Otsikko: Vilppulan satama ja Rro Kirjoitti: Eljas Pölhö - Maaliskuu 23, 2025, 14:12:15 VILPPULAN SATAMA
Löysin Vilppulan satamasta vain kolme linkitettävää kuvaa: https://vaunut.org/kuvat/?paik=Vilppula&t=satama Vilppula satamaan perustettiin Rautatierakennusosaston (Rro) keskusvarasto ja korjaamo Rautatiehallituksen päätöksellä n:o Rro 663/1196, 14.10.1948. Siellä varastoitiin ja korjattiin kaikkea rautatierakennuksilla tarvittavaa kalustoa, mukaanlukien vetureita, vaunuja ja nostureita. Kalustoa siirrettiin tarvittaessa myös muiden osastojen käyttöön, kuten kaatovaunuja varikoille ja 40 kaatovaunun erä Muukkoon VR Polttoturvevalmistamolle keväällä 1955. Satunnaisesti kalustoa myytiin myös ulkopuolisille, kuten yksi kaatovaunu ja 200 m 9 kg/m kiskoja Koivion tiilitehtaalle huhtikuussa 1952. Oheiset kuvat esittävät: A) Sataman raidekaavio 1920-luvun loppupuolella B) Rautatierakennusosastolle (Rro) varattu alue I ja siihen pyydetty lisäalue V C) Rro:lle varatut alueet II ja III sekä Kolho Oy:lle vuokrattu alue IV, joka 1952 siirrettiin Rro:lle lukuunottamatta muuntajan vaatimaa nurkkaa. D) Sataman vesitorni, joka huutokaupattiin 1955.06.13 purettavaksi. Ostaja maksoi huutonsa Vilppulan asemakassaan jo samana päivänä ja vesitorni katosi paikalta ennen heinäkuun puoliväliä. Huomaa laiturilla varastoitu kapearaideveturi. Mainittakoon, että valtiontalouden tarkastusviraston tarkastajat tekivät tarkastuskäynnin keskusvarastolle ja huomauttivat veturien ja nosturien ulkosäilytyksestä helmikuussa 1953. (kuvaaja tuntematon, Rro henkilökuntaa) E) Sataman raidekaavio vuodelta 1948. Em. vesitornin paikka on merkitty kirjaimella G. Otsikko: Vs: Vilppulan satama ja Rro Kirjoitti: Jukka Voudinmäki - Maaliskuu 23, 2025, 15:56:01 VILPPULAN SATAMA Löysin Vilppulan satamasta vain kolme linkitettävää kuvaa: https://vaunut.org/kuvat/?paik=Vilppula&t=satama Vilppula satamaan perustettiin Rautatierakennusosaston (Rro) keskusvarasto ja korjaamo Rautatiehallituksen päätöksellä n:o Rro 663/1196, 14.10.1948. Siellä varastoitiin ja korjattiin kaikkea rautatierakennuksilla tarvittavaa kalustoa, mukaanlukien vetureita, vaunuja ja nostureita. Kalustoa siirrettiin tarvittaessa myös muiden osastojen käyttöön, kuten kaatovaunuja varikoille ja 40 kaatovaunun erä Muukkoon VR Polttoturvevalmistamolle keväällä 1955. Satunnaisesti kalustoa myytiin myös ulkopuolisille, kuten yksi kaatovaunu ja 200 m 9 kg/m kiskoja Koivion tiilitehtaalle huhtikuussa 1952. Oheiset kuvat esittävät: A) Sataman raidekaavio 1920-luvun loppupuolella B) Rautatierakennusosastolle (Rro) varattu alue I ja siihen pyydetty lisäalue V C) Rro:lle varatut alueet II ja III sekä Kolho Oy:lle vuokrattu alue IV, joka 1952 siirrettiin Rro:lle lukuunottamatta muuntajan vaatimaa nurkkaa. D) Sataman vesitorni, joka huutokaupattiin 1955.06.13 purettavaksi. Ostaja maksoi huutonsa Vilppulan asemakassaan jo samana päivänä ja vesitorni katosi paikalta ennen heinäkuun puoliväliä. Huomaa laiturilla varastoitu kapearaideveturi. Mainittakoon, että valtiontalouden tarkastusviraston tarkastajat tekivät tarkastuskäynnin keskusvarastolle ja huomauttivat veturien ja nosturien ulkosäilytyksestä helmikuussa 1953. (kuvaaja tuntematon, Rro henkilökuntaa) E) Sataman raidekaavio vuodelta 1948. Em. vesitornin paikka on merkitty kirjaimella G. Kiitos näistä. Vilppulan satamaradalta olisi mielenkiintoista nähdä kuvia siltä ajalta, kun radalla oli vielä toimintaa tai edes kiskot maaperässä. Myös tasoristeys seututiellä 348 olisi kiva nähdä. Kävin ratalinjalla kuukausi sitten erään toisen harrastuksen johdosta. En tullut katsoneeksi, oliko rautatieportti enää olemassa. Sellainen mielikuva aiemmilta kerroilta on, että ei enää olisi. Toivottavasti olen väärässä. Lastauslaituri on olemassa nykyisen Tupalantien varrella. Seututien 348 itäpuolella oli vielä kesällä 2017 näkyvissä lahonneita pölkkyjä (kuva ohessa). Ratalinja on siellä muutenkin mukavasti käveltävissä polkua pitkin noin kilometrin matkalta. Kesällä 2022 löysin sataman alueelta pienen pätkän kiskoa ruohikon keskeltä. Otsikko: Vs: Vilppulan satama ja Rro Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Maaliskuu 23, 2025, 22:01:44 1920-luvun lopun raidekaaviossa olevan vasemmalle, "alas" kaartuvan raiteen alussa oli v. 1970-luvun jälkipuoliskolla veturin ajokieltomerkki.
Onko sataman raiteella lojuneet entisten kahden XE:n jäänteet raivattu pois? Ne olivat muinaisia avosiltaisia kaksiakselisia matkustajavaununraatoja, jotka sortuivat 1990-luvun alussa lumikuorman alle. Aluskehykset ja tähtipyöräkerrat plus jotain pientä vaununosasilppua oli vielä jäljellä 1992 syyskuussa, kun itse siellä käväisin. |