Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Antti Laajalahti - Huhtikuu 06, 2025, 17:42:47



Otsikko: Arinan muoto
Kirjoitti: Antti Laajalahti - Huhtikuu 06, 2025, 17:42:47
Resiinassa oli artikkeli Kylälän kehittämästä vetopuhaltimesta tai niinkun vanhat kollegat puhuivat lesteristä. Oli myös piirustuskuvia vetureiden tulipesistä. Ulkomaisissa vetureissa tulipesä näyttää olevan pitempi ja kapeampi kuin kotimaisissa isommissa vetureissa. Otettiinkohan kotimaisessa veturisuunnittelussa huomioon että polttoaineena saattaisi joutua käyttämään myös puuta. Jos arina on vaikka kolme metriä pitkä on puiden syöttö arinalle aika hankalaa. Luukku ei ole tuohon työhön optimaalisella korkeudella mutta polttoainetta täytyy olla myös arinan etuosassa. Onko ulkolaisissa vetureissa arinan kaltevuus eteenpäin suurempi? Youtubessa on monia videoita varsinkin saksalaisista vetureista joissa on kuvattu myös lämmittäjän työtä. hiiliä ei heitetä juurikaan tulipesän etuosaan vaan sirotellaan enemmänkin takaosaan Valuuko noissa vetureissa palokerros arinan etuosaan ettei sinne tarvitse polttoainetta juurikaan lisätä? Monelle lämmittäjälle varmaan huomautus ota etunurkat kiinni on varmaan tuttu. Mahtaako polttoainetta valua myös etunurkkiin?





Otsikko: Vs: Arinan muoto
Kirjoitti: Ilkka Hovi - Huhtikuu 07, 2025, 18:34:58
Olet oikeassa. Hiilellä lämmitettäessä on hyvä olla eteenpäin kalteva koska veturin liikkeet pitävät hiilen liikkeelle eteenpäin kaltevalla arinalla. Jotkut arinat on tehty jyrkiksi koska niiden leveyttä rajoittavat kehys ja pyörät. Arinan pinta-ala riippuu tietenkin siitä kuinka paljon lämpötehoa on laskettu tarvittavan höyryn keittämiseen.
Pienemmät arinat ovat yleensä vaakasuorassa. Vetureissa joissa on mekaaninen hiilensyöttä (Suomessa Tr2) on arina usein tasainen ja arinaa voidaan liikuttaa matkankin aikana, jolloin hiilipatja ei tukkea arinan aukkoja.
Olen tutustunut sen verran ulkomaisiin vetureihin jotta voin olla varma hiilipoltolla käytettävien arinoiden toimivuudesta.
Arinoista voi lukea esim Ivalo: Höyryveturit ja niiden hoito sivut 46 - 48 ja 162 - 165.
Hr1 ja Tr1 arinan pinta-ala on 3,54 m3. Arina on lievässti kallistunut eteenpäin. Saksalainen BR50 on varustettu 3,90 m3 arinalle joka on pituudelta 2,542 mm ja leveys on 1532 mm , mitat tulipesän sisäpuolelta.
Tarkempaa tietoa ei minulla ole koska annoin Hr1/Tr1 kattilan laskelmat ja piirustuksen niitä enemmän tarvitsemalle.