Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Erkki Nuutio - Maaliskuu 09, 2025, 12:10:47



Otsikko: Västlänken -junatunneli jälkikäteen Götaälvbron (Hisingsbro) perustusten alle
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Maaliskuu 09, 2025, 12:10:47
Melkoisen operaation avulla tehdään parhaillaan Västlänken-radan tunnelia uuden, vuonna 2021 valmistuneen Götaälvbron (Hisingsbro) perustuksia jälkikäteen katkoen Göteborgissa Götaälvin rannalla Hisingenin puoiella :
https://www.jarnvagsnyheter.se/20250306/17220/hisingsbron-lyftes-vastlankens-tagtrafik-tungt-arbete-under-pagaende-trafik
 
Västlänken on näemmä luotu niin nopealla tahdilla, että siihen ei osattu/voitu varautua uutta Hisingsbrota (2021) rakennettaessa.
Ehdin vielä pyöräillä ja kävellä (ja ratikalla kulkea) vanhan (1939) Götaälvbron yli vuonna 2020 ja monet kerrat vuiosina 1969 ja 1970.


Otsikko: Vs: Västlänken -junatunneli jälkikäteen Götaälvbron (Hisingsbro) perustusten alle
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Maaliskuu 09, 2025, 16:35:30
Täytyy korjata edellistä sanomaani, sillä Västlänken ei kuljekaan Hisingenin puolella/puolelle Götaälviä :
'https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/vastlanken/
Kyseessä onkin aika valtava Göteborgin ydinalueen läpäisevä raideliikennehanke, johon EU-rahatkin ovat olleet osallisena.
Trafikverket-aineiston ja -karttapiirrosten perusteella minulle on kuitenkin hämärää missä rautatietunnelit kulkevat Hisingsbron perustusten alta, kun ne eivät tunnu kulkevan läheltäkään Götaälviä ja mainittua siltaa?