Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Huhtikuu 03, 2025, 07:57:58



Otsikko: Tapahtumailmoitukset (esim Hv3 645)
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Huhtikuu 03, 2025, 07:57:58
Hv3 645 (1961.07.27)

Hv3 645 veti tavarajunaa T9017 (86 aks, 434 t) Jyväskylästä Pieksämäelle, kun Pönttövuoren tunnelissa kiskoille jätetty resiina jäi junan ruhjomaksi. Henkilövahinkoja ei sattunut.

Tapahtumailmoituksia on Kansallisarkistoon tallennettu suuret määrät vuosittain ainakin ensimmäisestä maailmansodasta 1970-luvulle saakka. Suurimmat määrät löytyvät liikennehäiriöitä käsittelevistä kansioista sekä varikkojen kirjelmäkansioista. Itse pidän näitä parhaina lähteinä kertomaan minkälaisilla vetureilla vedettiin mitäkin junaa tai tehtiin päivystystyötä. Toinen hyvä lähde on veturinkuljettajien ja -lämmittäjien virantekopäiväkirjat, mutta sellaisia ei Kansallisarkistoon ole säilötty.


Otsikko: Vs: Tapahtumailmoitukset (esim Hv3 645)
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Huhtikuu 04, 2025, 09:04:25
Mielenkiintoinen dokumentti. Lieneekö kysymyksessä satunnainen veturin siirto vai oliko Hv yleisempikin tavarajunien vetäjä ko. radalla? Radan mäkisyyden vuoksi Hv ei olisi kovin raskaaseen junaan soveltunut ainakaan junapainotaulukoiden puitteissa, joten kovin kätevä se ei liene ollut ellei sitten hiilipolttoa katsottu eduksi halkopolttoiseen Tv1:een verrattuna.

Hr1:llä ilmeisesti vedettiin kuitenkin paluukuormana tavarajunia Haapamäki-Pieksämäki-välillä, kun H91/92 siirtyi kesäaikataulun 1961 myötä Dm4/Hr11-vetäjiltä höyrylle. H91 ja H92 kohtasivat toisensa Haapamäellä, joten sama veturi tuskin höyryjä käytettäessä veti sitä molempiin suuntiin samana päivänä.


Otsikko: Vs: Tapahtumailmoitukset (esim Hv3 645)
Kirjoitti: Jukka P. T. Ruuskanen - Huhtikuu 07, 2025, 10:05:42
Tuntuu myös hassulta, että juna pysäytettiin vasta Lievestuoreella vaurioiden tarkistamiseksi. Olisihan Metsolahti ollut melkein heti tunnelin jälkeen.


Otsikko: Vs: Tapahtumailmoitukset (esim Hv3 645)
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Huhtikuu 07, 2025, 10:53:33
Tuntuu myös hassulta, että juna pysäytettiin vasta Lievestuoreella vaurioiden tarkistamiseksi. Olisihan Metsolahti ollut melkein heti tunnelin jälkeen.

Olisiko syy rataprofiilissa? https://vaunut.org/kuva/90102 Metsolahden jälkeen taitaa olla nousua, ennen kuin päästään laskettelemaan Lievestuoreelle. Moisen junan vetäminen lienee Hv3-veturille siinä määrin kovaa työtä, että ylämäkiin kannattaa ottaa vauhtia, jos se on mahdollista. Toisaalta Lievestuore oli varmaankin seuraava junanlähetyspaikka, joten junan täytyisi yrittää ontua sinne asti sellaisessakin tapauksessa, että veturin olisi todettu vaurioituneen niin pahoin, ettei matkan jatkaminen Pieksämäelle saakka olisi mahdollista. Muuten riskinä olisi pahempikin liikennehäiriö.