR:n raiteet yhdistettäisiin toisiinsa vaihteella (käytetty olisi riittävän hyvä, koska veturi ei ajaisi koskaan sen läpi), jolloin selvittäisiin yhdellä kynnyksellä eikä lavettivaunuja tarvitsisi siirtää purkauksen ja lastauksen välillä. VR:n hyöty olisi nopeampi purkaus ja lastaus, koska ei tarvitsisi odottaa Jokioisten Rautatiellä tehtävää vaihtotyötä.

Asia selvinnee oheisesta raidekaavion osasta, johon on merkitty olleet raiteet ja uusi vaihde.

Keskustelua aiheutti kaksi kysymystä: a) kannattaisiko samalla pidentää VR:n vetoraidetta. Ei kannattanut, koska se olisi vaatinut lisämaan pakkolunastustoimet. b) kuinka paljon JR:n raidetta on lyhennettävä uuden vaihteen takia. VR ehdotti 40 m, mutta JR:n mielestä raide olisi jäänyt liian lyhyeksi tyypilliselle kolmen vaunun ryhmälle. Vastaehdotus 20 m hyväksyttiin.

Kulujen jaoksi sovittiin, että JR kustantaa uuden kynnyksen ja luovuttaa tarvittavan soran. VR luovuttaa yhden käytetyn vaihteen. Rataosaston johtaja teki päätöksen työstä 1950.11.10 (Rt 1994/5117).