Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Huhtikuu 12, 2025, 13:46:04



Otsikko: Hyvinkää - aseman suoja-aidat ja portit
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Huhtikuu 12, 2025, 13:46:04
Hyvinkää - suoja-aita

Ohessa rataosaston 1930-luvun suoja-aitakeskustelujen yhteydessä esitetty kuva Hyvinkään suoja-aidasta ja kaavio asemalaiturista 2, jolta oli kulku raiteiden yli kummastakin päästä. Suoja-aidan portti oli asemamiehen liikuteltavaa mallia ja sellainen oli Hyvinkäällä muistini mukaan vielä 1960-luvulla.

Hyvinkään suoja-aita-nimikkeellä on myös dokumentteja ainakin vuodelta 1947, mutta sen vuotiset koskevat panssariverkkoaitaa VR:n ja Hyvinkään-Karkkilan Rautatien välille Hangonradan laitureiden luona.

Oheisessa kaaviossa asemalla ollut postitalo (kirjain D) näkyy olevan ilman lisäsiipeä, jonka piirustukset hyväksyttiin helmikuussa 1928. Piirustukset ovat sen verran haileat, että odotetaan, jos eteeni tulisi paremmat kopiot. Ja toisaalta en kyllä ainakaan itse muista aseman postitaloa isona L-muotoisena eli tietääkö joku toteutettiinko sitä sellaisena koskaan.


Otsikko: Vs: Hyvinkää - aseman suoja-aidat ja portit
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Huhtikuu 12, 2025, 15:23:10
Eikös Hyvinkäällä otettu pitkiä pohjoisen suuntaan kulkevia matkustajajunia raiteelle 3, jotta eivät sulkisi ylikulkua asemalle? Kuinkahan pitkä juna tuohon ylikulkujen väliin mahtui?


Otsikko: Vs: Hyvinkää - aseman suoja-aidat ja portit
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Huhtikuu 13, 2025, 12:34:01
Hyvinkäällä otettiin pitkät Riihimäen suuntaan menvät junat kolmoselle ainakin 1950- ja 1960-luvuilla. En tiedä mikä vaunumäärä oli kriteerinä kakkosen ja kolmosen välillä.

Kysyin postitalosta ja nyt Hyvinkäällä käydessä huomaan, että kyllä se on piirustuksen mukainen. Muistin väärin sen radansuuntaisen pituuden.


Otsikko: Vs: Hyvinkää - aseman suoja-aidat ja portit
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Huhtikuu 13, 2025, 20:21:58
Hyvinkäällä otettiin pitkät Riihimäen suuntaan menvät junat kolmoselle ainakin 1950- ja 1960-luvuilla. En tiedä mikä vaunumäärä oli kriteerinä kakkosen ja kolmosen välillä.

Onko jostain junasta jäänyt mieleen, että se olisi usein otettu raiteelle 3 tai vaihtoehtoisesti, että tapasi jäädä raiteelle 2? Kumpaa raidetta esim. tavallisen arkipäivän P75 käytti, kun vaunumäärä oletettavasti oli noin 7-10 vuodenajasta riippuen? Viikonloppuruuhkan P75 lienee käyttänyt raidetta 3, kun Imatran vaunut (P705:n runko) olivat mukana.